نگارش فصلی جدید از توسعه اقتصادی با کیفیت بالا

تعمیق فراگیر اصلاحات در چین

۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۵۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
چین وارد رده بندی کشورهای صاحب نوآوری شده است. اقتصاد چین با عزمی راسخ در مسیر کیفیت بالاتر، بهره وری بالاتر و توسعه پایدارتر است.
تعمیق فراگیر اصلاحات در چین

دیپلماسی ایرانی: سومین نشست عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست قرار است از 15 تا 18 جولای (25 تا 28 تیر) در پکن با تمرکز بر تعمیق هر چه بیشتر اصلاحات فراگیر و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی برگزار شود.

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG، کمیته مرکزی حزب حاکم چین از زمان برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست با هدایت «شی جین پینگ» به عنوان هسته آن اصلاحات و گشایش در دوران جدید را به پیش برده و به سطحی در یک نقطه شروع تاریخی جدید رسانده، نیروی خستگی ناپذیر به ساخت جامع یک کشور سوسیالیستی مدرن و ترویج فراگیر رستاخیر عظیم ملت چین تزریق کرده است.

در حال حاضر مجموع تولید اقتصادی چین مدام با فراتر رفتن از آستانه‌های مهم از 12.6 تریلیون یوان عبور کرده و قدرت اقتصادی آن به سطح جدیدی رسیده است.

کیفیت در حال تغییر است. چین طی 10 سال گذشته از رشد اقتصادی میانگین سالانه 6.1 درصد با متوسط نرخ رشد مصرف انرژی سالانه 3.3 درصد پشتیبانی کرده به گونه‌ای که تحول سبز و کم‌کربن را تسریع کرده است.

نرخ کمک مصرف به رشد اقتصادی در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2021 حدود 27.1 واحد درصد افزایش یافت و ساختار اقتصادی به بهینه شدن خود ادامه خواهد داد.

بهره وری در حال تغییر است. نرخ کمک تولید تجهیزات به صنعت نزدیک به «نیمی از کشور» است و نرخ مکانیزاسیون جامع کشاورزی از 57 درصد در سال 2012 به 73 درصد افزایش یافته است. مجموع بهره وری نیروی کار چین طی 10 سال گذشته حدود یک برابر شده است.

نیرومحرکه در حال تغییر است. صنعت هسته دیجیتال حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، و سهم اقتصاد «سه جدید» که شامل صنایع جدید، فرمت‌های جدید و مدل‌های کسب و کار جدید است مستمرا رشد داشته است.

چین وارد رده بندی کشورهای صاحب نوآوری شده است. اقتصاد چین با عزمی راسخ در مسیر کیفیت بالاتر، بهره وری بالاتر و توسعه پایدارتر است.

با نگاهی به سال 2012، پس از چندین دهه رشد سریع، تضادهای ساختاری عمیق انباشته شده در اقتصاد چین در یک دوره زمانی طولانی تدریجا نمود پیدا کرده و مشکلات توسعه نامتوازن و ناکافی به شکلی صعودی برجسته شده است.
«شی جین پینگ»، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با نگاهی به جهان و در مواجهه با تغییرات عظیمی که طی قرن اخیر در جهان بی سابقه بوده، با دید راهبردی زیرکانه و دید جهانی گسترده خود عمیقا جهت گیری تاریخی جدید توسعه چین را درک و ارزیابی اساسی کرده به گونه‌ای که توسعه اقتصادی وارد یک حالت عادی جدید شده است.

توسعه جدید و اصلاحات جدید نیازمند مفاهیم تازه برای هدایت آنهاست. شی جین پینگ خلاقانه مفهوم توسعه جدید نوآوری، هماهنگی، سبز بودن، باز بودن و به اشتراک گذاری را پیشنهاد کرده به گونه‌ای که تغییر عمیقی را ایجاد کرده و بر توسعه کلی چین تاثیر گذاشته است.
طی 10 سال گذشته مجموعه تدابیر بی‌سابقه اصلاح نظام اقتصادی ریشه دوانده، نظام اقتصادی اساسی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی بالغ‌تر و تثبیت‌تر شده و اقتصاد چین به دستاوردهای تاریخی جدیدی دست یافته است.
ساخت نظام بازار با یک استاندارد بالا به نتایجی مثبت دست یافته است. اصلاح دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی تعمیق یافته و موقعیت عملکردی، برای چیدمان و سازوکار تنظیم اقتصاد دولتی واضح‌تر شده، اقتصاد خصوصی رشد کرده و محیط توسعه به طور مداوم بهینه شده است.

تا پایان سال گذشته میلادی بیش از 53 میلیون شرکت خصوصی ثبت شده گزارش شده که در مقایسه با سال 2012، 3.9 برابر افزایش یافته است. توسعه بازار، حاکمیت قانون و بین‌المللی سازی محیط کسب و کار به شکلی قابل توجه بهبود یافته است.

نظام حکمرانی اقتصاد کلان به شکلی مستمر بهبود یافته است. چین طی 10 سال گذشته هدایت راهبردی برنامه توسعه ملی را گسترش داده، هماهنگی و همکاری سیاست‌های مالی و پولی را تقویت کرده، ماهیت آینده‌نگر، هدفمند و مؤثر مقررات اقتصاد کلان را بهبود بخشیده و به طور مؤثر ظرفیت حاکمیت اقتصادی را بهبود بخشیده است.

ساختار اقتصادی به شکلی مستمر بهینه شده و شتاب توسعه جدید قاطعانه رشد یافته است. کیفیت و بهره وری نظام عرضه مستمرا بهبود یافته و اقتصاد چین از یک توازن عرضه و تقاضای سطح پایین به یک توازن عرضه و تقاضای سطح بالا جهش یافته است.

اقتصاد واقعی شدت بخشیده شده، سرعت ساخت یک نظام صنعتی مدرن تسریع شده و حرکت به سمت سطح متوسط و بالا تسریع شده است. ارزش افزوده تولید با فناوری پیشرفته طی 10 سال گذشته از 9.4 درصد به 15.7 درصد افزایش یافته و ارزش افزوده صنعت خدمات بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

رشد اقتصادی از این که عمدتا توسط صنعت هدایت می‌شود به سمت هدایت مشترک صنعت و صنعت خدمات تغییر یافته است.

اصلاحات تعمیق یافته و متوقف نخواهد شد و گشایش تعمیق می‌یابد و ایستایی نخواهد داشت.

چین طرحی را برای ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی با توسعه کیفی برنامه ریزی کرده است. کشتی «چین» با پایبندی به هدایت تفکر اقتصادی شی جین پینگ، پایبندی قاطعانه به جهت اصلاحات اقتصادی بازار سوسیالیستی و انجام تعمیق فراگیر اصلاح نظام اقتصادی به عنوان یک جاذبه، بدون ترس از باد و باران به سمت جلو حرکت می‌کند و به سمت آینده‌ای درخشان‌تر می‌رود.

کلید واژه ها: چین اقتصاد چین رشد اقتصاد چین آینده چین یوآن سبک چینی حزب کمونیست چین حزب کمونیست


نظر شما :