به یاد استاد تمام روابط بین الملل

پرفسور باوند، لیبرال ملی گرا

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۹۷ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
محمدحسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پرفسور باوند یکی از ستارگان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در عصر خودش محسوب می شد، کسی که در کارنامه درخشان خود عضویت در جبهه ملی، فعالیت در سازمان ملل و وزارت امور خارجه را دارد.
پرفسور باوند، لیبرال ملی گرا

نویسنده: محمد حسین واحدی، کارشناس ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: علوم سیاسی امروزه بسیار تضعیف شده، تمامی اساتید این رشته دومینو وار از دنیا می روند. گویا ما با تهی شدن خزانه علوم سیاسی از گنجینه های خود رو به رو هستیم. یکی از این گنجینه ها پرفسور هرمیداس باوند، استاد تمام روابط بین الملل، دیپلمات کارکشته و فعال سیاسی بود.

پرفسور باوند یکی از ستارگان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در عصر خودش محسوب می شد، کسی که در کارنامه درخشان خود عضویت در جبهه ملی، فعالیت در سازمان ملل و وزارت امور خارجه را دارد.

پرفسور باوند یک ملی گرای لیبرال بود و خدمات سیاسی زیادی برای پیشرفت و آبادانی ایران انجام داد به طوری که در دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی تز دکتری خود را در رابطه با ایران در دیدگاه استراتژیک شوروی انتخاب کرد.

علاوه بر این ایشان همچنین در کارنامه خود فعالیت در شورای مرکزی جبهه ملی حزب نیروی سوم، وزارت امور خارجه و سازمان ملل را دارد.

پرفسور باوند در دانشگاه ها نیز به عنوان استاد تمام به تدریس مشغول بود، از جمله دانشگاه هایی که او در آن تدریس می کرد می توان به دانشگاه رودآیلند، علامه طباطبایی، تهران، امام صادق (ع) و علوم و تحقیقات تهران اشاره کرد.

پرفسور باوند را به راحتی می توان در کنار اندیشمندان و اساتید بزرگ علوم سیاسی همچون: حسین بشیریه، مشیرزاده، احمد نقیب زاده، سید جواد طباطبایی، صادق زیباکلام، عبدالعلی قوام، احمد ساعی، عباس میلانی، هوشنگ امیر احمدی، کیهان برزگر و... قرار داد.

علاوه بر این پرفسور باوند جز موسسان انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن ایرانی روابط بین الملل و انجمن ایرانی سازمان ملل متحد است.

کارنامه علمی و سیاسی پرفسور باوند به قدری پربار و سنگین است که نمی توان به راحتی تعریف جامعی از آن ارائه داد. ایشان علاوه بر فعالیت آکادمیک و تدریس در دانشگاه، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی نیز بود همان طور که پیش تر گفته شد.

پرفسور باوند اصالتا فعال سیاسی بود، پدربزرگ ایشان امیر موید سواد کوهی از بنیان گذاران اتحاد ملی طبرستان است.

با این حال همواره در فضای آکادمیک به خاطر لیبرال بودن و پوشش ایشان مشکلاتی برای ایشان پیش می آمد از جمله برخورد حراست با ایشان به دلیل کراوات زدن و ... که مایه ی تاسف یک جامعه است که دانشگاه با یک استاد بلندمرتبه به خاطر پوشش برخورد می کند.

پرفسور باوند بی شک توانست درهای جدیدی در روابط بین الملل برای جامعه علوم سیاسی ایران باز کند و نظرات تاثیر گذاری ارائه بدهد که تاکنون بی نظیر است.

شاید کمتر کسی پیدا بشود در عین حالی که در غرب درس خوانده و لیبرال است وطن پرست هم باشد و فعالیت های سیاسی و علمی زیادی برای خدمت به مملکت خود حاضر شود انجام بدهد، پرفسور باوند از جمله این افراد بود.

کلید واژه ها: محمد حسین واحدی هرمیداس باوند داود هرمیداس باوند دکتر داوود هرمیداس باوند وزارت امور خارجه روابط بین الملل


( ۶ )

نظر شما :

یه بابایی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵
یادش ماندگار مردی میهن پرست و دوستدار مردمش بود و افسوس و صد افسوس که به اندازه از دانش و پتانسیل این استاد تمام راستین(نه از اوندست استادا که همه این دوره زمونه میشناسیم!!!) به اندازه، سود برده نشد. بنده ایشان را بارها در رخدادهای مهم در سیاست جهانی آزمودم و در هر بار نظر و رای ایشان که همیشه درو از شعار های احساسی و حرافی و سخنفرسایی بود به کرسی می نشست و درست در میامد. افسوس و صد افسوس، خدایش بیامرزاد.