کاخ سفید تصمیم به خروج از عارق خواهد گرفت؟

دور جدید تجاوزات آمریکا و واکنش تند بغداد

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از  حملات آمریکایی ها به خاک عراق، دولت و مجلس این کشور به دنبال اجرایی شدن روند خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از عراف هستند. درهمین باره ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق یکشنبه شب به دعوت «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و همچنین «عبداللطیف رشید»، ‌رئیس جمهور عراق برای پیگیری جنایت اخیر یانکی ها در هدف قرار دادن مراکز حشد الشعبی و شهادت چند نفر از رزمندگان این سازمان، جلسه اضطراری برگزار کرد.
دور جدید تجاوزات آمریکا و واکنش تند بغداد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از  حملات آمریکایی ها به خاک عراق، دولت و مجلس این کشور به دنبال اجرایی شدن روند خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از عراف هستند. درهمین باره ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق یکشنبه شب به دعوت «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و همچنین «عبداللطیف رشید»، ‌رئیس جمهور عراق برای پیگیری جنایت اخیر یانکی ها در هدف قرار دادن مراکز حشد الشعبی و شهادت چند نفر از رزمندگان این سازمان، جلسه اضطراری برگزار کرد. به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های عراق، این ائتلاف در پایان جلسه اضطراری خود در بیانیه‌ای حملات تروریست های آمریکایی‌ به پایگاههای نیروهای الحشد الشعبی در شنبه شب گذشته که منجر به شهادت یا زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای این سازمان و غیرنظامیان شد را به شدت محکوم کرد و این اقدام را یک حمله جدی به یک نهاد رسمی امنیتی عراق ر و نقض حاکمیت و امنیت این کشور و همچنین نقض قوانین بین المللی و مغایر با عرف و قوانین تنظیم کننده روابط بین کشورها دانست.

در همین حالدفتر رسانه‌ای «محسن المندلاوی»، رئیس موقت پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که المندلاوی صبح روز یکشنبه از پایگاه نیروهای امنیتی در منطقه «عکاشات» واقع در غرب عراق که مورد حمله هوایی آمریکا قرار گرفته بود، بازدید کرد. در این دیدار عباس الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق و شماری از اعضای آن و همچنین عبدالعزیز المحمداوی، رئیس ستاد سازمان حشد شعبی او را همراهی کردند. براساس گزارش خبرگزاری المعلومه، در این بیانیه همچنین آمده است المندلاوی درجریان آثار جنایت شنیعی که منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن شد، قرار گرفت. المندلاوی تاکید کرد که پارلمان عراق با کسانی که در ریختن خون مردم نقش دارند، سازش نخواهد کرد و پارلمان به اجرای فوری قطعنامه شماره ۱۸ سال ۲۰۲۰ اصرار دارد که بر خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق تاکید دارد. وی همچنین تصریح کرد که نیازی به ابقای «نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» تحت امر واشنگتن نیست و تداوم حضور آنها در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی و تشدید درگیری در این کشور نقش بسزایی دارد.

پیرو این مواضع، فواد حسین، وزیر خارجه عراق هم روز یکشنبه تاکید کرد دولت اجازه نمی‌دهد خاک این کشور عرصه تسویه حساب میان کشورهای متخاصم شود. به گزارش ایسنا، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، برزیل و استرالیا در بغداد دیدار کرد. در این دیدار درباره حملات آمریکا علیه عراق، هدف قرار دادن نیروهای امنیتی عراق و اماکن غیرنظامی در منطقه عکاشات و القائم که منجر به خسارات جانی و مادی قابل توجهی شد، گفت‌وگو شد. به نقل از کانال خبری الشرق، وزیر خارجه عراق در این دیدار گفت کشورش مکانی برای ارسال پیام و نمایش قدرت بین مخالفان نیست و بغداد اجازه نمی‌دهد خاک این کشور عرصه تسویه حساب میان کشورهای متخاصم شود. فواد حسین ادامه داد: دولت عراق مسئولیت حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و مستشاران خارجی را بر عهده دارد. آسیب رساندن به آن‌ها نیز حمله به حاکمیت عراق و خارج از چارچوب سیاست کاری دولت محسوب می‌شود.

-    دور جدید تجاوزات آمریکا و واکنش تند بغداد

آنچه از زبان نخست وزیر، رئیس مجلس و نیز وزیر امور خارجه عراق درباره لزوم خروج ایالات متحده از این کشور مطرح شده پس از آن بود که آمریکا بامداد شنبه از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد. آمریکایی ها مدعی شدند که این حملات در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به کشته شدن سه نظامی این کشور در پایگاهی در شمال شرق اردن صورت گرفته‌ است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تایید حمله آمریکا به غرب این کشور تصریح کرد که این حملات، ناقض حاکمیت و با هدف تضعیف دولت بغداد در ایجاد ثبات در کشور صورت گرفته‌ است. دولت عراق نیز در واکنش به این حملات تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی از ماموریت و اختیارات محول شده به آن، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق تبدیل شده‌ است.

در همین راستا، وزارت امور خارجه عراق نیز اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت واشنگتن در بغداد را احضار کرده‌ است. به نظر می رسد که این حملات جدید ایالات متحده به عنوان کاتالیزور در تسریع روند خروج آمریکایی ها عمل کرده است، چون ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق در نشست روز یکشنبه با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور بار دیگر به دولت این کشور اجازه داد تا برای پایان دادن به حضور نظامیان ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا با این ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی گفت وگو کند، به گونه‌ای که روابط دوجانبه بین عراق و کشورهای ائتلاف بین‌المللی را تضمین نماید.

ائتلاف یاد شده در عین حال مخالفت خود را با هر نوع حملاتی که پایگاه های نظامی عراق را هدف قرار می دهد و همچنین هدف قرار دادن مستشاران نظامی کشورهای ائتلاف بین المللی که در ماموریت های مستشاری و آموزش ویژه در این کشور فعالیت می کنند، اعلام کرد. این ائتلاف همچنین بر حمایت خود از دولت عراق به ریاست «محمد شیاع السودانی» تاکید کرد و از دولت این کشور خواست تا به هیچ طرفی اجازه ندهد عراق را به صحنه درگیری که منطقه شاهد آن است بکشاند.ائتلاف احزاب تشکیل دولت عراق با اشاره به اینکه منافع ملی این کشور باید بالاتر از هر منفعت دیگری قرار گیرد بر مسئولیت جمعی در تضمین حفظ امنیت و ثبات عراق که با فداکاری های مردم و نیروهای مسلح این کشور به دست آمده است، تاکید کرد.

-    ترور یکی از فرمانده ان عصائب اهل الحق

شبکه خبری العهد به نقل از یک منبع امنیتی خبر ترور ناجی الکعبی از فرماندهان عصائب اهل الحق عراق در حمله‌ای مسلحانه در منطقه‌ای نظامی در مرکز استان میسان عراق را اعلام کرد. به گفته این منبع، دو فرد مسلح موتور سوار، ناجی الکعبی از فرماندهان عصائب اهل الحق را در استان میسان هدف گلوله قرار دادند و وی را به شهادت رساندند. این منبع تاکید کرد که عاملان این جنایت فورا از مکان حادثه متواری شدند و نیروهای امنیتی تحقیقات گسترده خود را برای کشف جوانب این حادثه آغاز کرده‌اند. الشیخ قیس خزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در پیامی شهادت ناجی الکعبی را تسلیت گفت و از همرزمان خود خواست از هرگونه رفتار یا تصمیم تحریک آمیز خلاف قانون در این زمینه اجتناب کنند. در بیانیه قیس خزعلی آمده است که ناجی الکعبی خود را وقف دفاع از دین، وطن در عرصه‌های مختلف کرده بود.

کلید واژه ها: آمریکا عراق محمد شیاع السودانی خاورمیانه حمله نظامی جنبش نجباء


نظر شما :