شکل گیری گروه های جدید در کرانه باختری

مبارزه مسلحانه اوج می گیرد

۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۲۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از ظهور گروهی از نیروهای مقاومت فلسطینی موسوم‌ به «عرین‌الاسود» در کرانه باختری رود اردن، در چند ماه اخیر، گروه دیگری به نام «الکهف‌الاسود» مقابل نیروهای اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی قد علم کرده است که مقامات نظامی اسرائیل آن‌ را «میراث‌دار عرین‌الاسود» می‌دانند و درباره ظهور گروهای دیگری از این دست هشدار می‌دهند. 
مبارزه مسلحانه اوج می گیرد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: نیروهای اشغالگر جوان فلسطینی «عمار مفلح» را در حواره واقع در جنوب نابلس به صورت مستقیم و از فاصله بسیار نزدیک به ضرب گلوله به شهادت رساندند. به گزارش خبرگزاری وفا، ویدئوی مستندی که از محل حادثه شهادت عمار مفلح گرفته شده نشان می‌دهد که یک سرباز اسرائیلی پس از درگیری فیزیکی با وی در مرکز حواره، مستقیم به او تیراندازی می‌کند و در ادامه نیروهای اسرائیلی از نزدیک شدن شهروندان و آمبولانس‌ به این جوان و کمک به او جلوگیری می‌کنند.

در همین راستا، وزارت بهداشت فلسطین هم اعلام کرد، اداره عمومی امور مدنی از شهادت یک شهروند پس از تیراندازی توسط نیروهای اشغالگر در حواره خبر داد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به شهادت این جوان فلسطینی اعلام کرد، اعدام این جوان در نهایت خونسردی جنایتی فجیع ضمن سلسله جنایت‌ها علیه ملت فلسطین است.

گروه فلسطینی «عرین‌الاسود» (بیشه شیرها) در واکنش به شهادت عمار مفلح به دست نیروهای صهیونیستی، از مردم کرانه باختری خواست به خیابان‌ها آمده و مسیر شهرک نشینان و نیروهای صهیونیستی را مسدود کنند. آنگونه که خبرگزاری وفا گزارش داده است, عرین الاسود اعلام کرد، با نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان یورش آنها به منطقه راس العین در نابلس در بیش از یک محور مقابله کرده است و رژیم صهیونیستی از این یورش دو هدف داشت؛ نخست بازداشت یکی از نیروهای مقاومت و دوم رصد شیوه مقابله مقاومت با نیروهای صهیونیستی‌.

در همین رابطه، عرین الاسود در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، از شهروندان و روزنامه نگارانی که دنبال مستند کردن درگیری‌ها با دشمن هستند، خواست چهره نیروهای مقاومت یا مناطق حضور آنها را به تصویر نکشند. این گروه فلسطینی در واکنش به شهادت عمار مفلح، جوان فلسطینی به دست نیروهای رژیم صهیونیستی اعلام کرد، شهادت این جوان بی دفاع در حواره تنها موجب تقویت انقلاب و مقاومت می‌شود. گروه عرین‌الاسود از مردم کرانه باختری خواست به خیابان‌ها آمده و مسیرها را به روی شهرک نشینان و نیروهای صهیونیستی ببندند چرا که این کار موجب ترس آنها شده و امدادرسانی آنها را مختل می‌کند.

واکنش قاره سبز

در پی حملات وحشیانه صهیونیست ها طی روزهای اخیر، اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی شدید خود درباره افزایش خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی، انجام تحقیقاتی درباره استفاده اسرائیل از نیروی کُشنده در حق غیرنظامیان فلسطینی را خواستار شد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز بر لزوم توقف خشونت‌های روبه‌فزونی علیه فلسطینی‌ها در این منطقه و محاکمه عاملان آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، نمایندگی اتحادیه اروپا در فلسطین با انتشار توییتی نگرانی شدید خود را از افزایش سطح خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی ابراز داشت. در این توییت آمده است: «تنها در ۷۲ ساعت گذشته ۱۰ فلسطینی به دست سربازان اسرائیلی کشته شدند و چیزی که به نظر می‌رسد، استفاده بیش از حد از نیروی کُشنده و قوه قهریه است. سال ۲۰۲۲ خونین‌ترین سال از ۲۰۰۶ بوده و تا این لحظه ۱۴۰ فلسطینی کشته شدند.»

اتحادیه اروپا در ادامه تحقیق درباره کشته شدن غیرنظامیان و تضمین محاکمه عاملان آن را خواستار شد. همچنین این اتحادیه تاکید کرد، طبق قوانین بین‌الملل استفاده از نیروی مهلک باید تنها به مواردی محدود باشد که تهدیدی جدی و قریب‌الوقوع جانی وجود داشته باشد.

به دنبال انتشار ویدیوی اعدام عمار مفلح، وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از درگیری‌های متعددی که از ۲۹ نوامبر در بخش‌های مختلف کرانه باختری اشغالی آغاز شده و در نتیجه آنها پنج فلسطینی به شهادت رسیدند، اعلام کرد. این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود بار دیگر از تمامی طرف‌های ذی‌نفع خواست از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یا یک‌جانبه خودداری کنند. همچنین فرانسه در ادامه بیانیه خود از رژیم صهیونیستی خواست خشونت‌های روبه‌فزونی در کرانه باختری اشغالی علیه فلسطینی‌ها را متوقف کند.

دستگاه دیپلماسی فرانسه تاکید کرد: «خشونت روبه‌فزونی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری باید متوقف شده و عاملان این خشونت‌ها باید توسط مسؤولان مربوطه بابت اقداماتشان محاکمه شوند.» وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه نیز بر پایبندی خود به قوانین بین‌المللی انسانی در مناطق تحت اشغال اسرائیل و ماهیت غیرقانونی شهرک‌ها تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی از ۲۹ نوامبر عملیات‌های خود را در کرانه باختری اشغالی تشدید کرد و در نتیجه آن شش فلسطینی به شهادت رسیدند. برخی ناظران نگران هستند که این عملیات‌ها بازتاب دستورالعمل‌های ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رپیم صهیونیستی باشد که هنوز در کابینه جدید کار خود را آغاز نکرده است، اما پیش از این بارها تاکید کرده که شروط تیراندازی به فلسطینی‌ها را کاهش خواهد داد.

روز ملی امارات و خنجر از پشت ابوظبی

ایتمار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهودی» که قرار است وزیر امنیت ملی دولت آتی رژیم صهیونیستی باشد، در مراسم «روز ملی امارات متحده عربی» در سفارت این کشور در اراضی اشغالی شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بن گویر، در سفارت امارات در تل آویو به مناسبت روز ملی امارات گفت: «بدون هیچ امتیازی یا بدون تسلیم شدن می‌توانیم به صلح با اعراب دست یابیم.»

وی تاکید داشت: «من به امارات روز ملی این کشور را تبریک می‌گویم و از مشارکت در مراسم سفارت امارات خرسند شدم. صلح واقعی اینگونه است.» محمد آل خاجه، سفیر امارات نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: «اسرائیل و امارات تحول تاریخی را آغاز کردند. این یک خواب یا رؤیا نیست بلکه یک واقعیت است. توافق‌های ابراهیم صلح و امنیت بیشتری را به وجود می‌آورند.» وی در ادامه بیان داشت: «همگی ما عضو این منطقه هستیم و هیچ کسی نمی‌خواهد به جای دیگری برود.»

انتفاضه سوم جدی تر از همیشه

پس از ظهور گروهی از نیروهای مقاومت فلسطینی موسوم‌ به «عرین‌الاسود» در کرانه باختری رود اردن، در چند ماه اخیر، گروه دیگری به نام «الکهف‌الاسود» مقابل نیروهای اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی قد علم کرده است که مقامات نظامی اسرائیل آن‌ را «میراث‌دار عرین‌الاسود» می‌دانند و درباره ظهور گروهای دیگری از این دست هشدار می‌دهند. 

در همین رابطه ایندیپندنت نگاهی انداخته است به این گروه‌های مسلح فلسطینی و تاریخچه مقاومت آن‌ها علیه ارتش رژیم صهیونیستی. در مقاله این نشریه آمده است: «در سال ۲۰۰۲ ارتش اسرائیل حمله سنگینی را برای سرکوب انتفاضه (خیزش) دوم در کرانه باختری راه انداخت و ویرانی‌های فراوانی را در شهر جنین، به‌ویژه در اردوگاه جنین، به‌جا گذاشت و خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت. ارتش اسرائیل در آن وقت جنین را «لانه زنبورها» نامید و تلاش کرد ضربه مهلکی به جنگجویان شهر و اردوگاه جنین وارد کند. »

پس از گذشت ۲۰ سال از آن ماجرا و درپی حمله‌های هوایی اسرائیل به شهر جنین، اکنون اردوگاه پناهندگان فلسطینی در جنین بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. اخیرا گروه‌های مختلف فعال فلسطینی در چارچوب یک اتاق عملیات مشترک، فعالیت‌ها و عملیات‌های دفاعی خود را هماهنگ کرده‌اند. چنان‌چه شماری از نمایندگان ماسک‌پوش از این گروه‌های مسلح مختلف، درحالی‌که در پارچه‌نویسی پشت سرشان نوشته شده بود «لانه زنبورها»، در یک نشست خبری مشترک، حاضر شدند و اظهار وجود کردند. 

جنگجویان فلسطینی‌که در ماه‌های اخیر در جنین کشته شدند، از نظر سنی اغلب درحدود ۲۰ سالگی قرار داشتند؛ به این معنی که آن‌ها در اثنای یورش ارتش اسرائیل به جنین در سال ۲۰۰۲ به‌دنیا نیامده بودند و یا اینکه بسیار کوچک بودند و چیزی از آن فاجعه به‌یاد ندارند، اما با وجود آن، پیامدهای روانی آن محاصره هولناک و آن سرکوب انتفاضه، هنوز هم در اذهان نسل جدید باقی مانده است. 

پدیده ظهور گروه‌های مسلح جوان در کرانه باختری رود اردن، به منطقه جنین محدود نمی‌شود، بلکه گروه‌های مسلح دیگری متشکل از سازمان‌های مختلف فلسطینی در شهر نابلس نیز فعال است که به نام «عرین‌الاسود» شهرت یافته است. همچنین به‌نظر می‌رسد گروه‌های مشابه دیگری نیز در طولکرم و خلیل، مشغول فعالیت‌اند. این گروه‌های مسلح که به سازمان‌های مختلف فلسطینی تعلق دارند و زیر یک چتر و یک پرچم، متحدانه و به‌طور مشترک فعالیت می‌کنند، مقاومت مسلحانه را بهترین وسیله برای دفاع از خود می‌دانند. افکار عمومی در فلسطین هم بیشتر به مقاومت مسلحانه باور دارد. «مرکز مطالعات سیاسی و سنجش افکار عمومی فلسطین»، این پرسش را مطرح کرده بود که «بهترین گزینه برای پایان‌دادن به اشغال و تشکیل دولت فلسطینی مستقل چیست؟»، کسانی‌که به این پرسش‌نامه پاسخ داده بودند، به سه دسته تقسیم شده بودند، ۴۱ درصد آن‌ها مبارزه مسلحانه را برگزیده بودند، ۳۰ درصد مذاکرات را و ۲۴ درصد مقاومت مردمی را. 

ایندیپندنت در ادامه این سوال را طرح می کند که با توجه به ظهور روزافزون گروه‌های مسلح مقاومت‌ فلسطینی و تلاش اسرائیل برای سرکوب آن‌ها، آیا انتفاضه دیگری در راه است؟ این نشریه معتقد است که پاسخ‌دادن به این پرسش در حال حاضر دشوار است، اما می‌توان چنین نتیجه گرفت که این تحولات تاثیر مهمی بر سیاست‌گذاری‌های فلسطینیان در سال‌های آینده خواهد گذاشت. چون این گروه‌های مسلح که مردم فلسطین در کرانه باختری را نمایندگی می‌کنند، از روش‌های بی‌پیشینه‌ای در مبارزات مسلحانه استفاده می‌کنند و توجه بخش بزرگی از مردم فلسطین را به‌ خود جلب کرده‌اند. 

مردم فلسطین از همکاری امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و ارتش اسرائیل، خشمگین و متنفرند؛ زیرا می‌بینند که چگونه رهبرانشان با ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن مبارزان فلسطینی در کرانه باختری، هماهنگی و همدستی دارند. محبوبیت و نفوذ این گروه‌های مسلح نوظهور، دلالت بر این دارد که رد توافق امنیتی در اولویت مردم فلسطین قرار دارد و احتمال زیاد می‌رود که افراد فراوانی از مردم را به مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل بکشاند.  خلاصه اینکه گروه مقاومت «الکهف‌الاسود» اکنون به کابوسی برای اسرائیل مبدل شده است و تا زمانی‌که فلسطینیان به حقوق مسلمشان دست نیابند، گروه‌های دیگر از این دست نیز درپی هم به صحنه خواهند آمد و خواب اسرائیلی‌ها را پریشان‌تر خواهند کرد./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان عرین الاسود کهف الاسود انتفاضه سوم


( ۵ )

نظر شما :