سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: در بازه زمانی اخیر رگه هایی از واقع بینی و سیاست های سازنده را نزد طرف های مقابل مذاکره کننده می بینیم

۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۰۲۰۴۱۲ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی درباره روند کنونی مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده امریکا نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را با هدف تامین منافع حداکثری ملت ایران دنبال می کند. طرف های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. ما در بازه زمانی اخیر رگه هایی از واقع بینی و سیاست های سازنده را نزد طرف مقابل مشاهده کردیم اما این برای ما کافی نیست و جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن نتیجه از مذاکرات مذاکره می کند و به مذاکرات پایبند است. ما برای هر سناریویی آماده ایم، همان طور که برای جمع بندی مذاکرات مطابق با منافع خودمان آماده هستیم.»
کنعانی: در بازه زمانی اخیر رگه هایی از واقع بینی و سیاست های سازنده را نزد طرف های مقابل مذاکره کننده می بینیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن گرامی داشت سالگرد هدف قرار گرفتن هوایپمای مسافربری ایرانی توسط ناو امریکایی و محکومیت دوباره آن به پرسش های آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات اخیر فرانسه و رفتارهای دوگانه پاریس و رئیس جمهوری این کشور در تعامل با معترضین فرانسه و ایران گفت: «ما شاهد عملیات فراگیر و مهم در فرانسه هستیم. از جزئیات آن همه خبر داریم؛ شلیک پلیس به فاصله کمتر از یک متر به سر یک نوجوان مهاجر بود که باعث کشته شدن این نوجوان شد. آنچه طبیعی است اعتراض به خشونت مفرط و غیرضروری دولت فرانسه صورت گرفته است. ما تحولات فرانسه را با دقت دنبال می کنیم. این که توصیه هایی که به دیگران می کنند و مواضع حکیمانه ای که از موضع یک کشور رعایت کننده تمام عیار حقوق بشر به دیگران می کنند را توصیه می کنیم خودشان نیز این پندها را در حق مردم خودشان به کار برند. ما از آنها می خواهیم به خواسته های معترضان گوش دهند و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند.»

کنعانی سپس افزود: «درباره آنچه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران رخ داد، بخشی از آن، حرف های دخالت آمیز کشورهای مختلفی بود که به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت داشتند. آنها فقط به اعتراضات ما پند ندادند بلکه دخالت کردند و رفتارهای خصمانه از خود نشان دادند.»

وی درباره احتمال پرواز مستقیم میان ایران و مصر در این هفته و از سرگیری سفرهای گردشگری میان دو کشور و همچنین عادی سازی روابط ایران و مصر نیز گفت: «ما هیچ موضع رسمی دریافت نکردیم. اظهارات مطرح شده هنوز از سوی مراجع ذی ربط کشور راستی آزمایی نشده است. ما در موضع مصر بارها مواضع خود را به صراحت اعلام کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به هر گونه اقدام مثبتی که از سوی دولت و مقامات مصر در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد حتما پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد و از هر گونه واکنش مثبت استقبال خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره به مرخصی رفتن راب مالی و کنار رفتن او از سمت ریاست پرونده ایران در وزارت امور خارجه امریکا نیز گفت: «ما درباره مسائل داخلی کشورها اظهار نظر نمی کنیم آنچه برای ما مهم است سیاست های دولت امریکاست نه تغییر اشخاص. به طور طبیعی این گونه به نظر می رسد که هر فردی مجری سیاست های حاکمیت و نظام کشورش است و تغییر افراد نمی تواند به معنای تغییر سیاست ها باشد.»

وی درباره عضویت ایران در پیمان شانگهای که اعلام شده است در نشست پیش رو رسما انجام خواهد شد نیز گفت: «این آخرین گام برای عضویت ایران در پیمان شانگهای است. همان طور که اعلام شده عضویت ایران در پیمان شانگهای یک منفعت دو طرفه است. طبیعتا این تحول مثبت می تواند ارزش افزوده هایی داشته باشد. این پیمان ظرفیت های اقتصادی و ملی و مردمی بالایی دارد. این تحول می تواند تحولی در راستای منافع همه کشورهای عضو و کشورهای منطقه باشد.»

کنعانی درباره اقدام سوئد در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم نیز گفت: «دولت سوئد صدای بلند مسلمانان جهان را شنیده و دریافت کرده است. اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزشهای دینی و آیین سماوی پایبندند و صرفا اهانت به امت اسلامی نیست. اقدامی که انجام شده اقدامی کاملا غیرقانونی و توهین به مقدسات بشری و تمام مسلمانان عالم است. دولت سوئد باید پیام ملت مسلمانان را دریافت کرده است. اظهارات دولت سوئد به تنهایی کافی نیست بلکه باید عملا اقدامی انجام دهد و از تکرار آن جلوگیری کند. این چیزی است که از دولت سوئد انتظار می رود و می خواهیم که دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حملات ساعات اخیر اسرائیل به جنین در فلسطین گفت: «این یک اقدام جنایتکارانه و تروریست دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز مطالبه حقوق شناخته شده خود مرتکب نشده است. ملت فلسطین از حقوق خود در برابر یک دولت متجاوز دفاع می کند. ما تردید نداریم رژیم صهیونیستی یک بار دیگر شکست تلخی را از ملت فلسطین تجربه خواهد کرد. جامعه جهانی نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین مسئول است و باید به مسئولیت خود عمل کند. از جمله سازمان کنفرانس اسلامی که از آن انتظار می رود به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند. ظلم و جنایت ماهیت و ذات رژیم صهیونیستی است و این رژیم ثابت کرده نه به دنبال ثبات است و نه صلح. ما این حملات اخیر را به شدت محکوم می کنیم.»

کنعانی درباره ایام محرم و مراسم اربعین و تسهیلاتی که می تواند ایران به زائران کشورهای شبه قاره هند و پاکستان ارائه دهد گفت: «اقدامات مرتبط با کنگره عظیم حسینی که همه ساله با شکوه تر برگزار می شود، زمینه سازی های لازم در دست انجام است. ستاد مرکزی اربعین حسینی با مسئولیت وزارت کشور مسئولیت کار را در دست دارد. وزارت امور خارجه نیز مسئولیت کنسولی را بر عهده دارد. در این زمینه مقدمات لازم از مدت ها پیش انجام و گفت وگوهای لازم انجام شده است. ما در روزهای آینده قطعا شاهد فعالیت بیشتر خواهیم بود. درباره زواری که از کشورهای شبه قاره هند، پاکستان و افغانستان به سمت عراق می روند امسال نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد. تا آنجا که من اطلاع دارم ایران به مسئولیت های خود عمل کرده و خواهد کرد. ما در تسهیلات روادیدی برای اتباع این کشور مشکلی نخواهیم داشت. البته کشور میزبان عراق است و باید با این کشور هماهنگی های لازم صورت بگیرد.»

وی درباره افتتاح بازارچه مرزی میان ایران و پاکستان و مشکلات موجود در مسائل بانکی دو کشور گفت: «پاکستان کشور مهم همسایه شرقی ایران ماست. روابط ما در حوزه تجاری و اقتصادی متناسب با همسایگی دو کشور مذاکرات خوبی صورت گرفته است. همچنین در چارچوب اراده ای که نزد دو کشور وجود دارد ما شاهد فضای مثبتی برای توسعه اقتصادی و تجاری هستیم. آمار نشان از افزایش حجم تجاری ایران و پاکستان در سال گذشته بوده و پیش بینی می کنیم در سال جاری افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور  را شاهد باشیم. درباره مراودات بانکی و مالی میان دو کشور نیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تخصصی و فنی این موضوع را با طرف های پاکستانی دنبال می کند.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش روزنامه گاردین مبنی بر این که کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه به عنوان طرف های برجام قصد دارند قطعنامه 2231 را که مطابق آن در ماه اکتبر تحریم های موشکی و تسلیحاتی ایران لغو می شود را تقض کنند و تحریم ها را تمدید کنند، گفت: «ما گزارش های رسانه ای را ملاک قرار نمی دهیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر برجام مطابق با اقدامات مقابل اقدامات خود را انجام می دهد و طبق سازو کارهای مندرج در برجام به هر گونه بدعهدی طرف های متقابل واکنش نشان می دهیم، کما این که اقدامات گام به گام ایران نیز در واکنش به بدعهدی امریکایی و اروپایی ها بود.»

وی درباره روند کنونی مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده امریکا نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را با هدف تامین منافع حداکثری ملت ایران دنبال می کند. طرف های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. ما در بازه زمانی اخیر رگه هایی از واقع بینی و سیاست های سازنده را نزد طرف مقابل مشاهده کردیم اما این برای ما کافی نیست و جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن نتیجه از مذاکرات مذاکره می کند و به مذاکرات پایبند است. ما برای هر سناریویی آماده ایم، همان طور که برای جمع بندی مذاکرات مطابق با منافع خودمان آماده هستیم.»

کنعانی درباره آنچه در رسانه ها نسبت به اخلال در توافق 25 ساله ایران و چین بیان می کنند نیز گفت: «ما هیچ مشکلی برای پیش برد هدف گذاری های انجام شده در توافق دو کشور در برنامه 25 ساله نداریم. روابط دو کشور در سطح عالی برقرار است. تماس های دو کشور در سطوح مختلف تجاری و اقتصادی برقرار است. در سفر آقای رئیس جمهور به چین و سفر هیئت چینی به تهران توافقاتی که امضا شد، در چارچوب برنامه های جامع دو کشور بوده است. بارها اعلام کرده ایم که برنامه 25 ساله یک نقشه راه است که دو کشور می توانند مطابق آن برنامه های خود در حوزه های اقتصادی و تجاری دنبال کنند. گمانه زنی های رسانه ای در این ارتباط را رد می کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعیین سفیر برای کشورهای انگلیس و فرانسه نیز گفت: «سیاست ما همواره استفاده از ظرفیت کشورها بوده است. فرانسه و انگلیس نیز در این چارچوب برای ما تعریف شده اند. در چارچوب تغییر سفرا، برای این کشورها نیز سفرایی تعیین شده است که به زودی در کنار دیگر سفرایی که برای کشورهای دیگر انتخاب شده اند، اعلام خواهند شد.»

کلید واژه ها: ناصر کنعانی ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۳ )

نظر شما :