رشد صادرات نفت آمریکا آهسته شد

۰۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۸ کد : ۲۰۲۷۸۵۵ سرخط اخبار

صادرات نفت آمریکا پس از سال‌ها رشد قوی، در سال ۲۰۲۴ که تولید داخلی، کوچکترین رشد را از زمان پاندمی کرونا پیدا می کند، یکنواخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، داده‌های دولت آمریکا نشان داد صادرات نفت خام از بنادر این کشور از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۴.۲ میلیون بشکه در روز بوده است که ۳.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. این میزان رشد، کمترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۵ بود که آمریکا، ممنوعیت ۴۰ ساله فدرال برای صادرات نفت را لغو و نخستین محموله نفت داخلی را صادر کرد.

صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳، رشد ۱۳.۵ درصدی داشت. صادرات این کشور هر سال، بجز سال ۲۰۲۱ که پاندمی کرونا باعث فلج شدن تقاضای جهانی برای نفت شد، رشد کرده است.

مت اسمیت، تحلیلگر شرکت داده انرژی «کپلر» گفت: صادرات نفت آمریکا به دلیل کندی رشد عرضه و کاهش تقاضا به خصوص از سوی آسیا در سال میلادی جاری، روند یکنواختی پیدا کرده است.

تولید نفت آمریکا امسال تنها ۲.۳ درصد رشد خواهد کرد زیرا تولیدکنندگان شیل همچنان به سوددهی به سهامداران و محدود کردن هزینه بر روی تولید، پایبند مانده اند.

انتظار می‌رود تولید فراساحلی امسال با آغاز پروژه های جدید مانند سکوی آنچر در خلیج مکزیکو، رشد کند اما تولید، رشد آهسته‌ای در چند سال آینده خواهد داشت و در نتیجه، تاثیر چندانی بر صادرات امسال نخواهد داشت.

تقاضای جهانی برای نفت به خصوص در چین، امسال آهسته شده است. طبق داده‌های شرکت «کپلر»، میانگین صادرات روزانه نفت آمریکا به چین، از ابتدای امسال تاکنون، بیش از یک سوم کاهش داشته است.

توسعه اخیر خط لوله «ترانس مونتین» کانادا، واردات مستقیم نفت به چین از کرانه غربی این کشور را افزایش داده است. پیش از این، نفت کانادا به منطقه گلف کاست آمریکا منتقل شده و از آنجا، به چین می‌رفت.

روهیت راتود، تحلیلگر بازار در شرکت اطلاعات انرژی «ورتکسا» گفت: حجم صادرات آمریکا به سنگاپور هم کاهش یافت و صادرات به هند و کره جنوبی افزایش داشت.

میانگین صادرات روزانه آمریکا به اروپا، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود یک درصد کاهش داشت و خریداران اروپایی به دنبال خرید محموله‌های ارزان‌تر منطقه‌ای و نفت غرب آفریقا بودند.

تنها بازار جدید مهم برای نفت آمریکا، آفریقا بود. پالایشگاه دانگوت نیجریه، پس از آغاز فعالیت در ابتدای امسال، محموله‌های نفت وست تگزاس اینترمدیت میدلند را خریداری کرد.

بر اساس گزارش رویترز، حجم صادرات آمریکا ممکن است در هفته‌های آینده با محدودیت‌های تولید در لیبی و مناطق دیگر و آغاز فعالیت تعمیراتی پالایشگاه‌های آمریکایی، افزایش پیدا کند. پالایشگاه‌هایی که معمولا نفت شیرین سبک را وارد می کنند، ممکن است به جای نفت شراره لیبی، گریدهایی مانند وست تگزاس اینترمدیت میدلند را وارد کنند. شرکت ملی نفت لیبی در هفتم اوت، به دنبال محاصره شدن بزرگترین میدان نفتی لیبی توسط معترضان سیاسی، وضعیت فورس ماژور اعلام کرد.


نظر شما :