پاشینیان: خریدهای نظامی برای محافظت از شهروندان ارمنستان است

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۶ کد : ۲۰۲۸۰۱۷ سرخط اخبار

نخست وزیر ارمنستان در نشستی مطبوعاتی به پرسش‌هایی در مورد مذاکرات صلح میان ایروان و باکو و روابط دوجانبه با روسیه و ترکیه پاسخ داد و گفت که خریدهای نظامی کشورش برای محافظت از شهروندان ارمنستان انجام شده و جمهوری آذربایجان نیز مشغول خریدهای نظامی از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین اسرائیل است.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبرگزاری دولتی آرمن پرس، نیکول پاشینیان در جریان کنفرانس خبری دیروز (۱۰ شهریور) و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یک ماه پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که به مشارکت نیروهای کشورش در جنگ دوم قره باغ اعتراف کرده بود گفت که سازمان های اطلاعاتی ارمنستان از دخالت ترکیه اطلاع داشتند.

وی افزود: در طول جنگ ۴۴ روزه ارتش و اطلاعات ما پرچم های ترکیه، سربازان، کماندوها و افسران ارشد ترکیه را در نقاط مختلف مشاهده کردند. رزمایش بزرگ جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز پیش از این جنگ برگزار شد.

پاشینیان گفت: در تمام طول جنگ نیز اف-۱۶ های ترکیه مشغول پرواز بودند.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت که با توجه به تحولات مثبت و هر چند کند در روابط ارمنستان و ترکیه قصد صحبت در این مورد این موضوع را ندارد.

پاشینیان در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال "آیا چارچوب زمانی برای خروج ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد و سرنوشت پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در ارمنستان چه خواهد شد؟" گفت: نمی‌توانم تاریخ و زمان خروج از این سازمان را اعلام کنم. در حال حاضر نیز با آن پایگاه نظامی مشکلی نداریم و در این زمینه هم چیزی نمی ‌توانم بگویم.

نخست وزیر ارمنستان گفت که مرزبانان این کشور اکنون در فرودگاه زوارتنوتس (Zvartnots) مستقر بوده و مشغول خدمت هستند. وی گفت: ارمنستان از روسیه به خاطر خدمات چندین ساله مرزبانانش در این فرودگاه تشکر کرده و ارمنستان اکنون و به تنهایی ظرفیت کافی برای انجام این کار را دارد.

پاشینیان در پاسخ به پرسشی پیرامون اتهامات برخی از مقام های روس که ایروان را مسبب بسته ماندن راه های ارتباطی منطقه دانسته بودند، گفت: ارتباطات منطقه ‌ای به دلیل اظهارنظرهای تعدادی از مقام های روس باز نشده است. نظراتی که هیچ ارتباطی با منطق سند سه جانبه نداشته و با آن در تناقض است.

وی گفت: ما پیشتر نیز گفته بودیم که ارمنستان آماده برقراری ارتباط بین نخجوان و جمهوری آذربایجان است اما بدیهی است که حاکمیت، صلاحیت قضایی و تمامیت ارضی ارمنستان تحت هیچ شرایطی قابل تردید نیست.

پاشینیان در واکنش به اتهام های احزاب مخالف در مورد عدم اقدام دولت برای بازگرداندن بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ارمنستان که توسط جمهوری آذربایجان اشغال شده، گفت که قلمرو ۲۹ هزار و ۷۴۳ کیلومتر مربعی جمهوری ارمنستان قابل معامله نیست اما از سوی دیگر دولت ارمنستان به دنبال توسل به اقدام نظامی برای عودت حاکمیت خود بر سرزمین های اشغالی توسط جمهوری آذربایجان نیست.

پاشینیان گفت: ما فکر می کنیم که توافق ها و اصولی که به تصویب رسیده به ما این فرصت را می دهد که این مسئله را در جریان مذاکرات تعیین مرزها و به صورت مسالمت آمیز حل کنیم.

وی افزود: ارمنستان ۳۰ اوت (۹ شهریور) به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد که بر اساس موادی که پیشتر مورد توافق قرار گرفته بود، یک معاهده صلح را امضا کرده و بقیه موضوع ها را به مذاکرات آتی موکول کنند.

پاشینیان گفت که او گمان می کند که روابط دیپلماتیک پس از امضای این توافق برقرار خواهد شد و چارچوب دیگری برای گفت وگو در مورد همه مسائل ممکن خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه این نشست خبری گفت که بر خلاف قانون اساسی ارمنستان، قانون اساسی جمهوری آذربایجان شامل ادعاهای ارضی علیه ارمنستان است. با این حال، ارمنستان خواستار تغییر آن در این مرحله نیست زیرا مواد مورد توافق پیش نویس پیمان صلح این موضوع را حل می کند.

وی گفت: قانون اساسی آذربایجان به قانون استقلال سال ۱۹۹۱ استناد می کند. این قانون نیز به اعلامیه استقلال آذربایجان در ۲۸ مه ۱۹۱۸ استناد می کند. علاوه بر این، این قانون می گوید که جمهوری کنونی جانشین جمهوری آذربایجان است که طی سال های ۱۹۱۸-۱۹۲۰ برقرار بود. در حالی که بر اساس اعلامیه آن زمان، جنوب و شرق ماوراء قفقاز قلمرو جمهوری آذربایجان محسوب شده است. بر اساس نقشه سال ۱۹۱۹، آذربایجان مدعی کل استان های امروزی سیونیک و وایوتس دزور (Vayots Dzor) و بخش هایی از استان های تاووش، گغارکونیک، آرارات، لری و شیراک شد.

نیکول پاشینیان گفت که باکو از خریدهای نظامی ارمنستان انتقاد می کند تا بر خریدهای تسلیحاتی خود سرپوش بگذارد.

وی گفت: ما متهم به همکاری نظامی - فنی با فرانسه و هند هستیم. اما واضح و علنی است که جمهوری آذربایجان از ایتالیا سلاح می خرد. چرا جمهوری آذربایجان می تواند از ایتالیا اسلحه تهیه کند و ارمنستان نمی تواند از فرانسه تسلیحات خریداری کند؟ چرا جمهوری آذربایجان می تواند از پاکستان اسلحه تهیه کند و ارمنستان نمی تواند از هند اسلحه بگیرد؟ آنها می گویند اتحادیه اروپا و غرب در حال مسلح کردن ارمنستان هستند. اما جمهوری آذربایجان از اسلواکی، صربستان و بلغارستان سلاح خریداری می کند. حداقل سه کشور عضو اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان همکاری نظامی - فنی دارند. جمهوری آذربایجان همچنین حجم عظیمی از تسلیحات را از اسرائیل خریداری می کند.

پاشینیان گفت: هر کشوری حق دفاع از خود را دارد و این حق قابل مناقشه نیست، زیرا بر اساس قوانین بین‌المللی دولت‌ها متعهد به حفاظت از شهروندان خود هستند و اصلاحات اخیر در ارتش ارمنستان نیز منحصرا برای نیل به این هدف است.

وی گفت که به الهام علی اف پیشنهاد کرده که یک دیدار دوجانبه برگزار شود.

پاشینیان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادهای میانجیگری در مذاکرات، به ویژه اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اینکه خوشحال می شود در امضای توافقنامه صلح مشارکت کند، گفت: کار با جمهوری آذربایجان مدتی است که به صورت دوجانبه انجام می شود و راه درست همین چارچوب است مادامی که بتوانیم در این چارچوب پیش می رویم.

وی گفت که این موضوع را در آخرین تماس تلفنی خود به پوتین هم اطلاع داده است.

پاشینیان گفت که این نشست می تواند در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان که کمیسیون های تعیین حدود تشکیل جلسه داده اند، برگزار شود.


( ۲ )

نظر شما :