گزارش ویژه دیپلماسی ایرانی:

امیرعبداللهیان: امیدواریم خبرهای خوب خیلی زود عملی شوند/ فواد حسین: از اینجا در تهران اعلام می‌دارم که ما به توافق امنیتی پایبندیم

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳ کد : ۲۰۲۱۷۷۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد، ما خبرهای خوشی را از آقای فواد حسین دریافت کردیم و امیدواریم این اخبار خوش عملا و به روی زمین نیز در چارچوب توافق امنیتی تعبیر شود./فواد حسین گفت: انتظار داریم از آنجا که روابط دو کشور بسیار عمیق است اگر مشکلی پیش آمد با گفت‌وگو و دیپلماسی این مشکلات حل شود و از ابزارهایی مثل بمباران و هجوم نظامی که استقلال عراق را خدشه‌دار می‌کند استفاده نشود.
امیرعبداللهیان: امیدواریم خبرهای خوب خیلی زود عملی شوند/ فواد حسین: از اینجا در تهران اعلام می‌دارم که ما به توافق امنیتی پایبندیم

دیپلماسی ایرانی: فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق امروز سه‌شنبه در حالی راهی تهران شده است که موعد ایران برای بیرون راندن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کرد از عراق به‌ویژه اقلیم کردستان شش روز دیگر به‌پایان می‌رسد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، حسین امروز در دیدار با همتای ایرانی‌اش که نزدیک به دو ساعت طول کشید، درباره مسائل مختلف ازجمله اتصال ریلی بصره - شلمچه و موضوعات دوجانبه و گسترش روابط گردشگری و همچنین توافقات امنیتی دو کشور گفت‌وگو کرد. 

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک این دو مقام ارشد دیپلماتیک ایران و عراق نیز حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد که در چارچوب توافق‌نامه امنیتی تعهدات در حال تکمیل است و ما معتقدیم که تروریسم خوب و بد ندارد و این لکه سیاه تروریستی باید از صفحه پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود. ما خبرهای خوشی را از آقای فواد حسین دریافت کردیم و امیدواریم این اخبار خوش عملا و به روی زمین نیز در چارچوب توافق امنیتی تعبیر شود. 

او همچنین از همتای عراقی‌اش بابت اقدامات پرصلابت عراق در برابر اسلام‌هراسی و هتک حرمت به قرآن کریم و تلاش برای انجام اقدامات لازم برای جرم‌انگاری هرگونه هتک حرمت به کتب آسمانی تقدیر کرد.

فواد حسین نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما برای تقویت روابط دوجانبه همه تلاش خود را می‌کنیم و از جمهوری اسلامی ایران از مواضعش نسبت به ملت عراق قدردانی می‌کنیم.»

وی همچنین گفت: «ما درباره تکمیل پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه که از سه سال پیش آغاز شده است، گفت‌وگو کردیم و امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع که به گسترش تبادلات دو کشور منجر می‌شود به نتیجه برسد.»

وزیر امور خارجه عراق همچنین با اشاره نقش عراق در آشتی میان ایران و عربستان گفت که کشورش بر این باور است که عادی‌سازی روابط ایران و عربستان به سود کل منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین گفت: «درباره توافق امنیتی میان ما و ایران باید بگویم که ما به قانون اساسی عراق پایبندیم ومطابق آن امنیت کشورهای همسایه برای ما مهم است. بر این اساس مناطق هم مرز با ایران خلع سلاح خواهد شد و اردوگاه‌هایی زیرنظر سازمان ملل به‌وجود خواهد آمد. ما انتظار داریم از آنجا که روابط دو کشور بسیار عمیق است اگر مشکلی پیش آمد با گفت‌وگو و دیپلماسی این مشکلات حل شود و از ابزارهایی مثل بمباران و هجوم نظامی که استقلال عراق را خدشه‌دار می‌کند استفاده نشود. ابزارهای مختلفی میان دو کشور برای حل اختلافات وجود دارد و انتظار داریم با توجه به روابط عمیق دو کشور از این ابزارها به‌جای استفاده از ابزارهای غیرمسالمت‌آمیز استفاده شود. عراق و اقلیم کردستان هیچ‌گاه نمی‌خواهند به تهدیدی برای کشورهای همسایه تبدیل شوند و از اینجا در تهران اعلام می‌دارم که ما به توافق امنیتی میان ایران و عراق پایبندیم.»

وی تاکید کرد، اقلیم کردستان و دولت فدرال در بغداد همکاری مشترکی را برای پیشبرد توافق امنیتی ایران و عراق انجام می‌دهند و من از خبرنگاران ایرانی دعوت می‌کنم از نزدیک پیشرفت همکاری‌ها برای رفع نگرانی‌ها را ببینند.

پیش از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دو کنفرانس خبری اخیر خود با خبرنگاران تاکید کرده بود، موعد ۲۸شهریور که ایران به اطلاع مقامات عراقی و اقلیم کردستان رسانده است به هیچ وجه قابل تمدید نیست. وی گفت: «بر اساس توافق انجام شده با دولت عراق برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان موعد پایانی این توافق 28 شهریور ماه است، این موعد به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. این موضوع به صراحت توسط ما اعلام شده و به مقامات جمهوری عراق و مقامات محلی اقلیم کردستان عراق نیز منتقل شده است. خوشبختانه دولت عراق در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و گفته که به تعهدات خود پایبند است. آقای نخست وزیر عراق هم در این زمینه اظهارات خوبی را بیان داشته است. سفر مقام اقلیم کردستان از حزب اتحاد میهنی نیزکه به تهران آمده برای گفت وگوهای دو جانبه و در چارچوب روابط کلان ایران و عراق است و به هیچ وجه درباره تمدید موعد پایانی، گفت وگو نشده است.»

روز گذشته فواد حسین در نشست خبری خود با وزیر امور خارجه اتریش در بغداد با بیان اینکه عراق به توافقنامه امنیتی با ایران پایبند است، گفت: «قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه نمی ‌دهد از خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده کند و عراق اقدامات لازم را برای خروج گروه‌های مسلح از مرز عراق و ایران انجام داده است.»

روز دوشنبه نیز نچیروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار با محمدکاظم آل صادق، سفیر کشورمان در بغداد گفته بود: «ایران همسایه‌ای مهم برای ماست، منطقه کردستان به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و ایران مطمئن باشد که اجازه نخواهیم داد امنیت این کشور از داخل این منطقه تهدید شود.»

روز یکشنبه نیز بافل طالبانی، رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در سفر به تهران، با مقامات ارشد کشورمان از جمله حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس آنچه اعلام شده این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای مثبت و همکاری‌های دوجانبه بین ایران و اقلیم کردستان عراق انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این سفر را با موعد ۲۸ شهریور ماه برای اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق به منظور خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق مرتبط ندانسته و گفته بود: این سفر هیچ ارتباطی به این مورد و چانه زنی برای تمدید چنین موعدی ندارد.

دوشنبه هفته گذشته قاسم الاعرجی، مشاور عالی امنیت ملی عراق در راس کمیته‌ای و بنا به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به اربیل در اقلیم کردستان سفر کرد تا با مقامات اقلیم درباره خروج این گروه‌ها از اقلیم کردستان رایزنی کند.

اعضای این کمیته با ریبر احمد، وزیر داخله اقلیم کردستان دیدار و درباره اقدامات اقلیم درخصوص حفظ امنیت مرزها با کشورهای همجوار رایزنی کردند. دو طرف درباره مسائل دارای اهمیت مشترک به ویژه تثبیت پایه‌های امنیت و ثبات و حفظ صلح جامعه گفت‌وگو کردند.

الاعرجی تاکید کرد که عراق سیاست تعادل در تعامل با کشورها را با توجه به منافع خود و احترام به حاکمیتش دنبال می کند. وی همچنین بر لزوم تلاش همه برای تحقق این اصل که حفظ امنیت و ثبات کشور را تضمین می کند، تاکید کرد. «عدی العوادی» سخنگوی دولت عراق نیز اعلام کرد که از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی این کشور آن است که عراق مبدأ هرگونه آسیب به کشورهای همسایه نباشد و امنیت مرزها در برابر هر گونه تعرض تأمین شود.

ایران بارها به مواضع گروه‌های تروریستی کرد در خاک عراق حمله موشکی و پهپادی انجام داده است. از مهم‌ترین این گروه‌ها احزاب دموکرات کردستان ایران (حدکا)، کومله و پژاک هستند.

پیش از این، یک مقام در دولت عراق تأکید کرد که دولت مرکزی در بغداد در حال رایزنی با مقامات ذی‌ربط در اقلیم کردستان عراق برای انتقال اردوگاه‌های این نیروها از مرز عراق و ایران به مناطقی دور از این مرز است. به گزارش میدل ایست نیوز به نقل از شفق نیوز، این مقام افزود که دولت این اقدام را با هماهنگی سازمان ملل متحد انجام می‌دهد و چون این افراد پناهنده هستند و بر اساس معاهده‌های سازمان ملل در عراق سکونت دارند و اخراج آنها از عراق خلاف معاهدات سازمان ملل است. این مقام گفت که بغداد می‌خواهد این گروه‌ها از مناطق مرزی دور شوند و به حکم آنکه پناهنده هستند هیچ پایگاه نظامی نداشته باشند و سلاح‌هایشان هم از آنها گرفته شود و این کار با هماهنگی اقلیم کردستان جریان دارد. وی افزود که به موجب توافق امنیتی ایران و عراق که اخیرا امضا شده، اردوگاه‌های جدید زیر نظر بغداد و اربیل خواهد بود تا هیچ‌گونه تحرکات مشکوک علیه ایران از جانب آنها انجام نشود.

این در حالی است که مسئولان و نمایندگان استان الانبار در غرب عراق میزبانی از این گروهک‌ها را رد کرده‌اند و به صراحت بیان داشته‌اند که با انتقال آنها به این استان مخالفند. 

در حالی که این گروه‌ها به معضلی جدی برای دولت عراق تبدیل شده‌اند، برخی منابع گلایه دارند که مقامات ارشد اقلیم کردستان ازجمله حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برای همکاری در این زمینه جدیت نشان نمی‌دهند و تمایل دارند در مقابل هر گونه همکاری در این زمینه از ایران و دولت مرکزی در بغداد امتیاز بگیرند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و عراق توافق نامه امنیتی فواد حسین حسین امیرعبداللهیان سفر وزیر خارجه عراق به تهران اقلیم کردستان اقلیم کردستان عراق گروه‌های تروریستی کُرد


( ۲ )

نظر شما :