مصیبتی که آوارش همچنان سنگینی می کند

فاجعه زلزله

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش های گروه امداد و نجات با وخیم شدن امنیت در برخی از مناطق با مشکل رو به رو شده است. تیم های نجات اتریش،‌ آلمان و اسرائیل به علت نگرانی های امنیتی عملیات نجات خود را تا روز دوازدهم ماه فوریه به طور موقت متوقف کردند. 
فاجعه زلزله

نویسنده: ‌کیدرا موموکو 

دیپلماسی ایرانی: یک هفته از زمین لرزه ویرانگر جنوب ترکیه می گذرد. شمار قربانیان در ترکیه و سوریه از مرز سی و پنج هزار نفر گذشته است و پیش بینی می شود که تعداد کشته شدگان باز هم افزایش یابد. مقامات ترکیه برای بیش از صد معمار ساختمانی حکم بازداشت صادر کردند ولی با این حال انتقادها از دولت ترکیه رو به افزایش است.

شمار قربانیان در ترکیه از مرز سی و یک هزار نفر گذشته است. از سوی دیگر، در سوریه کشته شدن بیش از سه هزار پانصد نفر در مناطق تحت کنترل دولت اسد و مناطق تحت کنترل مخالفان دولت اسد در شمال غرب این کشور تایید شده است. به گفته مقامات ترکیه بر اثر زمین لرزه اخیر بیش از سی و سه هزار ساختمان به شدت آسیب دیدند. هر چند فروگاده استان هاتای واقع در جنوب این کشور سرانجام روز سیزدهم ماه فوریه بازسازی شد ولی با این حال هنوز کمک های امدادی به مناطق آسیب دیده به شعاع پانصد کیلومتر نرسیده است.

تلاش های گروه امداد و نجات با وخیم شدن امنیت در برخی از مناطق با مشکل رو به رو شده است. تیم های نجات اتریش،‌ آلمان و اسرائیل به علت نگرانی های امنیتی عملیات نجات خود را تا روز دوازدهم ماه فوریه به طور موقت متوقف کردند. 

در این میان کمک به سوریه که در جنگ داخلی بسر می برد، دشوارتر شده است. یک مقام ارشد در سازمان ملل روز دوازدهم ماه فوریه در همین زمینه اظهار داشت: «کمک های جامعه بین المللی هنوز به دست ما نرسیده است.»

دولت ترکیه اعلام کرد که شش میلیون و هفتصد هزار ساختمان که به لحاظ ایمنی در وضعیت بسیار خطرناک قرار دارند، در سراسر این کشور وجود دارد. کارشنان ساختمان در همین زمینه با اشاره به اینکه: «بیش از ده میلیون ساختمان در ترکیه وجود دارد که استانداردهای لازم برای ساخت و ساز را رعایت نکردند» دولت ترکیه را هدف انتقاد قرار دادند. رادی دیکنگ، معمار استان هاتای در همین زمینه گفت: «از آنجا که خانه همسایه در حال فروریختن است،‌ هم اکنون بیرون از خانه و در داخل خودروی خود می خوابد.» 

دولت ترکیه بارها بر «‌فاجعه قرن»‌ و «‌فاجعه طبیعی» این زلزله‌ تاکید کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که این زلزله در بحبوحه آماده سازی هایش برای انتخابات پیش رو رخ داده، مشکلات اولیه را تایید کرده ولی با این حال فاجعه زمین لرزه را «‌تقدیر و سرنوشت» خوانده است. رئیس جمهوری ترکیه قول داده است خانه های ویرن شده را ظرف یک ماه بازسازی کند ولی بعید به نظر می رسد چنین کار بزرگی در طول یک ماه تحقق یابد.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: زلزله زلزله زدگان سوریه ترکیه سوریه و ترکیه زلزله ترکیه زلزله ترکیه و سوریه زلزله سوریه


( ۱۳ )

نظر شما :

خسرو ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴
واقعا قول داده تو یک ماه بازسازی کند؟ بعید است احتمالا تو ترجمه اشتباه شده است