راشاتودی: دیوان کیفری بین‌المللی از مغولستان خواست پوتین را دستگیر کند

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۷ کد : ۲۰۲۷۹۷۹ سرخط اخبار

سخنگوی دیوان کیفری بین‌المللی گفت مغولستان به دلیل عضویت در این نهاد مستقل حقوقی پوتین را بازداشت کند.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قرار است روز دوشنبه به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد نبرد بزرگ جنگ جهانی دوم به مغولستان برود.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین قصد دارد در تاریخ سه سپتامبر به دعوت رئیس جمهور این کشور برای جشن هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی نظامی مشترک به مغولستان سفر کند.

این اولین سفر رئیس جمهور روسیه به یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی از مارس ۲۰۲۳ خواهد بود، زمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت وی را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد.

این سفر پوتین را در معرض خطر دستگیری بر اساس حکم صادره از سوی  دیوان بین‌المللی کیفری قرار می‌دهد، زیرا مغولستان صلاحیت این دیوان را به رسمیت می‌شناسد.

«دیوید شفر»، سفیر سابق ایالات متحده و مذاکره کننده ارشد برای اساسنامه‌ای که دادگاه کیفری بین‌المللی را تأسیس کرد، گفت که بعید است پوتین در صورت دعوت به کشور با دستگیری روبه‌رو شود.

او به نیویورک تایمز گفت که در مقابل، رئیس‌جمهور روسیه احتمالا از این سفر «برای تبلیغ و تمسخر دادگاه کیفری بین‌المللی و اوکراین» استفاده خواهد کرد.

شفر گفت که مغولستان همچنان کشوری است که خطر واقعی این سفر را تحمل می‌کند و توضیح داد که احتمالاً با فشار دیپلماتیک از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی و سایر کشورهای عضو برای پس گرفتن دعوت مواجه خواهد شد.

وی افزود: مغولستان در صورت پذیرش پوتین بدون دستگیری می‌تواند علاوه بر تحریم‌های دیپلماتیک، بخشی از روابط تجاری و توسعه‌ای خود با سایر اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، «فادی العبدالله»، سخنگوی دیوان بین‌المللی کیفری گفت همه کشورهایی که اساسنامه رم را امضا کرده‌اند «ملزم به همکاری مطابق با فصل نهم هستند این اساسنامه هستند.»

اساسنامه رم یک معاهده بین‌المللی است که دیوان را تشکیل می‌دهد و مغولستان در سال ۲۰۰۲ آن را تصویب کرد.

وی افزود: «در صورت همکاری نکردن این کشور، قضات دیوان بین‌المللی کیفری به این نتیجه می‌رسند که مجمع کشورهای عضو را از آن مطلع کنند. در این صورت این مجمع است که هر اقدامی را که مقتضی بداند، اتخاذ می‌کند.»

بر اساس اعلام کی‌یف، اوکراین همچنین درخواست رسمی برای دستگیری پوتین به مغولستان ارائه کرده است.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرمین گفته که مسکو درباره قرار بازداشت پوتین توسط دیوان کیفری بین‌المللی نگران نیست و افزود تمامی مسائل احتمالی درباره سفر رئیس جمهو روسیه به مغولستان به صورت جداگانه در دست بررسی است.

دیوان کیفری بین‌المللی در مارس ۲۰۲۳ قرار بازداشت برای پوتین صادر و وی را به اخراج کودکان و انتقال آنها از مناطق تحت کنترل اوکراین به فدراسیون روسیه متهم کرد.

مسکو اما این اتهامات را مضحک خوانده و گفت خارج کردن غیرنظامیان از مناطق درگیر، جنایت جنگی نیست. روسیه و اوکراین عضوی از اساسنامه رم نیستند و دیوان کیفری بین‌الملل در این باره صلاحیتی ندارد.


نظر شما :