ایران و لزوم تدبیر در فاجعه غزه

تبلور چهره کریه اسرائیل در حمله به المعمدانی

۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۰۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نبرد فلسطینی ها و اسرائیل دو راه گسترش میدان جنگ و یا شکست حماس هر دو خسارت دارد اما گسترش دامنه جنگ به فاجعه ای می تواند منجر شود که خواب نقشه خاورمیانه تعبیر شود و کل معادلات را تغییر دهد.
تبلور چهره کریه اسرائیل در حمله به المعمدانی

دیپلماسی ایرانی: فاجعه حمله شنیع به بیمارستان المعدانی در غزه با همزمانی خبر سفر جو بایدن به منطقه، اوج هماهنگی میان واشنگتن و تل آویو است‌. این جنایت غیر قابل تصور، نمایش قدرت عریان حمایت غرب از اسرائیل در مقابله با مردم مظلوم فلسطین را پیش چشم جهانیان به تصویر کشیده است.

جهان و جهانیان و مقامات و رهبران کشورها این حمله سبعانه را محکوم کردند و بعضا نطق های سلحشورانه سر داده اند و خواهند داد، اما بعید است گامی بردارند که بتواند تغییری در میدان نبرد ایجاد کند. در دنیای عرب دیگر نه ناصری است و نه صدامی، فرزند حافط اسد نیز در کار خویش وا مانده است‌. جبهه مقاومت درگیر ملاحظات بیرونی و تحت فشار شدید است.

به نظر می رسد کار غزه تمام است و سناریو بدتر آن که اسرائیل بدین جنایات بسنده نخواهد کرد و احتمالا جنایات بیشتری مرتکب خواهد شد. با آرزو و شعار نابودی و مرگ بر اسرائیل نیز تا کنون نه مرگی رخ داده و نه اسرائیل تغییری در رفتار خود ایجاد کرده است.

در روز آغازین حملات فلسطینی ها با مد نظر قرار دادن توان فلسطینی ها و اسرائیل و صف بندی های جهانی اعلام شد که منطق قدرت، باخت در غزه و پیروزی اسرائیل را با توجه به حمایت های بی شائبه کشورهای غربی، دیکته خواهد کرد که نظر مقبول واقع نشد. 

در نبرد فلسطینی ها و اسرائیل دو راه گسترش میدان جنگ و یا شکست حماس هر دو خسارت دارد اما گسترش دامنه جنگ به فاجعه ای می تواند منجر شود که خواب نقشه خاورمیانه تعبیر شود و کل معادلات را تغییر دهد.

بیاییم در اوج احساساتی که قلب ها را به درد آورده وارد تله و دام مدیریت شده توسط معاندان و دشمنانمان نشویم و با عقلانیت، درک پیچیدگی ها و رجوع به ابعاد مختلف بحران جاری، ضمن ابتکار عمل‌، به مدیریت حل بحران بدست خویش تصمیم بگیریم و از آسیب های حیاتی دور بمانیم. با ماندن قدرتمند ایران در صحنه اهداف دست یافتنی خواهد بود، هرچند که زمانبر باشد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین غزه حمله اسرائیل به غزه بیمارستان المعدانی حمله اسرائیل به بیمارستان غزه حماس و اسرائیل اسرائیل و حماس حمله حماس به اسرائیل صادق ملکی


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲
جنایت بیمارستان المعدانی در غزه در کل تاریخ در جهان نمونه ندارد۔ نوع ووزن بمب وکشور سازنده تعیین شده است۔تصور نمی کنم که کار غزه تمام شده باشد۔شروع یک در گیری گسترده وطولانی مدت جدید در منطقه است۔
ابراهیم قدیمی ۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۷
جنایت بیمارستان المعدانی در غزه در کل تاریخ در جهان نمونه ندارد۔ نوع ووزن بمب وکشور سازنده تعیین شده است۔تصور نمی کنم که کار غزه تمام شده باشد۔شروع یک در گیری گسترده وطولانی مدت جدید در منطقه است۔اگر اعراب وکشورهای اسلامی بتوانند این در گیری را از حالت نظامی که مورد علاقه اسرائیل است ودر ان برتری دارد به یک درگیری سیاسی با جناح اسرائیل وسازمان ملل تبدیل کنند که خود برتری دارند پیروز خواهند بود۔