ادامه تحرکات انتخاباتی با حضور در مناطق زلزله زده

سیات خارجی اردوغان تغییر نخواهد کرد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
قبل تر برخی محافل تحلیلی این گزاره احتمالی را مطرح کرده بودند که در صورت پیروزی اردوغان احتمال تغییراتی در روند سیاست خارجی ترکیه وجود خواهد داشت. در این میان با نزدیک تر شدن به دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور در یکشنبه هفته جاری هم تحرکاتی اصلاحی در دستور کار اردوغان برای دیپلماسی منطقه ای بود. اکنون به نظر می رسد که اردوغان در سایه نتایج دور اول انتخابات، خود را پیروز نهایی و در یک قدمی ریاست جمهوری می بیند. در نتیجه در تازه ترین اظهارنظر اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قصد دارد همان سیاست قبلی را در روابط با روسیه و سایر کشورها حفظ کند.
سیات خارجی اردوغان تغییر نخواهد کرد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: قبل تر برخی محافل تحلیلی این گزاره احتمالی را مطرح کرده بودند که در صورت پیروزی اردوغان احتمال تغییراتی در روند سیاست خارجی ترکیه وجود خواهد داشت. در این میان با نزدیک تر شدن به دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور در یکشنبه هفته جاری هم تحرکاتی اصلاحی در دستور کار اردوغان برای دیپلماسی منطقه ای بود. اکنون به نظر می رسد که اردوغان در سایه نتایج دور اول انتخابات، خود را پیروز نهایی و در یک قدمی ریاست جمهوری می بیند. در نتیجه در تازه ترین اظهارنظر اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قصد دارد همان سیاست قبلی را در روابط با روسیه و سایر کشورها حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره اظهارات کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه درباره مداخله روسیه در انتخابات ترکیه، گفته بود که مسکو در سیاست داخلی و فرآیندهای انتخاباتی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند. اردوغان پس از اظهارات قلیچداراوغلو در مورد مداخله ادعایی روسیه در انتخابات این کشور، از قلیچداراوغلو خواست که «شرمنده» باشد.

اردوغان روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه سی ان ان ترک و کانال دی گفت: «جذب یک کشور و به چالش کشیدن کشور دیگر، همانطور که در حزب مردم جمهوری خواه انجام می‌دهند، در اصول ما نیست.» وی ادامه داد: «ما تا به حال سیاست در آغوش گرفتن را با همه کشورها حفظ کرده‌ایم، با روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، با همه کشورهای غربی، ما تماس‌های دائمی داشته‌ایم. من به عنوان رئیس جمهوری ترکیه نمی‌توانم توهین کنم و عصبانی هستم. من با تمام بهترین‌ها ملاقات کرده‌ام و به این کار ادامه خواهم داد، زیرا برای کشور مفید است. وقتی یک کشور را کنار بگذارید، ضرر خواهید کرد.»

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که کشورش به عملیات خود علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل و خارج از کشور ادامه خواهد داد. اردوغان در توییتی به خانواده سه نیروی ژاندارمری ترکیه که در جریان درگیری با شبه نظامیان پ.ک.ک در منطقه پسلر دیره در استان شرناک کشته شدند، تسلیت گفت. رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر عزم خود برای مقابله با شبه نظامیان این سازمان و پیشروی‌های آنها در داخل و خارج از کشور گفت که ما به مبارزه خود در داخل و خارج از مرزهای کشور تا نابودی آخرین تروریست ادامه خواهیم داد.

- ادامه تحرکات انتخاباتی با حضور در مناطق زلزله زده

شاید یکی از نکات جالب توجه در دور اول انتخبات ریاست جمهور ترکیه رای آوری اردوغان در مناطق زلزله زده بود. این در حالی است که آمارها حکایت از عدم رغبت این مناطق به اردوغان داشت. از این رو رئیس جمهور ترکیه برای تداوم این میزان از رای در دور دوم  و نیم نگاهی به تقویت نفوذ و بیشتر شدن پایگاه رای خود در صدد بازدید از مناطق زلزله زده است. در همین باره اردوغان از همه شهروندان ترکیه‌ای که اراده ملی خود را در صندوق‌های رای با میزان مشارکت بی‌سابقه ابراز کردند، تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از زلزله زدگان در این مدت سوء استفاده زیادی کرده‌اند و توهین به زلزله زدگان در پس زمینه نتایج انتخابات اقدامی بسیار نادرست و زشت است، افزود: «عده‌ای از محافل مخالفان عباراتی مانند دیگر از آنها حمایت نکرده و به آنها کمک نخواهیم کرد را به زبان می‌آورند، زیرا آنها درصد آرایی را که در آن مناطق انتظار داشتند به دست نیاورده‌اند.
چرئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که در پایان هفته از برخی مناطق آسیب دیده در اثر زلزله ششم فوریه بازدید خواهد کرد و دولت باغچلی رهبر حزب ملی گرای ترکیه نیز آمادگی خود را برای همراهی با او اعلام کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که پس از ۲۸ مه، بعد از اینکه ما از مردم دستور بگیریم، ان شاءالله یکی پس از دیگری، به همه وعده‌های انتخاباتی عمل خواهم کرد.

کلید واژه ها: اردوغان سیاست خارجی ترکیه پ ک ک روسیه آمریکا کمال قلیچدار اوغلو


( ۸ )

نظر شما :