زمان احتمالی آغاز مذاکرات احیای برجام

۱۲ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۶ کد : ۲۰۲۸۰۲۶ سرخط اخبار

«پل پیلار»، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا گفت؛‌با توجه به اینکه مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای دیپلماسی در مسائل هسته ای باز به نظر می رسد، احتمال زیادی وجود دارد که گروسی به زودی به ایران سفر کند.

«پل پیلار»، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا  گفت؛‌با توجه به اینکه مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای دیپلماسی در مسائل هسته ای باز به نظر می رسد، احتمال زیادی وجود دارد که گروسی به زودی به ایران سفر کند.

*در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده توسط ایران صحبت شده است. ارزیابی شما از این گزارش چیست؟

این گزارش افزایش مداوم اورانیوم غنی شده 60 درصد و بن بست مداوم در رابطه با پاسخ ایران به سوالات مربوط به فعالیت های نظامی احتمالی در گذشته را تشریح می کند. بنابراین، این انحراف از وضعیتی نیست که برای مدتی حاکم بوده است، اگرچه به این معنی است که ایران در صورت تمایل به تولید مواد شکافت پذیر برای چندین سلاح هسته ای بسیار نزدیکتر است.

*در این گزارش آمده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفتگوی سازنده با مسعود پزشکیان ابراز امیدواری کرده است. آیا این سفر به زودی انجام می شود؟

با توجه به اینکه مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای دیپلماسی در مسائل هسته ای باز به نظر می رسد، احتمال زیادی وجود دارد که گروسی به زودی به ایران سفر کند.

*برخی رسانه ها اعلام کردند که ایران به اروپا برای آغاز مذاکرات هسته ای سیگنال مثبت داده است. به نظر شما آیا این مذاکرات قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد؟

بعید است که قبل از انتخابات هیچ گونه تحرکی در طرف ایالات متحده در این زمینه وجود داشته باشد و اروپایی ها این را متوجه شده اند. علاوه بر این، بدون مشارکت ایالات متحده نمی توان پیشرفت زیادی در جهت توافق جدید داشت و اروپایی ها نیز مطمئناً این را درک می کنند. بنابراین، رهبران اروپایی احتمالاً در مورد اینکه چقدر می‌توان در این مدت در مذاکرات اروپا و ایران به نتیجه رسید، تردید دارند. با این وجود، آنها ممکن است نوعی گفتگوی غیررسمی با ایران داشته باشند تا فرمول های احتمالی را که مذاکرات رسمی بعدی می تواند در نظر بگیرد، بررسی کنند.

* آیا گزارش جدید آژانس می تواند آغاز مذاکرات را ضروری کند؟

هیچ گزارشی وجود ندارد که نیاز به مذاکره داشته باشد. اما هر یک از این گزارش‌ها از گسترش ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، خطرات را کمی بیشتر می‌کند و یادآور این است که برای حل و فصل چیزی که برای مدتی نگران‌کننده بوده، به مذاکره نیاز است

منبع: تابناک


( ۳ )

نظر شما :