بررسی فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

۰۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۴ کد : ۲۰۲۷۹۵۳ سرخط اخبار

تجار و نمایندگان بخش خصوصی ایران و پاکستان طی نشستی مشترک در شهر کراچی پاکستان در خصوص راهکارهای توسعه روابط اقتصادی به ویژه افزایش حجم تجاری میان ۲ کشور همسایه بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی مرکز ایالت سند پاکستان برگزار شد، مدیر عامل و اعضای ارشد هلدینگ «تاپیکو» از فعالان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران با نمایندگان دولتی و بخش خصوصی پاکستان دیدار و رایزنی کردند.

در این دیدار «کامران خان تسوری» فرماندار ایالت سند پاکستان ، «محمد زبیر موتی والا» مدیر عامل سازمان توسعه و تجارت پاکستان، «حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی، رئیس اتاق بازرگانی کراچی و نائب رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان حضور داشته و طی سخنان خود به بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی روابط تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

«حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی طی سخنانی در آغاز این نشست با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ۲ کشور همسایه در جریان سفر اردیبهشت ماه شهید آیت‌الله رئیسی به اسلام‌آباد گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای برای روابط خود با پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری‌های تجاری قائل است از این رو در جریان سفر شهید رئیسی به اسلام آباد ۲ کشور هدف ۱۰ میلیارد دلاری برای تجارت سالانه خود تعیین کردند.

وی تاکید کرد: با تغییر دولت در ایران سیاست جمهوری اسلامی برای توسعه همه جانبه مناسبات با کشور های همسایه از جمله پاکستان که نقش جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد تغییر نمی کند، موضوعی که تاکید رئیس‌جمهور جدید ایران برای تقویت و تعمیق روابط با همسایگان آن را ثابت می‌کند.

مدیر عامل و اعضای ارشد هلدینگ «تاپیکو» (فعال در حوزه نقت، گاز و پتروشیمی) در دیدار با تجار پاکستانی ضمن بیان ظرفیت های خود در حوزه تولید «ای پی جی»، «اسید ستریک»، «اکتان بنزین»، «کربن سیاه» و سایر مشتقات نفتی از از آمادگی برای صادرات این تولیدات به پاکستان خبر دادند.

هلدینگ تاپیکو همچنین برای تاسیس دفتر خود در پاکستان به منظور تقویت و افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری  دوجانبه میان ایران و پاکستان در حوزه تولید مشتقات نفتی اعلام آمادگی کرد.

«کامران خان تسوری» فرماندار ایالت سند پاکستان نیز ضمن اعلام آمادگی این کشور برای توسعه روابط همه جانبه با کشور دوست و همسایه ایران به تشریح سازوکار کذب سرمایه گذاری خارجی دولت اسلام آباد و اقدامات صورت گرفته برای تسهیل این امر پرداخته و اعلام داشت: ظرفیت های زیاد پاکستان بویژه نیروی کار جوان فرصتی مناسب برای تجار و بخش خصوصی ایران فراهم می کند تا در بخش های مختلف از جمله تولید انرژی در پاکستان سرمایه گذاری کنند.

وی خواستار مشارکت بخش خصوصی ایران در توسعه شهرک های صنعتی و اقتصادی در پاکستان شده و تصریح کرد: بخش خصوصی ایران می‌تواند ضمن استفاده از ظرفیت بازار پاکستان برای فروش تولیدات خود، از پتانسیل صادراتی این کشور نیز استفاده کنند.

«محمد زبیر موتی والا» رئیس سازمان توسعه و تجارت پاکستان در نشست مذکور با تشریح چالش های پیش روی توسعه تجارت دوجانبه گفت: مسائل بانکی همچنان یک چالش بزرگ برای تقویت روابط تجاری ایران و پاکستان است که علیرغم تاکید دولت های دو کشور برای رفع آن طی سال های گذشته همچنان هیچ راه حلی یا راهکار جایگزینی برای آن معین نگردیده است.


نظر شما :