مخالفت صریح وزیر دفاع با احداث فرودگاه جدید چابهار

۱۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۳ کد : ۲۰۲۸۰۵۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع در واکنش به احداث فرودگاه جدید چابهار گفت: محل احداث فرودگاه چابهار به‌غلط جانمایی شده بود و چنانچه فرودگاه در آن نقطه احداث می‌شد ما شاهد برخورد هواپیماهای نظامی و غیرنظامی بودیم.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در جریان سفر به چابهار در پاسخ به خبرنگار تسنیم  درباره احداث فرودگاه چابهار اظهار داشت: در مشهد، بندرعباس و بوشهر که فرودگاه‌های اصلی هستند یک سمت فرودگاه غیرنظامی و یک سمت نظامی است که باند مشترک استفاده می‌شود و تاکنون هم هیچ مشکلی به وجود نیامده است و فرودگاه کنارک هم به‌صورت مشابه می‌تواند همین نقش را ایفا کند.

وزیر دفاع افزود: باند فرودگاه کنارک که در زمان حاضر به‌صورت مشترک برای پروازهای نظامی و پروازهای چابهار و کنارک استفاده می‌شود کاملاً استاندارد است و ما 30 هزار هکتار زمین برای احداث ترمینال در آن در نظر گرفته‌ایم اما در منطقه و محلی که تلاش داشتند فرودگاه چابهار را در آن احداث کنند در زمان بارندگی یک متر آب جمع می‌شود و عملاً کاربرد نداشت.

وی ادامه داد: محلی که مجوز احداث فرودگاه برای آن صادر شده بود 50 کیلومتر با محلی که احداث فرودگاه چابهار را در آن آغاز کردند فاصله داشت و در واقع محل احداثی که در نظر گرفتند تخلف بود و چنانچه فرودگاه در آن محل احداث می‌شد در نهایت برخورد بین هواپیمای نظامی و غیرنظامی اتفاق می‌افتاد.

حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد فروردین ماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نیاز منطقه آزاد چابهار به احداث فرودگاه اختصاصی، اظهار کرد:‌ فرودگاهی که در کنارک داریم یک فرودگاه بسیار راهبردی و استراتژیک است که همیشه باید فعال باشد.

وی از پیگیری برای اخذ مجوز فرودگاه اختصاصی چابهار در محدوده منطقه آزاد خبر داده و بیان کرده بود: معتقدیم ظرفیت این فرودگاه راهبردی را نباید با بحث‌های تجاری و مسافری درگیر کنیم. فرودگاه کنارک به‌عنوان یک پایگاه تاکتیکی بسیار مهم برای نیروی هوایی باقی بماند و توسعه یابد، اما در بخش اقتصادی و تجاری به یک فرودگاه اختصاصی برای چابهار در داخل محدوده منطقه آزاد نیاز داریم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در شورای‌عالی مناطق آزاد با یادآوری این‌که فرودگاه فعلی (کنارک) خارج از محدوده منطقه آزاد است، گفت: فرودگاه جدید چابهار داخل محدوده منطقه آزاد جانمایی شده است که ممکن است جای آن تغییر کند، چراکه بحث های فنی در خصوص جابه‌جایی مکان فرودگاه وجود دارد.

عبدالملکی اظهار کرد:‌ احداث فرودگاه در داخل محدوده منطقه آزاد از چند منظر اهمیت دارد؛ یکی این‌که اگر داخل محدوده نباشد کارایی لازم را نخواهد داشت. یکی از مزیت‌های مناطق آزاد، آزاد بودن ویزاست، چراکه برای بهره‌مندی مسافر از مزیت مذکور باید فرودگاه داخل محدوده باشد، نکته دیگر در صادرات مجدد است، کالاهایی که وارد می‌شود برای بهره‌مندی از مزیت‌ها باید داخل محدوده منطقه آزاد وارد شود.

وی افزود:‌ موضوع بعدی که موضوع مسافت است، هرچقدر فرودگاه به محدوده منطقه آزاد نزدیک یا داخل آن باشد حمل مسافر و بار تسهیل می‌شود. نکته دیگر آن‌که محدودیت‌های بخش نظامی را نداشته باشیم، فرودگاه نظامی باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشد، بنابراین ما نیازمند جایی هستیم که درگیر این محدودیت‌ها برای جابه‌جایی مسافر، بار، واردات و صادرات نشویم.

به گزارش تسنیم، ساخت فرودگاه چابهار در چهار سند مهم بالادستی کشور تأکید شده است و دو دهه است دنبال شده تا اینکه سال 1399 آغاز شد اما عملیات اجرایی آن به‌دلیل اختلافات میان نیروی هوایی و منطقه آزاد که کارفرمای پروژه بود متوقف شد.


( ۱۲ )

نظر شما :