تل آویو در برابر سوالات مهم نظامی - امنیتی بی پاسخ

اسرائیل هنوز از حمله حوثی‌ها در شوک است

۰۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا این پهپاد از یک کشتی در وسط دریا پرتاب شده است یا از لبنان؟ قطعا عملیات پهپادی از کشتی در وسط دریا یا از لبنان قوانین بازی را تغییر می دهد.
اسرائیل هنوز از حمله حوثی‌ها در شوک است

دیپلماسی ایرانی: حوثی ها شامگاه روز جمعه یک پهپاد به سمت تل آویو پرتاب کردند که به آسیب رساندن به یک ساختمان مسکونی در کنار سفارت امریکا منجر شد. عملیاتی که به روشنی غافلگیری اسرائیل را برای چندین بار نشان می دهد. اما نیروی هوایی اسرائیل چگونه بار دیگر غافلگیر شد؟ 

کارشناسان تخمین می زنند که پهپادی که به تل آویو حمله کرد بعید است از برد 1600 کیلومتری عبور کرده باشد و این پهپاد احتمالا از لبنان یا از یک کشتی در دریای مدیترانه پرتاب شده است. ایالات متحده تلاش می‌کند تا تهدیدات حوثی‌ها را علیه اسرائیل کاهش دهد. این در حالی است که آمریکا تلاش می‌کند تا تهدیدات علیه اسرائیل را رهگیری کند و از یک جنگ منطقه‌ای که به نفع ایران است (برای توجیه برنامه‌های هسته‌ای خود) جلوگیری کند. با این جال در این زمینه به نظر می‌رسد ایالات‌متحده شکست خورده است واین سوال باردیگر مطرح می‌شود که آیا ارتش اسرائیل ابزار مناسب برای یک حمله مهم را در اختیار دارد؟ 

سخنگوی ارتش اسرائیل، سرتیپ دانیال هاگاری، مدعی شد که که این پهپاد از نوع صماد 3 است و توسط ارتش اسرائیل شناسایی شده اما متاسفانه با اشتباه یکی از افسران رهگیری نشده بود. اما به نظر می‌رسد ادعاهای هاگاری حداقل در خصوص نوع پهپاد با چندین واقعیت ناسازگار نباشد. 

از تصاویر بقایای پهپاد منفجر شده مشخص است که بدنه پهپاد گرد بوده، در حالی که بدنه صماد 3 گرد نیست و اضلاع مربعی دارد. همچنین طول بال پهپاد منفجر شده حدود چهار متر است در حالی که پیش از این نیروی هوایی ادعا کرده بود که طول بال پهپاد صماد 3 حداقل باید 10 متر باشد. پهپادهایی با طول بال 10 متر کوچکترین مدل از سری پهپادهای بزرگ در جهان هستند. برای مقایسه می‌توان به طول بال پهپاد ایتان اسرائیلی اشاره کرد که 28 متر است. موتور پهپاد منفجر شده در تل‌آویو حدود 3w  است و و طبق ادعای ارتش اسرائیل 1600 کیلومتر را در 5 ساعت طی کرده است. این بدان معناست که  پهپاد باید دائماً با سرعت 320 کیلومتر در ساعت پرواز کند که بعید به نظر می‌رسد. حال این سوال به صورت جدی‌تری مطرح می‌شود که آیا این پهپاد از یک کشتی در وسط دریا پرتاب شده است یا از لبنان؟ قطعا عملیات پهپادی از کشتی در وسط دریا یا از لبنان قوانین بازی را تغییر می دهد. کارشناسان هوانوردی تخمین می زنند که هیچ پهپادی در جهان با طول بال حدود 4 متر  و موتوری از آن دست که بتواند در چنین مسافتی پرواز کند وجود ندارد مگر اینکه یک موتور هیبریدی که خودش باتری موتور را شارژ می‌کند یا موتوری از نوعی که هنوز فاش نشده روی آن نصب شده باشد. 

بنابراین بررسی این رویداد سوالات را چند برابر کرده است. ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات نیروی هوایی هنوز به پایان نرسیده است.

منبع: والا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حمله یمن به اسرائیل حمله به اسرائیل حوثی ها حمله حوثی ها به اسرائیل حمله پهپادی حمله پهپادی یمن به اسرائیل یمن و اسرائیل اسرائیل و یمن لبنان اسرائیل و لبنان


نظر شما :