جزئیاتی از نقش آفرینی بغداد برای پایان دادن به جنگ

عراق منجی بحران اوکراین می شود؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۶۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود از سفر قریب الوقوع هیئت امنیتی بلندپایه اوکراین به بغداد با هدف رایزنی مستقیم با دستگاه اطلاعات عراق در جهت آماده شدن برای مذاکره مستقیم با مقامات روس خبر داد. این منبع توضیح داد که این سفر در ادامه سفر یک مسئول اوکراینی نزدیک به رئیس جمهور این کشور در ماه مارس انجام می شود؛ سفری که طی آن مذاکرات محرمانه ای با مقامات عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی صورت گرفت و راه را برای سفر این هیئت امنیتی به عراق هموار کرد.
عراق منجی بحران اوکراین می شود؟

دیپلماسی ایرانی: حدود یک سال است که اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه و آلمان، تلاش های بسیاری برای مذاکره روسیه و اوکراین با هدف پایان درگیری و توقف جنگ انجام داده است، این تلاش ها اکنون و با وارد شدن عراق به صحنه در حال نتیجه دادن است.

این مساله در وهله نخست عجیب به نظر می رسد اما جزئیاتی که منابع اروپایی و عراقی فاش کرده اند، از سفر قریب الوقوع یک هیئت اوکراینی به بغداد خبر می دهد.

به گزارش میدل ایست نیوز، یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود از سفر قریب الوقوع هیئت امنیتی بلندپایه اوکراین به بغداد با هدف رایزنی مستقیم با دستگاه اطلاعات عراق در جهت آماده شدن برای مذاکره مستقیم با مقامات روس خبر داد.

این منبع توضیح داد که این سفر در ادامه سفر یک مسئول اوکراینی نزدیک به رئیس جمهور این کشور در ماه مارس انجام می شود؛ سفری که طی آن مذاکرات محرمانه ای با مقامات عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی صورت گرفت و راه را برای سفر این هیئت امنیتی به عراق هموار کرد.

وی اشاره کرد که سفرهای مقامات اوکراینی با اطلاع مستقیم امریکا و بریتانیا و بدون حضور فرانسه و آلمان انجام می شود.

این منبع اروپایی که هفته گذشته در اوکراین حضور داشت گفت که سران اوکراین محرمانه به بغداد می روند تا زمینه مذاکره با روسیه فراهم شود.

وی تاکید کرد که میزبانی عراق از این مذاکره با چراغ سبز امریکا، بریتانیا و چین بوده و طرف های منطقه ای نظیر ایران، عربستان، قطر و اردن نیز از آن استقبال کرده اند و روسیه نیز با اینکه عراق میزبان این مذاکرات باشد موافقت کرده است.

به گفته این منبع پیشنهاد میانجیگری قطر و عمان در این مذاکرات که از سوی اسرائیل، فرانسه و آلمان مطرح شده بود، از سوی روسیه و اوکراین رد شد.

خوشبینی اوکراین نسبت به تحرکات جاری در عراق

منبع مذکور گفت که سران اوکراین درخصوص تحرکاتی که در بغداد در جریان است و ممکن است زمینه را برای مذاکره مستقیم روسیه و اوکراین فراهم کند، خوشبین هستند.

وی اشاره کرد که اوکراین روابط قوی با عراق دارد و توافقنامه های اقتصادی و نظامی مهمی بین دو کشور پس از 2003 امضا شده است.

در همین رابطه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دوشنبه هفته گذشته تماسی تلفنی از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دریافت کرد.

نخست وزیر عراق در این مکالمه تلفنی بر اهمیت دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در اوکراین و اتخاذ گفت وگو به عنوان راهی برای پایان این بحران که منجر به فجایع بسیاری شده، تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی اوکراین نیز از میانجیگری بغداد میان روسیه و اوکراین که منجر به پایان جنگ در اوکراین شود، خبر داد.

در راستای تلاش ها در این راستا، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز با الکساندر بورافیگنکف، کاردار اوکراین در عراق دیدار کرد و دو طرف اوضاع سیاسی و امنیتی و تحولات جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کردند.

الاعرجی در این دیدار بر اهمیت روی آوردن به منطق گفت وگو در حل بحران ها و مشکلات بین المللی تاکید کرد.

با وجود اینکه عراق روابط خوبی با روسیه دارد اما اوکراین، عراق را یک کشور متحد می داند به خصوص پس از آنکه عراق در کنار 141 کشور در سازمان ملل به لایحه ای درخصوص خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین رای مثبت داد.

نیروهای عراقی حافظ صلح

منبع بلندپایه اروپایی توضیح داد که مسائلی که در بغداد مذاکره خواهد شد شامل آتش بس، اجازه به نیروهای خارجی بی طرف از جمله نیروهای چینی و برخی کشورهای عربی برای ورود به مناطق درگیری تا توافق نهایی برای آتش بس و حل مشکلات بین روسیه و اوکراین است.

وی بیان کرد که از جمله نیروهای پیشنهادی برای اعزام به مناطق درگیری، نیروهای نخبه یا نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق هستند.

به گفته این منبع، روسیه و اوکراین با ورود نیروهای خارجی به مناطق درگیری موافق هستند اما اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه و آلمان با این مساله قاطعانه مخالفند زیرا به اعتقاد آنها ممکن است حاکمیت اروپا را تهدید کند.

این منبع گفت که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تلاش می کند نشان دهد قادر به توقف جنگ است اما روسیه به اصرار با هرگونه ابتکاری از سوی کشورهای اتحادیه اروپا مخالف است.

تیم میانجیگر عراق

از طرفی دیگر یک منبع امنیتی بلندپایه از عراق گفت که تیم عراق که اقدام به هماهنگی بین روسیه و اوکراین می کند، از 4 مسئول و نماینده دستگاه های امنیتی تشکیل شده است که آنها قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی، یک افسر بلندپایه در دستگاه اطلاعات عراق و یک کارمند بلندپایه در وزارت خارجه عراق هستند.

این منبع گفت که توافق امنیتی عراق و فرانسه که در جریان سفر السودانی به پاریس امضا شد، به مثابه گامی بزرگ بود تا پاریس در هرگونه تفاهم اوکراین و روسیه در عراق حاضر باشد.

وی افزود که نخست وزیر عراق به رئیس جمهور فرانسه گفته، درخواستی از سوی برخی واسطه ها برای کمک به مذاکره بین روسیه و اوکراین دریافت کرده است.

این منبع عراقی تاکید کرد که هرگونه مذاکره بین طرف های درگیر در بغداد، با هماهنگی سه کشور ایران، ترکیه و عربستان انجام می شود.

نام فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق بسیار در میان افراد بارزی که در این زمینه نقش آفرینی می کنند به چشم می خورد از آنجا که طی سفری رسمی به پاریس رفته و پیش از آن در سوریه با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و پیش از آن نیز با سفیر روسیه در عراق دیدار کرده بود.

این منبع رابطه زیدان با این پرونده هایی که خارج از حیطه او است را اینگونه توجیه می کند که زیدان بارزترین چهره نظام سیاسی عراق پس از نخست وزیر به خصوص در مواردی است که نخست وزیر خود را در تنگنا می بیند، از جمله دیدار با اسد که از سوی فائق زیدان انجام شده است، از همین موارد است.

منبع: العالم الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق عراق و اوکراین روسیه و اوکراین عراق و روسیه جنگ اوکراین محمد شیاع السودانی جنگ روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین فرانسه آلمان ایران ایران و روسیه ایران و عراق ایران و اوکراین ایران و اوکراین و روسیه عراق و امریکا عراق و فرانسه


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۳
ظاهر امر نشان میدهد که حتی اوکراینی ها هم از ادامه جنگ ناراضی هستند و خواهان پایان آن هستند حتی اگر به قیمت از دست رفت بخشی از کشورشان بیانجاند . اما این وسط آمریکا تازه توانسته اروپاییها را مجاب کند که سلاح هایی در حد جنگنده به اوکراین ارسال کنند . تازه بساط سورچرانی اصلی کارتل های اسلحه سازی آمریکا آغاز شده . تازه فرمهای قراردادهی فروش سلاح به کشورهای انبار تسلیحات تخلیه شده ، با قیمت های جدید و البته نجومی آماده شده . عراق که هیچ . بزرگترش هم فعلا کاری از پیش نمی برد .