دولت مجارستان عقب‌نشینی می‌کند

سوئد در آستانه ورود به ناتو ‌

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۳۵ اخبار اصلی اروپا
آخرین مانع در مسیر عضویت سوئد در ناتو در حال برطرف‌شدن است و یکی از اعضای ارشد حزب حاکم «فیدِس»در مجارستان اعلام کرد‌ رأی‌گیری درباره تصویب پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو در اولین ساعات روز دوشنبه آینده در پارلمان مجارستان برگزار خواهد شد. جلسه رأی‌گیری در پارلمان مجارستان برای بررسی درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در حالی برگزار خواهد شد که دولت ملی‌گرای مجارستان بیش از ۱۸ ماه است‌ در این مورد تعلل کرده و انتقاد بسیاری از متحدان خود را برانگیخته است.
سوئد در آستانه ورود به ناتو ‌

د‌یپلماسی ایرانی: آخرین مانع در مسیر عضویت سوئد در ناتو در حال برطرف‌شدن است و یکی از اعضای ارشد حزب حاکم «فیدِس»در مجارستان اعلام کرد‌ رأی‌گیری درباره تصویب پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو در اولین ساعات روز دوشنبه آینده در پارلمان مجارستان برگزار خواهد شد. جلسه رأی‌گیری در پارلمان مجارستان برای بررسی درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در حالی برگزار خواهد شد که دولت ملی‌گرای مجارستان بیش از ۱۸ ماه است‌ در این مورد تعلل کرده و انتقاد بسیاری از متحدان خود را برانگیخته است.

به گزارش شرق، ماته کوچیس، رئیس گروه پارلمانی فیدس، در نامه‌ای به رئیس پارلمان مجارستان خواستار برگزاری رأی‌گیری در اولین جلسه افتتاحیه هیئت‌رئیسه پارلمان برای فصل بهار شد که از روز دوشنبه آینده آغاز می‌شود. کوچیس در این نامه نوشت که حزب فیدس که بارها از رأی‌گیری در این زمینه جلوگیری کرده است، این بار از تلاش سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی فرا‌آتلانتیکی ناتو حمایت خواهد کرد. مجارستان تنها کشوری از ۳۱ عضو فعلی ناتو است که پیشنهاد سوئد را هنوز تأیید نکرده است. از آنجایی که پذیرش یک کشور جدید در اتحاد نظامی ناتو مستلزم تأیید همه اعضا به اتفاق آرا‌ست، تعلل یک‌سال‌و‌نیمه دولت مجارستان برای تصمیم‌گیری در این زمینه با فشار فزاینده سایر متحدان مواجه بوده است.

فشار بر اوربان

یک گروه فراحزبی از سناتورهای آمریکایی در روزهای اخیر به مجارستان سفر کرده و اعلام کردند‌ لایحه مشترکی را به کنگره ایالات متحده ارائه خواهند کرد که به قول معروف پسرفت دموکراسی در مجارستان محکوم می‌شود و از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور خواسته خواهد شد تا در اسرع وقت برای تصویب الحاق سوئد گام بردارد. کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنِتیکت، در بوداپست گفت ‌اعضای دولت مجارستان و حزب فیدس از ملاقات با هیئت نمایندگان آمریکایی امتناع ورزیده‌اند؛ چیزی که او آن را «عجیب و نگران‌کننده» خواند.

مورفی در‌عین‌حال گفت که مسئولیت عواقب این امر بر عهده ویکتور اوربان، رهبر باسابقه مجارستان است که باید برای رأی‌گیری فشار می‌آورد. او گفت: «ما به اندازه کافی بر سیاست مجارستان اشراف داریم که اگر نخست‌وزیر اوربان تصمیم بگیرد اتفاقی در این زمینه رخ دهد، آن‌وقت حتما پارلمان گام برمی‌دارد». اوربان به دلیل تعلل در اتخاذ تصمیم‌های کلیدی از‌جمله ایجاد مانع برای کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به اوکراین، از سوی متحدان بین‌المللی مجارستان با انزوا مواجه شده است؛ اما اوربان در سخنرانی روز شنبه خود در بوداپست نشان داد که قوه مقننه مجارستان ممکن است به‌زودی تغییر رویه دهد. او گفت: «خبر خوبی است که اختلاف ما با سوئد به پایان رسیده است. ما در حال حرکت به سمت تصویب الحاق سوئد به ناتو در آغاز مجلس بهاره در پارلمان هستیم‌». پل یونسون، وزیر دفاع سوئد، در واکنش به خبر این رأی‌گیری گفت‌ ‌«قاعدتا از این موضوع استقبال می‌کنیم‌». یونسون گفت: «البته خبر بسیار مغتنمی است‌».

در‌حالی‌که فنلاند در ماه آوریل سال گذشته سی‌و‌یکمین عضو ناتو شد، اما درخواست سوئد با مانع ترکیه و مجارستان مواجه شده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری ترکیه، برای اینکه با عضویت سوئد به ناتو موافقت کند، یک‌سری شرط‌و‌شروط گذاشت؛ از‌جمله اینکه سوئد باید با گروه‌هایی مانند شبه‌نظامیان کُرد که به زعم ترکیه برای امنیت ملی آن تهدید تلقی می‌شوند و همچنین با اعضای شبکه‌ای که از دید آنکارا مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ هستند، برخورد سخت‌تری داشته باشد.

گرچه دولت سوئد با لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه و وعده همکاری برای مبارزه با تروریسم تلاش کرد به نوعی با اردوغان مسامحه کند، اما برپایی تظاهرات حامیان حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سوئد و همچنین چند نوبت قرآن‌سوزی از سوی فعالان ضد‌مسلمان در سوئد، باعث شد تا اوضاع باز هم پیچیده شود. به نظر می‌رسد فشار ایالات متحده و دیگر متحدان ناتو بر ترکیه برای رفع مخالفت‌هایش با عضویت سوئد، تأثیر چندانی نداشت تا اینکه خود اردوغان سال گذشته میلادی در نشست ناتو اعلام کرد‌ اسناد را برای تصویب به پارلمان ارسال خواهد کرد. اما بررسی این موضوع در پارلمان ترکیه نیز به تعویق افتاد تا اینکه قانون‌گذاران در نهایت روز ‌۲۳ ژانویه در مورد این موضوع رأی دادند و پروتکل الحاق سوئد را با ۲۸۷ رأی موافق در برابر ۵۵ رأی مخالف به تصویب رساندند.

اهمیت سوئد

سوئد بیش از ۲۰۰ سال است که از هر‌گونه ائتلاف‌ نظامی فاصله گرفته‌ و مدت مدیدی بود که عضویت در ناتو را هم رد می‌کرد؛ بااین‌حال، پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تقریبا یک‌شبه سیاست دیرینه عدم تعهد خود را کنار گذاشت و همراه با همسایه خود یعنی فنلاند، تصمیم گرفت برای پیوستن به ائتلاف درخواست دهد. البته بعد از پایان جنگ سرد، هم سوئد و هم فنلاند روابط مستحکمی با ناتو برقرار کرده بودند، ولی افکار عمومی در این دو کشور به‌شدت با عضویت کامل در ناتو مخالف بود‌‌ تا اینکه جنگ در اوکراین سر گرفت.

پیوستن سوئد به جمع ناتو باعث می‌شود‌ دور تا دور دریای بالتیک توسط کشورهای عضو احاطه شود و اتحاد آنها در این منطقه مهم راهبردی بیشتر تقویت شود. دریای بالتیک برای روسیه حکم یک مسیر دریایی برای دسترسی به شهر سن‌پترزبورگ و منطقه کالینینگراد را دارد. اگرچه نیروهای مسلح سوئد از زمان جنگ سرد کوچک و کوچک‌تر شده است، اما همچنان به طرز درخور توجهی به‌عنوان یک ارزش‌افزوده بالقوه برای ظرفیت دفاع جمعی ناتو در منطقه دیده می‌شود. سوئدی‌ها دارای یک نیروی هوایی و یک نیروی دریایی مدرن هستند و متعهد شده‌اند هزینه‌های دفاعی خود را تا رسیدن به هدف ناتو برای اختصاص سهم دو‌درصدی از تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. مانند فنلاندی‌ها، نیروهای نظامی سوئد هم سال‌ها در تمرینات مشترک با ناتو شرکت داشته‌اند.

جای تعجب ندارد که مسکو به تصمیم سوئد و فنلاند برای کنار‌‌گذاشتن سیاست دیرینه عدم تعهد و تلاش برای عضویت در ناتو واکنش منفی نشان داده و نسبت به اقدامات متقابلی که معلوم نیست چه هستند، هشدار داده است. روسیه گفت که این اقدام بر وضعیت امنیتی شمال اروپا که «قبلا یکی از باثبات‌ترین مناطق جهان بوده است، تأثیر منفی خواهد گذاشت». سرویس‌های امنیتی فنلاند در ماه اکتبر اعلام کردند ‌روابط این کشور با روسیه به میزان درخور توجهی وخیم‌تر و به‌ گونه‌ای شده است که حالا مسکو همسایه غربی خود یعنی فنلاند را همچون یک کشور متخاصم می‌داند. سوئد و فنلاند هر دو نسبت به افزایش خطر مداخلات روسیه و حملات ترکیبی آن هشدار داده‌اند.

کلید واژه ها: اروپا ناتو ترکیه مجارستان پ ک ک


( ۵ )

نظر شما :