راستی‌آزمایی گفته‌های ثابتی با سخنان رهبر انقلاب

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۲۰۲۷۸۱۴ سرخط اخبار

خبرآنلاین: روز گذشته امیرحسین ثابتی نماینده وابسته به جبهه پایداری و از اعضای دولت سایه سعید جلیلی با نادیده گرفتن مجوز رهبر انقلاب در مذاکرات خارجی، خطاب به عراقچی گفت با کدام مجوز مذاکرات احیای برجام (سال۱۳۹۹) پیگیری شد؟ خبرآنلاین گزارش می دهد.

رسول سلیمی: امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، بار دیگر و بعد از اتمام جلسات استماع نطق های موافق و مخالف با درخواست ارائه تذکر برابر ماده۷۵ آیین نامه داخلی مجلس خطاب به  عباس عراقچی گفت: «مذاکرات احیای برجام(سال۱۳۹۹) با کدام مجوز راه افتاده است؟». محمدباقرقالیباف، رییس مجلس در واکنش از ثابتی خواست که تذکرش را براساس دستور جلسه بدهد؛ ثابتی در واکنش این حرف گفت: «قبول نکردید که براساس ماده ۷۵ تذکر بدهم اکنون طبق ماده ۲۲ تذکر می دهم. »

اما اشاره ثابتی به کدام مذاکرات بود؟ بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و خروج ترامپ از کاخ سفید، سلسله ای از مذاکرات «غیر مستقیم» با امریکا در اسفند سال۱۳۹۹ در شهر وین آغاز شد که تا شش مرحله به طول انجامید. هدایت این مذاکرات را عباس عراقچی بر عهده داشت که هدفش احیای حقوق ایران در برجامی بود که ترامپ از آن خارج شده بود تحریم های مالی و نفتی سنگینی را علیه ایران اعمال کرده بودند که هدفش براندازی جمهوری اسلامی ایران بود.

اشاره این نماینده وابسته به جبهه پایداری به صحبت های عباس عراقچی در جلسه استماع نظرات موافقان و مخالفان وزیر خارجه بود. اما چگونه ثابتی جایگاه رهبر انقلاب در سیاست خارجی که برابر قانون اساسی، نقش تعیین کنندگی اولیه و نهایی را دارند و بر جزئیات هر مذاکره ای نظارت دارند را نادیده انگاشته و تصور کرده شش مرحله مذاکره غیر مستقیم با امریکا بدون مجوز رهبری انجام شده است؟

راستی‌آزمایی گفته‌های ثابتی با سخنان رهبر انقلاب
امیر حسین ثابتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی
چه آنکه رهبر انقلاب در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ یعنی در میانه مذاکرات وین که از اسفند سال۹۹ آغاز شد، در یک سخنرانی عمومی درباره گزارش تیم مذاکره کننده هسته ای از مذاکرات در حال انجام در آن روزها، گفته بودند:

«شما در برنامه‌ریزی‌های کاری خودتان مطلقاً معطّل مذاکرات هسته‌ای نشوید، مطلقاً؛ کار خودتان را بکنید، وضع فعلی کشور را ببینید، بر اساس وضع فعلی برنامه‌ریزی کنید. ممکن است مذاکرات به جاهایی برسد، جاهای مثبتی، جاهای نیمه‌مثبتی، منفی‌ای، هر چه بشود شما کار خودتان را بکنید، متوقّف نکنید کارتان را به آنها. خب خوشبختانه وزیر محترم خارجه و آن مسئولین هیئت مذاکره‌کننده گزارشات دقیق خودشان را به رئیس‌جمهور می‌دهند، به شورای عالی امنیّت ملّی می‌دهند، در جریان قرار دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند، فکر می‌کنند، جوانب قضیّه را می‌سنجند.»

مقام معظم رهبری درباره نقدهای مطرح شده به تیم مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی عراقچی که آن روزها زیر ضرب انتقادات قرار داشتند، تاکید کردند « [البتّه] نقد کارهای این مسئولین هم اشکال ندارد، اظهار نظر اشکال ندارد، منتها اوّلاً مراقب باشید این اظهار نظرها و نقدها بدبینانه نباشد»

فشار رسانه ای آن روزها که به طور دائم و پیوسته تیم مذاکره کننده را تخریب می کرد، واکنش رهبر انقلاب را نیز به دنبال داشت و در حمایت از هیات مذاکره کننده گفتند «البتّه بنده همیشه این را به این کسانی که مسئولند، در همه‌ی دولتها تذکّر داده‌ام که نگاه به کسی که در میدان هست و در صف مقدّم مشغول فعّالیّت است، نباید نگاه بدبینانه و از روی سوظن باشد. خب افراد مؤمن، افراد انقلابی، افراد پُر جدّ و جهد، پُرکار مشغول کارند، دارند در این زمینه کار می‌کنند. اگر نقدی هم می‌شود خوش‌بینانه باشد، بدبینانه نباشد؛ ثانیاً موجب تضعیف این کسانی نشود که در این میدان مشغول تلاش و کار هستند؛ و امید مردم هم تضعیف نشود، یعنی جوری حرف زده نشود که اینها [ناامید بشوند].»

راستی‌آزمایی گفته‌های ثابتی با سخنان رهبر انقلاب

اظهارات روزهای اخیر ثابتی در مجلس شورای اسلامی در حالی با واکنش منفی اصولگرایان مواجه شده که محور اصلی انتقادات به این نماینده جبهه پایداری، تعریض هایی است که مخاطب غیر مستقیم آن را رهبر انقلاب قرار داده است. در نمونه ای برجسته، ثابتی در جریان نطق مخالف عباس عراقچی، خطاب به نمایندگان مجلس که موافقت رهبری با وزارت خارجه عراقچی را دلیلی محکم بر تایید توانمندی های او در هدایت دستگاه دیپلماسی ارائه می کردند، گفته بود «در مجلس عده‌ای می‌گویند که «یک نفر» گفته است که به عراقچی رأی بدهید». این اظهارات در حالی مطرح شد که بلافاصله مشخص شد که منظور ثابتی از «یک نفر»، رهبر انقلاب بوده است. از این رو بعد از کاربرد چنین تعبیر غیر مودبانه ای، انتقادات به ثابتی افزایش یافت.

به نظر می رسد امیر حسین ثابتی از رهگذر تخریب عراقچی و تعریض به رهبر انقلاب به دنبال تصویرسازی از خود به مثابه نماینده ای منتقد وضع موجود است. تصویرسازی که از همین ابتدای راه، با انتقاد جریان اصولگرایی مواجه شده که هدف گذاری رهبری برای ایجاد آرامش و جلوگیری از تنش در مجلس را در دستور کار قرار دادند.


( ۲ )

نظر شما :