فرانسه: از توافق صلحی میان ایروان و باکو حمایت می‌کنیم که به تمامیت ارضی طرفین احترام بگذارد

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۷ کد : ۲۰۲۸۲۴۱ سرخط اخبار

وزرای امور خارجه ارمنستان و فرانسه مواضع خود درباره روابط دوجانبه، صلح باکو-ایروان، گسترش روابط ارمنستان با اتحادیه اروپا را تشریح و بر اهمیت حفظ روابط دوستانه و تداوم همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان، امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترکی با «استفان سژورنه» همتای فرانسوی خود از حمایت فرانسه برای اقدامات در راستای صلح در قفقاز جنوبی قدردانی کرد.

میرزویان به تمجید از روابط «منحصر به‌فرد» ارمنستان-فرانسه پرداخت که مبتنی بر دوستی عمیق میان ۲ ملت و دولت است.

وزیر امور خارجه ارمنستان گفت که با همتای فرانسوی خود از سد «وِدی» بازدید به عمل آورده است که در حال حاضر، در حال احداث است.

میرزویان گفت: این نمونه بارز شراکت و دوستی ارمنستان-فرانسه اما تنها یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کارمان قرار دارد و امیدواریم شاهد ابتکارات بیشتری از این دست باشیم.

او همچنین بر «حمایت قوی» فرانسه از تعمیق شراکت ارمنستان-اتحادیه اروپا و ارتقای سطح دموکراسی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین در این کنفرانس خبری مطرح کرد: همانطور که می‌دانید، ما یک گفتمان آزادسازی روادید را با اتحادیه اروپا آغاز کرده‌ایم و تصمیمی اتخاذ شده که ارمنستان مورد حمایت طرح «تسهیل صلح» اروپا قرار بگید. مرزهای ارمنستان-آذربایجان بیش از ۲ سال است که تحت نظارت هیات نظارتی اتحادیه اروپا قرار دارد.

میرزویان درباره وضعیت ثبات منطقه‌ای تاکید کرد که ارمنستان به دستورکار صلح متعهد است.

او خاطرنشان کرد که ارمنستان، اخیرا، نسخه جدیدی از پیش‌نویس معاهده صلح را به جمهوری آذربایجان ارائه کرده است که شامل بندهایی است که به طور کامل، از سوی باکو و ایروان مورد توافق قرار گرفته است.

او خطاب به سژورنه گفت: مایلم بار دیگر بر حمایت فرانسه از این روند، از ارمنستان، روند برقراری صلح و این چشم‌انداز تاکید کنم. مایلم قدردانی خود را برای تمامی این‌ها ابراز کنم و بگویم که حمایت شما بسیار قابل توجه است.

او افزود که ارمنستان آماده امضای معاهده صلح با جمهوری آذربایجان در اسرع وقت و ذیل شروط مورد توافق است.

میرزویان از معاهده صلح به عنوان توافقی یاد کرد که در آن «۲ کشور تمامیت ارضی یکدیگر را بر اساس اعلامیه «آلما آتا» سندی که در آن مقرر شده مرزهای میان ارمنستان و آذربایجان مرزهایی هستند که در زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی وجود داشته‌اند، تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.»

او گفت درباره شراکت چندجانبه در مجامع بین‌المللی نیز با سژورنه گفت‌وگو کرده است که ۲ کشور همواره در آن از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

اتفاق‌نظر بر سر موضوع ارمنستان در تمامی محافل سیاسی فرانسه
 «استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این کنفرانس خبری بار دیگر، حمایت فرانسه از ارمنستان را تکرار کرد.

او گفت که موضوعات کمی در فرانسه مطرح است که تمامی محافل سیاسی بر سر آن به توافق برسند اما همه درباره موضوع ارمنستان اتفاق‌نظر دارند.

سژورنه با اشاره به سفر خود به ارمنستان بیان کرد که هدف این سفر تاکید بر حمایت و دوستی فرانسه نسبت به ملت و دولت دوست فرانسه است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: به‌رغم تمامی چالش‌ها، خصومت و فشارهای روسیه، ارمنستان به مسیر خود را مرحله‌به‌مرحله به سمت دموکراسی و آزادی ادامه می‌دهد. بدانید که همواره می‌توانید برای ارزش‌های دموکراتیک، روی ما حساب کنید.

او در این راستا بیان کرد که پاریس از تمامی کشورهایی که برای این ارزش‌ها مبارزه می‌کنند، حمایت می‌کند.

سژورنه گفت: فرانسه همواره در کنار شما ایستاده است.

وزیر امور خارجه فرانسه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که ارمنستان و فرانسه به همکاری در حوزه دفاعی ادامه خواهند داد.

او افزود: ما به همکاری در حوزه دفاعی و دیگر حوزه‌ها ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید قادر به دفاع از یکپارچگی، قلمرو و مردم خود باشد.

سژورنه همکاری دفاعی کشورهای دوست را امری طبیعی دانسته و گفت که این همکاری بر اساس احترام به حاکمیت و میل خودداری از گسترش‌ تنش‌ها است.

وزیر امورخارجه فرانسه همچنین گفت که دوستی میان ارمنستان و فرانسه مبنایی قوی و تاریخی دارد.

این دیپلمات ارشد فرانسوی همچنین گفت که سفر او به ایروان ثابت می‌کند پاریس همواره بر تداوم روابط مقتدرانه و تاریخی با ایروان، فارغ از تغییر سیاستمداران و مقامات دولتی ادامه می‌دهد.

او تاکید کرد که آذربایجان باید پیش از کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در ماه نوامبر نشان دهد که صادقانه به دنبال برقراری صلح است.

وزیر خارجه فرانسه درباره توافق صلح ارمنستان-ایروان گفت: فرانسه از امضای توافقی حمایت می‌کند که صلحی منصفانه و پایدار ایجاد کند و به حاکمیت و تمامیت ارضی ۲ کشور احترام بگذارد. این ماهیت اصلی سند امضا شده در آلما آتا در ۱۹۹۱ است. همین ایده به جامعه سیاسی پراگ در ۲۰۲۲ نیز ارائه شد.

وزیر امور خارجه فرانسه درباره روند تعیین حدود ارمنستان-جممهوری آذربایجان گفت که توافق انجام‌شده در این باره در ۳۰ اوت در مسیر درستی پیش می‌رود. او افزود که فرانسه از این روند بر اساس اصول حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می‌کند.

فرانسه: از توافق صلحی میان ایروان و باکو حمایت می‌کنیم که به تمامیت ارضی طرفین احترام بگذارد

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: قفقاز جنوبی باید منطقه صلح و همکاری باشد تا امکان توسعه تجارت و شکوفایی برای ارمنستان فراهم شود.

سژورنه افزود که فرانسه نیز مانند ارمنستان و جامعه بین‌المللی به دنبال صلح است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: به دلیل این که آذربایجان، به‌زودی، قرار است میزبان کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد باشد، وظیفه دارد پیش از این نشست نشان دهد که صادقانه به دنبال برقراری صلح است. من فکر می‌کنم ما باید بتوانیم به‌سرعت، در این موضوع پیشرفت داشته باشیم.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که این کشور از ارمنستان در چارچوب‌ فعالیت‌های اروپایی نیز حمایت می‌کند.

سژورنه گفت: فرانسه هر کاری برای روابط اتحادیه اروپا-ارمنستان به منظور توسعه و تعمیق روابطشان انجام داده است. به طور مثال، اتحادیه اروپا و ارمنستان، رسما، گفت‌وگوهای آزادسازی روادید را در ۹ سپتامبر آغاز کردند. من فکر می‌کنم این پیشرفت مهم برای نزدیک کردن ملت‌هایمان به‌ یکدیگر است.

سژورنه همچنین گفت که فرانسه در حوزه امور بشردوستانه نیز از ارمنستان حمایت می‌کند و تخصیص ۲۹ میلیون یورو کمک‌های انسانی به پناهندگان جنگ قره‌باغ را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه با گفتن این که شراکت ارمنستان-فرانسه در حال تعمیق در تمامی حوزه‌هاست، گفت که فرانسه به حمایت از تقویت زیرساخت‌های راهبردی ارمنستان ادامه خواهد داد.

او همچنین از طرح «تقاطع صلح» ارمنستان حمایت کرده و گفت: ما، قویا، از پروژه تقاطع صلح که از سوی نخست‌وزیر ارمنستان ارائه شده، حمایت می‌کنیم. ارمنستان می‌تواند نقش بسیار مهمی برای متصل ساختن آسیا و اروپا و در عین حال، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه ایفا کند.


( ۲ )

نظر شما :