رفتار دوگانه روسیه در ماجرای جزایر سه گانه و گذرگاه زنگزور

۱۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۲۰۲۸۰۸۸ سرخط اخبار

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: روسیه در ماجرای جزایر سه گانه رفتار دو پهلو از خود نشان داد و یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ و در مورد گذرگاه زنگزور نیز همان رفتار را تکرار می‌کند.

رفتار دوگانه روسیه در ماجرای جزایر سه گانه و گذرگاه زنگزور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایجاد صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای از استراتژیک‌های ایران در مرز‌های شرقی و غربی و کلیه مرز‌های این سرزمین است، هرگونه تهدید و اظهار نظری لطمه به منافع ملی ایران بزند خط قرمز سیاست‌های کلی کشور ما محسوب می‌شود.

فداحسین مالکی افزود: دیپلماسی ایران پاسخ محکمی به موضع‌گیری رئیس جمهور روسیه درباره کریدور زنگزور خواهد داد؛ ایران انتظار دارد روسیه در ارتباط با ایران یک بام و دو هوا رفتار نکند.

وی گفت: روسیه در ماجرای جزایر سه گانه نیز رفتار دو پهلو از خود نشان داد و یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ که پاسخ قاطعانه‌ای از ایران گرفت، در مورد گذرگاه زنگزور نیز همان رفتار را تکرار می‌کند. روس‌ها باید مواضع خود را در روابط بین کشور‌های همسایه با ایران نشان دهند.
این نماینده مجلس افزود: این گونه رفتار‌های دوگانه در روابط بین المللی از سوی ایران قابل قبول نیست و مصداق زدن خنجر از پشت محسوب می‌شود، از سوی دیگر ایران انتظار دارد رهبران باکو تحت تاثیر این گونه رفتار‌های سیاسی قرار نگیرند و اگر مسئله‌ای دارند در یک فضای دوستی با جمهوری اسلامی ایران مطرح نمایند.
نماینده زاهدان در مجلس با اشاره به توافق صلح میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان گفت: هر گونه مذاکرات با کشور‌های همسایه بدون منهای جمهوری اسلامی ایران به نحوه و روند این مذاکرات آسیب پذیر خواهد زد.
وی افزود: روس‌ها با رهبران جمهوری آذربایجان و ایروان ارتباط دارند، اما نقش ایران در این بخش و مقطع تاریخی غیر قابل انکار است و این خواسته جمهوری اسلامی ایران است که میان دو کشور تفاهم و ثبات امنیتی به وجود بیاید.
مالکی گفت: اگر قرار باشد ایران در حاشیه مذاکرات قرار بگیرد و هر گونه دست‌درازی در مرز‌های ایران شکل دهند، بی‌تردید با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد، قطعا به نفع روسیه، آذربایجان و ارمنستان است که حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران که منجر به ثبات امنیت در منطقه خواهد بود را نادیده نگیرند، ایران حضور کشور‌های بیگانه را در مذاکرات تهدیدی برای مرز‌های خود با کشور‌های همسایه می‌داند.


( ۱ )

نظر شما :