سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: تاریخ ۲۸ شهریور برای اخراج گروه های تروریستی از عراق تمدید نخواهد شد

۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۲ کد : ۲۰۲۱۴۶۱ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق توافقی در این ارتباط شکل گرفت. بر اساس این توافق دولت عراق متعهد شده تا پایان شهریور ماه جاری بر اساس تفاهم و توافق انجام شده، اولا گروه های تروریستی تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح کند؛ ثانیا، آنها را از پادگان های نظامی که ایجاد کردند خالی و آنها را تعطیل کند و آنها را به اردوگاه هایی که دولت عراق در نظر گرفته است منتقل کند. بر اساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این توافق را به اقلیم کردستان عراق ابلاغ کرده است. ما منتظر اجرایی شدن این توافق هستیم. تاکید می کنیم که تاریخ ۲۸ شهریور ماه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
کنعانی: تاریخ ۲۸ شهریور برای اخراج گروه های تروریستی از عراق تمدید نخواهد شد

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی خود که به مناسبت هفته دولت در محل نمایشگاه «روایت خدمت، وعده، وفا» در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما درباره همزمانی تحرکات نظامی امریکا در سوریه با توافق ایران و اقلیم کردستان عراق برای خارج کردن تروریست ها از مناطق مرزی گفت: درباره مواضع ما نسبت به حضور نیروهای امریکایی در خاک سوریه کاملا روشن است. دولت سوریه به هیچ عنوان از نیروهای نظامی برای حضور در این کشور دعوت نکرده است. حضور نیروهای امریکایی علاوه بر اینکه غیرقانونی است بلکه عامل بی ثباتی است و می تواند فضای تنفسی برای آنها ایجاد کند. تاریخ حضور امریکا در منطقه نشان داده که این حضور همواره مخل صلح بوده و عامل بی ثباتی بوده است.

وی در ادامه گفت: میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق توافقی در این ارتباط شکل گرفت. بر اساس این توافق دولت عراق متعهد شده تا پایان شهریور ماه جاری بر اساس تفاهم و توافق انجام شده، اولا گروه های تروریستی تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح کند؛ ثانیا، آنها را از پادگان های نظامی که ایجاد کردند خالی و آنها را تعطیل کند و آنها را به اردوگاه هایی که دولت عراق در نظر گرفته است منتقل کند. بر اساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این توافق را به اقلیم کردستان عراق ابلاغ کرده است. ما منتظر اجرایی شدن این توافق هستیم. تاکید می کنیم که تاریخ 28 شهریور ماه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات دولت عراق به دیدگاه های ما کاملا اشراف دارند. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در عراق نیز از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاملا اطلاع دارند. البته لازم به یادآوری است که روابط ایران و عراق کاملا دوستانه، گرم و سازنده است اما حضور گروه های تروریستی در خاک عراق که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت های مسلحانه انجام می دهند نقطه سیاهی در روابط دوجانبه است. ما انتظار داریم دولت عراق این نقطه سیاه را پاک کند. امنیت برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و نسبت به آن سهل انگاری نخواهیم کرد. در صورت عمل به تعهدات دولت عراق ما نیز آماده ایم به تعهدات خود برای دفاع از امنیت ملی خود عمل کنیم.

وی همچنین تاکید کرد، لازم است در این ایام اربعین از حسن میزبانی مردم عراق از زائران حسینی قدردانی کنیم. در دو سال اخیر مقامات اقلیم کردستان هم در یک اقدام کاملا دوستانه و بردارانه از مرزهای خود میزبان زائران حسینی هستند که ما از مردم، دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق قدردانی می کنیم.

کنعانی درباره دیدار مقامات دولت امریکا با خانواده جمشید شاهمهد، تروریست محکوم به اعدام نیز گفت: دولت امریکا باید به ملت و دولت ایران پاسخ بدهد که چه نسبتی با تروریست شناخته شده و محکوم در دادگاه، جمشید شاهمهد، که اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده و مشخصا مسئول طراحی و عملیات بمب گذاری تروریستی و وحشیانه در حسینیه سید شهدای شیراز است که طی آن ده ها تن مردم از مردم از جمله زنان و کودکان به خاک و خون کشیده شدند. دولت امریکا روشن کند چه نسبتی با این تروریست و اقدامات تروریستی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات جاری رفع تحریم ها و مذاکرات وزیر امور خارجه با همتای قطری اش در این راستا، گفت: رویکرد مذاکره برای رفع تحریم ها توسط دولت سیزدهم همواره مورد پیگیری بوده است. در این راستا هم مذاکرات غیرمستقیم انجام شده و هم مسیر بی اثر کردن تحریم های ظالمانه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، پیگیری شده است. ما به واسطه کشورهای دوست با دولت امریکا توافقی را برای مبادله زندانیان داشته ایم و در این زمینه به تفاهم رسیده ایم. در کنار آن رفع انسداد دارایی های جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کردیم که در این زمینه تفاهماتی انجام شده که 4 تا 7 هفته زمان برای آن تعیین شده که خوشبختانه به خوبی در حال پیشرفت است. امیدواریم بعد از آن بتوانیم بازگشت امریکا به تعهدات خود در برجام را شاهد باشیم. در این چارچوب از همکاری های کشورهای دوست مثل قطر نیز استقبال می کنیم.

او همچنین درباره تدابیر دولت برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان گفت: روابط ما با اقلیم کردستان عراق روابط حسنه و سازنده ای است. اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف است. در حال حاضر زمانی برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و اقلیم کردستان برنامه ریزی نشده اما ممکن است در آینده در صورتی که آقای وزیر به عراق سفر کنند سفر به اقلیم کردستان نیز برنامه ریزی شود. 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره ادعای شبکه خبری بلومبرگ مبنی بر توافقی غیرعلنی میان ایران و امریکا برای سهل گرفتن امریکا برای صادرات نفت ایران نیز گفت: در رابطه با صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، صادرات نفت ایران با وجود تحریم های ظالمانه در حال انجام است. ما خوشبختانه در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم ها صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قدرت و جدیت ادامه دارد. ما در مقطع اخیر یک اقدام غیرسازنده از سوی دولت امریکا را شاهد بودیم که محموله نفتی ایران را توقیف کرد. این یک اقدام کاملا غیرسازنده است. دولت امریکا از یک طرف ادعا می کند خواستار گفت وگوهای سازنده و مستقیم با ایران برای حل اختلافات دوجانبه و بازگشت به برجام است اما از طرف دیگر نفت ایران را توقیف می کند و تحریم های جدید اعمال می کند، این رفتارها با ادعاهای امریکا برای حل اختلافات سازگار نیست. در این چارچوب ما کاردار کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا را احضار کردیم و اعتراض شدید خود را بیان کردیم و دو نامه اعتراض آمیز نیز به دفتر حافظ منافع امریکا ارسال کردیم و دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل نیز اقدامات اعتراض آمیز خود را در مجامع بین المللی در این زمینه انجام داده است. ما حق اقدام تلافی جویانه را برای خود محفوظ می دانیم و آن را بر خلاف پیام های ایالات متحده به ایران می دانیم.

وی درباره دیدار احتمالی ایران و اعضای اروپایی برجام در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: ما به مسیر مذاکره دیپلماسی برای رفع تحریم ها پایبندیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت های دیپلماتیک برای رفع تحریم های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. همان طور که در سال گذشته در این چارچوب گفت وگوهایی با شرکا و اعضای برجام و غیرمستقیم با امریکا انجام شد. نشست امسال نیز فرصت مناسبی است تا گفت وگوهای دیپلماتیک انجام بشود. بیشتر از این جزئیاتی را نمی توانم ارائه دهم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حقابه هیرمند نیز گفت: بازدید هیئت فنی جمهوری اسلامی ایران از مرکز آب سنجی دهاوود صورت گرفته است. بر مبنای معاهده 1351 این بازدید انجام شده و این دیدار را یک اقدام با حسن نیت از طرف هیئت سرپرستی افغانستان قلمداد می کنیم. این دیدارها باید مطابق با معاهده به طور منظم انجام شود تا حقابه ایران تامین شود. مذاکرات ما با طرف های افغانستان ادامه دارد.

وی درباره تظاهرات جاری در سوریه نیز گفت: از جزئیات تحولات آنجا اطلاع ندارم. اما بر این نکته تاکید دارم که کشوری که بیش از یک دهه در مسیر مبارزه با تروریسم بوده، اکنون با فشارهای دیگر آن هم تحریم های ظالمانه مواجه است. انتظار ما به عنوان یک کشور مهم در منطقه این است که به محاصره کشور سوریه پایان یابد و مراودات اقتصادی این کشور رونق بگیرد و کمک های انسان دوستانه به این کشور بدون هیچ گونه محدودیتی انجام شود. انتظار این است که جامعه جهانی نیز به وضعیت سوریه توجه کند. 

کنعانی درباره همکاری های دفاعی ایران و روسیه و اتهاماتی که امریکا در این رابطه وارد کرده است نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه در چارچوب روابط دوجانبه و منافع مشترک از سال های گذشته و قبل از جنگ اوکراین جریان داشته و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین یا مذاکرات ندارد. درباره پهپادها نیز ما شاهد یک فضاسازی غیرسازنده هستیم. ایران طرفی از جنگ اوکراین نیست و این اتهامات را کاملا رد می کنیم. روابط نظامی ما با روسیه علیه هیچ کشوری نیست و به هیچ مساله دیگری نیز ارتباط ندارد. 

کلید واژه ها: نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ناصر کنعانی ایران و امریکا ایران و عراق ایران و اقلیم کردستان


( ۱ )

نظر شما :

آیدین ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰
چرا پس یکبار برای حضور ارتش اسرائیل و تکفیریها در خاک باکو ضرب العجل نگذاشته اید؟
ایرانی ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۶
بهترین کار ی که دولت می تواند بکند هدف قرار دادن کرد های ترویست و خشکاندن ریشه آنها می باشد که در طول سال ها ی متمادی سر سربازان این مرزو بوم را بریده اند لعنت بر هرچی ترویست و دشمن ملت مسلمان ایرانه
ایراندوست ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲
پس لعنت بر تروریست‌های داعشی و پانترک که بیشتر از همه در تاریخ سر بریده اند!