سفر سالیوان به پکن؛ مدیریت روابط آمریکا-چین در ماه‌های پایانی بایدن

۰۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۰۲۷۸۷۳ سرخط اخبار

در شرایطی که انتخابات آمریکا نزدیک است، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در سفر به چین به‌دنبال نقاط مشترک ۲ طرف برای تقویت همکاری‌ها خواهد بود و احتمالا زمینه را برای دیدار دوباره «جو بایدن» و «شی جین‌پینگ» فراهم خواهد کرد؛ آن هم در موقعیتی که کامالا هریس و دونالد ترامپ، وعده سیاست‌های سفت و سخت علیه پکن را مطرح می‌کنند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای آتی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی خود را به چین اعزام خواهد کرد. به گفته کاخ سفید، هدف واشنگتن مدیریت روابط پیچیده آمریکا و چین در آخرین ماه‌های روی کار بودن این سیاستمدار دموکرات است.

پیش‌بینی می‌شود در سفر سه روزه سالیوان که قرار است با دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در روز سه‌شنبه آغاز شود، نگرانی‌های ایالات متحده در مورد حمایت ادعایی چین از تشکیلات صنعتی نظامی روسیه در حالی که جنگ مسکو در اوکراین ادامه دارد، تحرکات نظامی چین در دریای چین جنوبی، اقدامات کره‌شمالی، جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تنش پکن با تایوان مطرح شود.

چینی‌ها در شرایطی که به ترمیم اقتصادشان پس از همه‌گیری کرونا ادامه می‌دهند، احتمالا نگرانی‌های خودشان را در مورد تعرفه‌های آمریکا مطرح می‌کنند. بایدن در ماه مه تعرفه‌های عمده جدیدی را بر خودروهای برقی چینی، باتری‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تجهیزات پزشکی وضع کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود سالیوان و وانگ درباره همکاری ۲ کشور در زمینه جلوگیری از جریان مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت فنتانیل، حفظ ارتباط بین ۲ کشور و هوش مصنوعی گفت‌وگو کنند.

سفر سالیوان به پکن؛ مدیریت روابط آمریکا – چین در ماه‌های پایانی بایدن
«شان ساوت» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به گفت‌وگوهای رو در رو رهبران در حاشیه نشست سال گذشته همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو گفت: «این نشست‌ها با تلاش‌ها برای حفظ این کانال ارتباطی استراتژیک برای مدیریت مسئولانه روابط مطابقت دارد و محصول نشست وودساید نوامبر ۲۰۲۳ میان بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین است.»

به گزارش رویترز، این نهمین دیدار سالیوان با وانگ و همکارانش در طول دوره دولت بایدن برای بحث در مورد روابط پیچیده این ۲ رقیب اقتصادی است، اما اولین سفر او به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به چین خواهد بود. آخرین مشاور امنیت ملی ایالات متحده که از چین بازدید کرد، سوزان رایس در سال ۲۰۱۶ بود.

سفر سالیوان به پکن؛ مدیریت روابط آمریکا – چین در ماه‌های پایانی بایدن
«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت، ۲ طرف در مورد سفر سالیوان در نشست سال گذشته بایدن و شی گفت‌وگو کردند و این دیدار پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی ۲ طرف اجرایی خواهد شد.

این اطلاعیه همچنین در زمانی اعلام می‌شود که بایدن در حال گذراندن تعطیلات در دره «سانتا اینز» کالیفرنیاست، جایی که او مدتی را صرف دیدار با دستیارانش برای تعیین اولویت‌های سیاسی ماه‌های پایانی ریاست جمهوری خود کرده است.

به گفته یک مقام ارشد دولت واشنگتن، پیش‌بینی نمی‌شود که این نشست منجر به اعلامیه مهمی از سوی ۲ کشور شود. این مقام که به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران توضیح داد، گفت: «تمرکز این نشست حفظ ارتباطات در مورد مسائل دشوار و نشان دادن این است که حتی در میان رقابت می‌توانیم راه‌های سازنده برای کار با یکدیگر پیدا کنیم.»

این سفر سطح بالای سالیوان به چین، به طور بالقوه می‌تواند زمینه را برای دیدار رو در رو دوباره بایدن با رئیس‌جمهور چین فراهم کند.

این ۲ رهبر، نوامبر گذشته چهار ساعت را با هم در املاک حومه‌شهری در شمال کالیفرنیا گذراندند و علاوه بر جلسات، یک ناهار کاری و قدم زدن در باغ هم برگزار شد. این در شرایطی رخ داد که آنها به دنبال پایداری رابطه‌ای بودند که در بسیاری از دوران حضور بایدن در سمت ریاست جمهوری، پرمخاطره بوده است. ملاقات آنها منجر به توافق‌هایی در سطح متوسط برای مبارزه با فنتانیل و برقراری مجدد ارتباطات نظامی شد، اما هنوز اختلافات عمیقی در زمینه رقابت اقتصادی و تهدیدات امنیتی جهانی وجود دارد.

سفر سالیوان به پکن؛ مدیریت روابط آمریکا – چین در ماه‌های پایانی بایدن
سفر سالیوان در حالی انجام می‌شود که ۲ نامزدی که به دنبال جانشینی بایدن هستند - «کامالا هریس» معاون دموکرات بایدن و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه - متعهد شده‌اند که سیاست‌های سختی را علیه چین اجرایی کنند.

بنا بر گزارش‌ها، قرار است نشست پیشنهادی بین بایدن و شی در اواخر سال جاری میلادی و پس از انتخابات آمریکا در پنجم نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) برگزار شود. انتظار می‌رود که بایدن و شی جین‌پینگ در اجلاس سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۴ در ریودوژانیرو برزیل شرکت کنند. این کنفرانس پس از انتخابات ایالات متحده برگزار می‌شود.

یک مقام ارشد کاخ سفید که نامش فاش نشد، در مصاحبه‌ای به وبگاه «پالتیکو» گفت: «عمده هدف از این سطح استراتژیک ارتباطات، در واقع وارد شدن به جزئیات در مورد سیاست‌های فشرده و چگونگی مشاهده موقعیت‌های مختلف است. این واقعا بیشتر از هر چیز دیگری، در مورد پاک کردن تصورات نادرست و جلوگیری از تبدیل شدن این رقابت به درگیری است.»


نظر شما :