فیلم و عکس‌هایی که هنوز تل‌آویو نمی‌تواند باور کند

اسرائیل به شدت نگران اطلاعات ضبط شده هدهد حزب الله

۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
شلومیت شیخور رایشمن، رئیس شورای منطقه ای دره جزریل، گفت: «اسنادی که حزب الله منتشر کرد بسیار ناراحت کننده است. عکس ها دوچندان نگران کننده هستند.» 
اسرائیل به شدت نگران اطلاعات ضبط شده هدهد حزب الله

دیپلماسی ایرانی: حزب الله ظهر چهارشنبه هفته گذشته تصاویری هوایی‌ از پایگاه نیروی هوایی رامات داوید در حدود 50 کیلومتری مرز با لبنان منتشر کرد. این مستندات به گفته حزب الله لبنان توسط پهپاد «هدهد» که پیش از این از خلیج حیفا و پایگاه‌های نظامی اسرائیل در بلندی های جولان فیلمبرداری کرده بود، ضبط شده که نگرانی شدید اسرائیلی ها را موجب شده است. 

در این ویدئوی 9 دقیقه ای، این سازمان تصاویری از مخازن سوخت هواپیماها، مقر اسکادران 109، سکوی گنبد آهنین، انبارهای مهمات، مقر اسکادران 157، آشیانه ها و مقر اسکادران 105 نشان می‌دهد. 

حزب‌الله همچنین با انتشار عکسی از دفتر فرماندهی پایگاه، اطلاعات فرمانده آن را افشا می‌کند. بر اساس ویدئوی منتشر شده توسط حزب الله، فرمانده این پایگاه سرهنگ آسف اشد است. براساس آن‌چه حزب‌الله مدعی شده، سرهنگ اشد ژوئیه 2022  به این سمت گمارده شده است. 

در ادامه پهپاد حزب‌الله اقدام به تصویربرداری از انبارها و مقر اسکادران اضافی 101 و 160 و منطقه فنی اسکادران 193 کرده است. این پهپاد همچنین در تصاویر منتشر شده نشان می دهد که از ساختمان اقامت افسران، آشیانه‌های اف16 و برج مراقبت عکس‌برداری کرده است. تصاویر مذکور تعدادی هلیکوپترهای آپاچی، انبارهای سوخت و هواپیماهای هرکولس را نشان می‌دهد. 

پس از انتشار این فیلم، سخنگوی ارتش اسرائیل تلاش کرد دستاورد حزب الله را کم اهمیت جلوه دهد و اظهار داشت که فیلم پخش شده توسط حزب الله توسط یک هواپیمای بدون سرنشین مخصوص فیلمبرداری ضبط شده و فعالیت پایگاه تحت تأثیر قرار نگرفته است. او تاکید کرد: «ارتش اسرائیل و نیروی هوایی علیه پهپادهای حزب الله مشغول فعالیت است و در ماه های اخیر صدها هدف از این قبیل را مورد مورد حمله قرارداده است.» 

از اواخر دهه گذشته، ارتش اسرائیل برای سناریوی محتمل حمله حزب‌الله به پایگاه رامات دیوید آماده می‌شود. فرماندهان معتقدند که در صورت جنگ گسترده در شمال، پایگاه‌های شکاری، باندها پروازی، رادارها و پناهگاه‌های این پایگاه هدف شدیدترین حملات حزب‌الله قرار خواهد گرفت. به همین خاطر است که اغلب نیروی هوایی سناریوهایی برای حفظ تداوم عملکرد، تعمیرات سریع زیرساخت های عملیاتی در پایگاه را که ممکن بود آسیب ببیند، انتقال اسکادران ها به اردوگاه های دیگر پایگاه را تمرین کرده است. آماده‌سازی این سناریوها با توجه به فرسایش برتری هوایی اسرائیل در عرصه لبنان در سال‌های اخیر و با درک این موضوع که در درگیری نظامی آتی با حزب‌الله، ممکن است هواپیماها و بالگردهای جنگی سرنشین‌دار نیز مورد حمله قرار بگیرند، امری ضروری به نظر می‌رسد. ارتش اسرائیل تخمین می زند که پهپادی که به آسمان اسرائیل نفوذ کرده بود، کوچک و بدون کلاهک انفجاری بوده است. به همین دلیل بوده است که مقطع راداری بسیار کمی داشته و شناسایی آن برای پدافندهوایی دشوار بوده است. 

لازم به ذکر است در بیشتر موارد تاکنون، اکثر پهپادهای انفجاری توسط پدافندهوایی شناسایی و رهگیری شدند. ارتش اسرائیل اکنون در حال بررسی نوع پهپادی است که از پایگاه عکسبرداری کرده تا نحوه شناسایی و رهگیری آن در دفعات بعدی بهتر انجام شود. 

علاوه بر این، بازرسی انجام شده توسط ارتش نشان می دهد که دو پهپاد چند شب گذشته که از شرق اسرائیل (احتمالا توسط شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران پرتاب شدند) به سمت مرز در حرکت بودند، رهگیری شدند. یکی از عوامل حزب الله در ماه مارس سال گذشته موفق شده بود تا با نفوذ به شهرک‌های اطراف مرزی، یک بمب دست‌ساز قدرتمند را در منطقه تقاطع مگیدو مقرار داد. در این انفجار یک شهروند اسرائیلی کشته شد. یک منبع در حزب الله به شبکه الجزیره گفت:« این ویدئو دیروز فیلمبرداری شده و بعد از سفر نتانیاهو به واشنگتن است.» 

خبرگزاری المیادین نیز نوشت که این یک پیام روشن پس از حمله به بندرالحدیده یمن است. بنا به گزارش المیادین «شاید این اولین بار در تاریخ اسرائیل باشد که به حریم هوایی یک پایگاه نظامی اسرائیل علی رغم آمادگی بالای پایگاه‌های اسرائیل (که انتظار حمله از یمن را می‌کشند) نفوذ می‌شود.» 

شلومیت شیخور رایشمن، رئیس شورای منطقه ای دره جزریل، گفت: «اسنادی که حزب الله منتشر کرد بسیار ناراحت کننده است. عکس ها دوچندان نگران کننده هستند زیرا برخی افراد اکنون در حال حاضر به دنبال ایجاد یک فرودگاه ترکیبی نظامی و غیرنظامی در مجاورت فرودگاه نظامی هستند.» 

کارشناسان امنیتی تشخیص داده اند که ایجاد یک فرودگاه بین المللی در دره جزریل برای هزاران نفر از ساکنان کل منطقه شمالی یک خطر امنیتی واقعی به‌وجود می‌آورد. در ویدئوی قبلی که حزب‌الله از جولان منتشر کرده بود، پایگاه‌هایی که به اصطلاح، ایستگاه‌ راهبردی اطلاعات الکترونیکی و ایستگاه‌هایی که قادر به انجام حملات الکترونیکی در شمال هستند، در تصاویر دیده می‌شدند. حزب الله اعلام کرد که این پایگاه‌ها چشم اسرائیل در شمال هستند. 

شبکه سی ان ان پس از انتشار ویدئوی اول گزارش داد که مقامات اسرائیلی به آمریکایی‌ها گفته اند براساس برآوردهای کارشناسان ما، گنبد آهنین به ویژه در شمال، در صورت حملات شدید و پیچیده حملات دچار مشکل خواهد شد. دو مقام آمریکایی به این شبکه گفتند که اسرائیلی‌ها از میزان دقت تسلیحات حزب‌الله تاکنون شگفت‌زده شده‌اند. 

نگرانی اصلی فرماندهان ارتش همان طور که ذکر شد این است که حزب الله در یک حمله همزمان از تعداد زیادی سلاح و موشک‌های هدایت شونده دقیق استفاده کند تا بر پدافند هوایی اسرائیل چیره شود.

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل اسرائیل و حزب الله هدهد هدهد حزب الله حمله حزب الله حمله اسرائیل به لبنان حمله اسرائیل به حزب الله


نظر شما :