نخست‌وزیر انگلیس همکاری صادقانه با چین را خواستار شد

۰۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۰۲۷۸۷۲ سرخط اخبار

نخست وزیر انگلیس به رئیس‌جمهور چین گفت که ۲ کشور باید بتوانند درباره اختلافات‌شان صادقانه صحبت کنند و همچنین روابط اقتصادی نزدیکتری را پیگیری و با هم درباره مسائل جهانی همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز در تماس تلفنی با کر استارمر، نخست وزیر انگلیس گفت که امیدوار است لندن به صورت «عینی و عقلانی» به چین بنگرد.

دفتر نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد، دو طرف درباره حوزه‌های همکاری شامل تجارت، اقتصاد و آموزش صحبت و توافق کردند که به عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با هم به صورت نزدیک درباره تغییرات آب و هوایی و امنیت جهانی همکاری کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس همچنین آمده است: «استارمر همچنین ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند صادقانه، بهتر و باز درباره مسائل مختلف صحبت کنند و درک مشترکی درباره اختلافات درباره مسائلی چون هنگ کنگ، جنگ اوکراین و حقوق بشر داشته باشند.»

رسانه دولتی چین نیز گزارش کرد، این تماس تلفنی به درخواست انگلیس انجام شد و شی جین‌پینگ و استارمر درباره تسریع همکاری در حوزه‌های مالی، اقتصاد سبز و هوش مصنوعی صحبت کردند.

شینهوا همچنین گزارش کرد، رئیس جمهور چین پیروزی حزب کارگر در انتخابات ژوئیه انگلیس را به استارمر تبریک گفت.

انگلیس گفته که به دنبال بررسی روابط لندن با پکن و پاسخ به چالش‌ها و فرصت‌هاست.

روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر بر سر هنگ کنگ، اتهامات درباره نقض حقوق بشر و نگرانی درباره دخالت شرکت‌های چینی در تامین زیرساخت‌های حساس متشنج شده است.

در سال ۲۰۲۲، ریشی سوناک، نخست وزیر وقت انگلیس از حزب محافظه کار پایان «عصر طلایی» روابط با چین را اعلام کرد.

در این میان، خبرگزاری شینهوا نیز از قول شی جین‌پینگ نقل کرد که پکن آماده همکاری در مذاکرات بر اساس احترام متقابل به منظور تقویت درک و اعتماد مشترک است.

سفارت چین در لندن نیز اعلام کرد، استارمر به رئیس جمهور چین گفته که تغییری در سیاست لندن در قبال تایوان وجود ندارد و رئیس جمهور شی نیز خاطرنشان کرده که چین اهمیت زیادی به تمایل و رغبت انگلیس برای همکاری و مذاکرات بیشتر می‌دهد.


نظر شما :