تکنولوژی جدیدی که به کمک نیروی هوایی می آید

هوش مصنوعی و نسل جدید جنگنده های امریکایی

۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۱۰۳ اخبار اصلی آمریکا
جنگنده آزمایشی بدون سرنشین «کراتوس اکس کیو-۵۸ والکری» بخشی از برنامه هواپیماهای جنگنده کمکی است که با هوش مصنوعی هدایت می شوند و برای همراهی کردن جنگنده های پیشرفته در ماموریت های رزمی طراحی شده اند تا در نبردهای هوایی با استفاده از امکانات پیشرفته خود شرایط را تحلیل کنند و از هواپیماهای اصلی پشتیبانی و محافظت کنند و قدرت آتش آنها را افزایش دهند. آزمایش این جنگنده مجهز به هوش مصنوعی در پروژه «اسکای بورگ وانگارد»، موفقیت آمیز توصیف شده است. 
هوش مصنوعی و نسل جدید جنگنده های امریکایی

نویسنده: طارق الشامی

دیپلماسی ایرانی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا اخیرا پرده ای از جنگ های آینده را اجرا کرد که شبیه فیلم مشهور ترمیناتور بود به طوری که در این جنگ ربات‌های قاتل پرنده که با هوش مصنوعی کار می کنند در کنار خلبانان پیشرفته ترین جنگنده های ارتش آمریکا مثل اف-35 و اف-22 فعالیت داشند. آزمایش عملی این سلاح ها احتمالا اواخر امسال آغاز می شود که نخستین گام به سوی ساخت نسلی از پهپادهای هجومی است که می توانند جایگزین هواپیمای اف-22 شوند. این تحول، جهشی در عرصه فناوری محسوب می شود. 

استفاده از پهپادهای تقریبا مستقل در اوکراین و موفقیت ارتش آمریکا در به پرواز درآوردن نخستین هلیکوپتر بدون خلبان بلک هاوک در ماه نوامبر گذشته که مستقل عمل می کند و آزمایش موفقیت آمیز به کارگیری هواپیماهای جاسوسی یو-2 با هوش مصنوعی در سال 2020 و سپس به کارگیری هواپیمای بدون خلبان اف-16 با اسم رمز «ویستا اکس 62 ای» در رزمایش هجومی در ماه دسامبر که هوش مصنوعی آن را هدایت می کرد، همگی نشان می دهد جنگ هوایی با هواپیماهای کاملا مستقل، جبهه بعدی در جنگ های نوین خواهد بود. 

جنگنده آزمایشی بدون سرنشین «کراتوس اکس کیو-58 والکری» بخشی از برنامه هواپیماهای جنگنده کمکی است که با هوش مصنوعی هدایت می شوند و برای همراهی کردن جنگنده های پیشرفته در ماموریت های رزمی طراحی شده اند تا در نبردهای هوایی با استفاده از امکانات پیشرفته خود شرایط را تحلیل کنند و از هواپیماهای اصلی پشتیبانی و محافظت کنند و قدرت آتش آنها را افزایش دهند. آزمایش این جنگنده مجهز به هوش مصنوعی در پروژه «اسکای بورگ وانگارد»، موفقیت آمیز توصیف شده است. 

این تحول جدید، نقطه عطفی در عملکرد نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود که چند سال پیش تصمیم گرفت وارد دنیای ربات‌های جنگنده مستقل شود که انسان ها آنها را هدایت نمی کنند. استفاده از این ربات‌ها به عنوان جنگنده کمکی، علاوه بر حفظ جان خلبانان، موجب کاهش چشمگیر هزینه عملیات خواهد شد. 

برنامه «اسکای بورگ» از این هم بلندپروازانه تر و متنوع تر است. قرار بود این برنامه به عنوان بخشی از یک جنگنده آزمایشی یا برای کمک به خلبان یا به عنوان هواپیمای مستقل بدون خلبان عمل کند و اکنون از جنگنده های طراحی شده در قالب این برنامه به عنوان هواپیماهای هجومی یاد می شود که می توانند ماموریت های مهمی مثل ایجاد اختلال در شبکه پدافند هوایی دشمن یا اجرای ماموریت شناسایی در پشت خطوط دشمن یا حمله به اهدافی در حریم هوایی به شدت محافظت شده دشمن را انجام دهند و حتی موشک های هوا به هوا برای جنگنده های رادارگریز مثل اف-22 و اف-35 تامین کنند که بخاطر پنهانکاری ظرفیت محدودی برای حمل مهمات دارند. از این هواپیماهای چند منظوره همچنین می توان برای سوخت رسانی و ایجاد هماهنگی بین خلبانان و جمع آوری اطلاعات از نیروهای دشمن و اجرای عملیات جستجو و نجات استفاده کرد. 

برنامه «اسکای بورگ» به نیروی هوایی آمریکا اجازه می دهد هزینه کردن برای خرید جنگنده های گران قیمت پیشرفته را کاهش دهد و آن را صرف خرید تعداد بیشتری از هواپیماهای بدون سرنشین کمکی کند که با هوش مصنوعی هدایت می شوند. به این ترتیب نیروی هوایی آمریکا خواهد توانست با هزینه کمتر، ناوگان خود را به میزان چشمگیری گسترش دهد. 

فرانک کیندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا معتقد است ایالات متحده اکنون در زمینه به کار گیری ربات‌های پرنده در جهان پیشتاز است ولی اگر اکنون در این زمینه تعلل کند ممکن است امتیاز اول بودن را از دست بدهد. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در سال های آینده هواپیماهای بدون سرنشین را به هواپیماهای پیشتاز در حملات هوایی تبدیل کند به خصوص با توجه به افزایش تنش های سیاسی و نظامی در شرق آسیا و جدی تر شدن این پیش بینی که چین برای اشغال تایوان در اواسط دهه کنونی اقدام خواهد کرد.

به موازات نیروی هوایی آمریکا، نیروی دریایی این کشور نیز سرگرم توسعه کشتی های جنگی است که با هوش مصنوعی و به طور مستقل هدایت می شوند. در سطح بین المللی نیز انگلیس پروژه ساخت جنگنده های مستقل که با هوش مصنوعی هدایت می شوند را به پیش می برد و روسیه نیز از ساخت تانک های رباتی جدید خبر داد که نیمه مستقل عمل می کنند. منابع نظامی در آمریکا همچنین اعلام کردند روسیه و چین سرگرم ساخت جت های جنگنده هستند که با هوش مصنوعی هدایت خواهند شد ولی اطلاعات درباره برنامه های آنان بسیار اندک است.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگنده اف 22 اف 35 امریکا جنگنده های امریکا جنگنده های اف 35 هوش مصنوعی ربات نیروی هوایی نیروی هوایی امریکا


( ۸۱ )

نظر شما :