مذاکره کنندگان عزیز، از Duly Addressed غافل نشوید!

تله بسته پیشنهادی اروپا

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۱۶ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر مبنای خبر وال استریت ژورنال  اتحادیه اروپا در بسته پیشنهادی خود به ایران اعلام کرده در صورتی پرونده PMD ایران در آژانس را خواهد بست که ایران مسائل باقی مانده را با دقت مورد توجه قرار دهد duly addressed"". برای متخصصان آژانس و کسانی که با ادبیات شورای حکام شناخت کافی دارند جمله "duly addressed"حائز اهمیت بالایی است.
تله بسته پیشنهادی اروپا

نویسنده: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق و سیاست بین المللی

دیپلماسی ایرانی: این روزها بخش پژوهشگر و محقق جامعه به لطف عدم اطلاع رسانی و شفافیت تیم مذاکرات هسته ای کشورمان، اطلاعات و آخرین اخبار داد و ستد دور میز مذاکرات وین را نشریات خارجی و سخنگوی هیات روسی دریافت می کند. بر مبنای خبر وال استریت ژورنال (1) اتحادیه اروپا در بسته پیشنهادی خود به ایران اعلام کرده در صورتی پرونده PMD ایران در آژانس را خواهد بست که ایران مسائل باقی مانده را با دقت مورد توجه قرار دهد duly addressed"". برای متخصصان آژانس و کسانی که با ادبیات شورای حکام شناخت کافی دارند جمله "duly addressed"حائز اهمیت بالایی است.

در اغلب تفاسیر ارائه شده برای این جمله، دایره وسیع تعهدات و لزوم پاسخگویی گسترده برای کشور مورد نظر دیده شده است. در مورد ایران، منظور اروپایی ها از جمله مذکور، بازگشت به سوابق مطالعات ادعایی Alleged Studies و باز کردن پرونده هایی است که در 2015 و وفق برنامه اقدام برای بستنPMD ، مختومه شده بوند. علاوه بر این ها، هدف دیگر، باز کردن صفحه جدید برای پاسخگو کردن کشورمان در قبال 3 مکان ادعایی آژانس است که در نتیجه اقدامات خصمانه دشمنان، در دستور کار آژانس قرار گرفته و در گزارش (2) خود علاوه بر گزارش شورای حکام در زمینه معاهده منع اشاعه (3) به این موضوع پرداخته است.

به نظر می رسد هدف مشترک طرفین ایران در مذاکرات احیاء برجام، چیزی غیر از توافق است و آن وادار کردن کشورمان به توضیح سابقه فعالیت های هسته ای خود از طریق دیپلماسی و شوی رسیدن به توافق است. هدف این است که کشورمان با پذیرش بسته پیشنهادی اروپایی ها به دو راهی سختی رسد و انتخاب راه درست با هزینه های هنگفت همراه باشد:

راه اول: ایران، ضمن پذیرش بسته پیشنهادی، همکاری وسیع، بدون شرط و مورد نیاز با آژانس یا همان duly addressed را در مورد سابقه فعالیت ها در تمامی زمینه هایی که آژانس (سرویس های جاسوسی غرب) مطالبه می کند را انجام دهد به این امید که Verification لازم را از آژانس برای تسطیح مسیر احیاء برجام بردارد. در این صورت ممکن است آژانس پس از دریافت تمام اسرار و اطلاعات محرمانه کشور، اعلام کند باز هم قادر به بستن پرونده ایران نیست چراکه زین پس مبنای تحقیقات و سوالات نه توافق برجام بلکه تعهدات ایران ذیل معاهده منع اشاعه هسته ای NPT است و مسیر اتهام زنی بدون دسترسی به توافق همچنان ادامه یابد تا پرونده مجددا به شورای امنیت باز گردد.

راه دوم: ایران پس از پذیرش بسته پیشنهادی و همکاری اولیه با سوالات آژانس، با اتهام زنی های مکرر آژانس روبه رو شود و تمایلی به پاسخگویی بیشتر نشان ندهد. در این صورت آژانس در نخستین جلسه شورای حکام به 35 عضو عدم همکاری تهران با آژانس را اعلام کند و موضوع ایران را برای تصمیم گیری به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. 

موضوع نهایی اینکه: غربی ها در این بسته پیشنهادی بصورت ضمنی اعلام کرده اند که در صورت outstanding issues duly addressed از سوی ایران، آژانس را برای بستن پرونده ایران تحت فشار قرار خواهند داد اما مواضع رافائل گروسی در زمینه عدم تسلیم در برابر فعل و انفعالات سیاسی برای کنار گذاشتن تحقیقات حرفه ای آژانس در قبال پرونده هسته ای ایران (4)، برخی اهداف و نیات شوم و هماهنگ غربی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان را برملا می کند.

منابع:

 

 1- https://www.wsj.com/articles/eu-proposes-significant-concession-to-iran-to-revive-nuclear-deal-11660242907
 2- https://www.iaea.org/sites/default/files/22/06/gov2022-26.pdf
 3- https://www.iaea.org/sites/default/files/22/06/gov2022-34.pdf
 4- https://www.israelhayom.com/2022/03/06/iaea-refuses-irans-request-to-close-investigation-into-nuke-sites/

 

کلید واژه ها: بسته پیشنهادی اروپا ایران و اروپا ایران و امریکا ایران و آژانس مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات وین مذاکرات هسته ای پیشنهاد بورل


( ۹۴ )

نظر شما :