بحران تا کجا اوج می گیرد؟

فرار رو به جلو نتانیاهو!

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ناگفته پیداست که اقدام بنیامین نتانیاهو برای یورش به اردوگاه جنین و حمله به نوار غزه صرفا برای کاهش فشاری است که طی هفته های اخیر به شکل جدی بر دولتش تشدید پیدا کرده است؛ اعتراضاتی که به ۱۵۰ هزار نفر رسید و در کنار آن ساکنین سرزمین های اشغالی خود را برای آغاز فاز اعتصابات گسترده با هدف مخالفت و سرنگونی بنیامین نتانیاهو آغاز کرده بودند. در چنین شرایطی بدیهی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک فرار رو به جلو با انجام این یورش ها و حملات سعی کرده است فضا را امنیتی را در سرزمین‌های اشغالی امنیتی ایجاد که ضمن تقابل با هرگونه اعتراض و اعتصابی، بستر لازم برای اجرایی کردن برنامه های خود، به خصوص تغییر ساختار قضایی اسرائیل در جهت تحقق منافعش را فراهم کند.
فرار رو به جلو نتانیاهو!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه و بامداد روز پنج شنبه هفته گذشته یورش‌ها و بازرسی‌هایی را در مناطق مختلف استان‌های جنین، بیت لحم، رام‌الله و قدس آغاز کرد که با درگیری‌ها با فلسطینی‌ها و بازداشت تعدادی از آنها همراه بود. به گزارش خبرگزاری "وفا" فلسطین، سربازان اسرائیلی در یورش خود به شهر و اردوگاه جنین به بالای بام خانه‌ها رفته و از آنجا به سمت جوانان فلسطینی تیراندازی کرده و گاز اشک‌آور پرتاب کردند که در نتیجه آن چند فلسطینی زخمی و شهید شدند.

همچنین سربازان اسرائیلی برق اردوگاه جنین را قطع کرده و مانع از ورود خودروهای آمبولانس و نیروهای امدادی شدند. گردان‌های "سرایا القدس"، شاخه نظامی جنبش جهاداسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که گردان جنین از ساعات اولیه صبح روز پنج شنبه وارد درگیری‌های شدیدی با سربازان اسرائیلی شده که به اردوگاه جنین یورش آوردند.

 برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز پنج شنبه اعلام کردند، در پی عملیات مستمر در جنین، نیروهای ارتش این رژیم در مرزهای نوار غزه به حالت آماده‌باش درآمدند.در یورش سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری و شهر قدس از جمله اردوگاه جنین، نه فلسطینی از جمله یک خانم مسن به شهادت رسیده و تعداد دیگری نیز زخمی و بازداشت شدند.مدیر بیمارستان در گفتگو با شبکه خبری الجزیره از افزایش تعداد شهدای فلسطینی در اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی در اردوگاه جنین به نه تن خبر داد. افزون بر آن در این یورش ۲۰ تن دیگر زخمی شدند که وضعیت چهار تن از آنها وخیم گزارش شده است. این شدیدترین عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین از زمان انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۲ بود. در پی این حادثه فرمانده ستاد ارتش اسرائیل وضعیت آماده‌باش اعلام کرده است. در ضمن این یورش وحشیانه با واکنش گسترده گروه‌های فلسطینی و کشورهای عربی و اسلامی مواجه شده است.

- عقب نشیتی

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی پس از یورش پنج شنبه، همان روز از اردوگاه جنین در کرانه باختری عقب‌نشینی کردند. همچنین رسانه‌های فلسطینی ویدیوهایی از لحظه هدف‌گیری یک فروند پهپاد اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت فلسطین در آسمان اردوگاه جنین و سرنگونی آن را منتشر کردند.

آن وطر که این شبکه خبری قطری گفت، ارتش رژیم صهیونیستی از جنین عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که در یورش‌های امروز خود به جنین یک گروه نظامی از نیروهای جهاد اسلامی را هدف داشته است.ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، "در عملیات مشترک شاباک، یگان ویژه پلیس و ارتش در مرکز اردوگاه جنین، یک گروه نظامی از نیروهای جهاد اسلامی هدف قرار گرفته و سه تن از آنها حذف شدند، در عملیات بازداشت آنها، نیروهای ما تیراندازی کردند و آنها در درگیری با نیروهای ما کشته شدند".

رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع امنیتی مدعی شد، "هدف از عملیات در جنین بازداشت یک چهره تحت تعقیب مهم وابسته به جنبش جهاد اسلامی بود".شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد، "عملیات نظامی مستمر در جنین مانع از عملیات بزرگ فلسطینی در داخل «اسرائیل» شد".

رسانه‌های فلسطینی تاکید کردند، یک گروه ویژه از نیروهای اسرائیلی وارد شهر جنین شدند که توسط نیروهای مقاومت فلسطین شناسایی شده و در ادامه درگیری‌های شدیدی میان دو طرف آغاز شد و صدای تیراندازی و انفجار شنیده شد.همچنین این رسانه‌ها ویدیوهایی از لحظه هدف‌گیری یک فروند پهپاد اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت فلسطین در آسمان اردوگاه جنین و سرنگونی آن را منتشر کردند.

- از اعلام عزای عمومی تا قطع همکاری امنیتی با اسرائیل

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در حال حاضر ریاست جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی ابعاد تحولات اردوگاه جنین را برعهده دارد، در پی تحولات روز چهارنشبه و پنج شنبه و شهادت ۹ فلسطینی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، تلویزیون فلسطین روز پنج‌شنبه اعلام کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به احترام شهدای امروز اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری سه روز عزای عمومی و نیمه افراشته شدن پرچم‌های فلسطین اعلام کرد.همچنین عباس سران فلسطین را به حضور در جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی ابعاد تحولات جنین دعوت کرد.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی هم چنین ضمن اعلام توقف کامل همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی خواستار نشست فوری گروه‌های فلسطینی شد.به گزارش شبکه الجزیره، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که همه همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی کاملا متوقف شده و افزود که فلسطین فورا سراغ شورای امنیت می‌رود تا درباره حفاظت از امنیت ملت فلسطین قطعنامه صادر کند.

او گفت که فلسطینیان همچنین برای افزودن جنایت کشتار جنین به پرونده‌های قضائی اسرائیل به دادگاه جنایات بین‌المللی مراجعه خواهند کرد.سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین افزود که «محمود عباس» از همه گروه‌های فلسطینی برای برگزاری نشستی فوری جهت توافق درباره دیدگاهی مشترک نسبت به اقدامات خصمانه اسرائیل دعوت کرده است.ابوردینه تأکید کرد که فلسطین روند پیوستن به نهادهای بین‌المللی را ادامه می‌دهد و در همه سطوح برای احقاق حقوق فلسطینیان اقدام خواهد کرد. وی همچنین خواستار تحقیقات کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایت جنین و ارائه گزارش به شورای امنیت شد.

- حملات شدید جنگنده‌های اشغالگران به غزه و پاسخ مقاومت

افزون بر یورش وحشیانه روزهای چهارنشبه و پنج شنبه هفته گذشته صهیونیست ها به جنین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح دیروز، جمعه دست به سلسله حملات شدید به اهدافی در نوار غزه زدند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، شاهدان عینی گفتند، جنگنده‌های رژیم اشغالگر مقر مقاومت در مرکز غزه را ۱۵ بار هدف گرفتند.

این جنگنده‌ها همچنین حملاتی موشکی به مقر مقاومت در جنوب غزه و اطراف ایست بازرسی مقاومت در شرق بیت حانون در شمال غزه داشتند. به گفته شاهدان، مقاومت نیز دو موشک زمین به هوا به سمت جنگنده‌های اشغالگران در آسمان خانیونس شلیک کرد.سایت عبری «والا» گزارش داد، شلیک ضد هوایی به سمت جنگنده‌های اسرائیلی که دست به حملاتی علیه اهدافی در غزه زدند، رصد شده است. شاهدان عینی گفتند، خساراتی به منازل شهروندان در پی حملات شدید اشغالگران به مقر مقاومت در مرکز غزه وارد شده و هنوز خبری از مصدومین و تلفات این حملات منتشر نشده است.

در پی حملات اشغالگران به غزه و شلیک راکت از سوی مقاومت به شهرک‌های غلاف غزه (اطراف غزه) حازم قاسم، سخنگوی حماس تاکید کرد که حملات صهیونیست‌ها به غزه امتداد جرائمی است که علیه ملت ما در کرانه باختری، قدس و داخل اراضی اشغالی مرتکب می‌شوند.قاسم تاکید کرد: «حق ملت و مقاومت است به هر شیوه‌ای به حملات اشغالگران و ادامه تجاوزاتشان پاسخ دهند.» این مقام حماس به مبارزان گردان‌های القسام، شاخه نظامی این جنبش، برای مقابله موشکی و شلیک ضد هوایی به سمت جنگنده‌های صهیونیستی درود فرستاد.
گردان‌های شهید عزالدین القسام اعلام کرد، سامانه‌های دفاعی آن به مقابله با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه پرداختند. گردان‌های القسام اعلام کرد: این گردان‌ها صبح دیروز جمعه، با موشک‌های زمین به هوا و سامانه دفاع هوایی به تقابل با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه پرداختند.عصر پنج‌شنبه نیز ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد آژیرهای خطر در شهرک اشکلون و در برخی شهرک‌های موسوم به غلاف غزه به صدا درآمدند. خبرنگاران نظامی اشغالگران گزارش دادند، این اولین محک جدی دولت جدید بنیامین نتانیاهو، در قبال غزه است.

همچنین گفته می‌شود آژیرهای خطر صبح دیروز جمعه در منطقه "مفلاسیم"، "نیر عام" و "کفار عزة" در پی شلیک راکتی مقاومت به سمت‌شان به صدا درآمدند. در عین حال آژیرهای خطر در "عین هبشور"،"میگن" و"نیر عوز" از توابع شهرک "اشکول" در جنوب شرقی غزه به صدا درآمدند. این تنش در پی آن است که روز پنج‌شنبه در حمله سربازان اسرائیلی به اردوگاه جنین ۹ فلسطینی از جمله یک بانوی سالخورده به شهادت رسیدند و ۲۰ تن هم زخمی شدند.

- واکنش ها

وزیر امور خارجه کشورمان به یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و شهادت ۹ فلسطینی واکنش نشان داد. در این باره حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «یورش وحشیانه و قتل‌عام رژیم‌صهیونیستی در  اردوگاه جنین نیازمند اقدام فوری جامعه جهانی و کشورهای اسلامی در برابر جنایتکاران است. سنگر مقاومت جنین تثبیت شده و عقب گردی برای آن متصور نیست.»

پس از این حملات وحشیانه، تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز ضمن ابراز ناخرسندی و نگرانی خود از خشونت‌ها در مناطق فلسطینی، از مسئولان فلسطینی و اسرائیلی خواست تنش‌ها را آرام کنند.گروه‌های ملی و اسلامی و انجمن‌های مردمی فلسطین نیز در استان‌های مختلف کرانه باختری اشغالی در بیانیه مشترکی برای بزرگداشت ارواح شهدای جنین اعتصاب سراسری اعلام کردند.

پارلمان عرب و کشورهای عربی هم حمله جنایتکارانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در کرانه باختری را به شدت محکوم کردند. وزارت خارجه مصر ضمن محکومیت شدید این جنایت، خواستار توقف فوری حملات به شهرهای فلسطینی شد.از سوی دیگر، قطر هم اعلام کرد که حمله وحشیانه رژیم اشغالگر به جنین را که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید به شدت محکوم می‌کند. وزارت خارجه اردن هم عنوان کرد که حمله نظامی به جنین زمینه‌ساز دور جدیدی از خشونت و درگیری‌ها خواهد بود که پیامدهای آن دامن همه طرف‌ها را خواهد گرفت.

وزارت خارجه ترکیه نیز حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به اردوگاه جنین که به شهادت 9 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید را به شدت محکوم کرد. پارلمان عرب نیز با شدیدترین عبارات ممکن عملیات یورش وحشیانه به شهر و اردوگاه جنین توسط اشغالگران اسرائیلی را که از صبح امروز پنجشنبه آغاز شد و به شهادت و مجروحیت شهروندان فلسطینی منتهی گردیده است، محکوم کرد.

البته ناگفته پیداست که اقدام بنیامین نتانیاهو برای یورش به اردوگاه جنین و حمله به نوار غزه صرفا برای کاهش فشاری است که طی هفته های اخیر به شکل جدی بر دولتش تشدید پیدا کرده است؛ اعتراضاتی که به ۱۵۰ هزار نفر رسید و در کنار آن ساکنین سرزمین های اشغالی خود را برای آغاز فاز اعتصابات گسترده با هدف مخالفت و سرنگونی بنیامین نتانیاهو آغاز کرده بودند. در چنین شرایطی بدیهی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک فرار رو به جلو با انجام این یورش ها و حملات سعی کرده است فضا را امنیتی را در سرزمین‌های اشغالی امنیتی ایجاد که ضمن تقابل با هرگونه اعتراض و اعتصابی، بستر لازم برای اجرایی کردن برنامه های خود، به خصوص تغییر ساختار قضایی اسرائیل در جهت تحقق منافعش را فراهم کند.

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیلی ها گردان جنین کرانه باختری محمود عباس نوار غزه حسین امیرعبداللهیان کویت فلسطین


( ۲ )

نظر شما :