تحلیلی درباره انتخابات فرانسه

پیروزی مکرون در حقیقت شکست طرفدران پوتین است

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۵۷۰ اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایط کنونی در سایر نقاط قاره اروپا، به طور مثال اشخاصی شبیه جرمی کوربین در انگلیس که ممکن است قرابت ها و یا اتحادهای موقتی با جریان چپ داشته باشند و یا در برابر پوتین منفعل تر عمل کنند از اقبال کمتری برای به قدرت رسیدن برخودارند.
پیروزی مکرون در حقیقت شکست طرفدران پوتین است

دیپلماسی ایرانی: در انتخابات اخیر فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فعلی این کشور، توانست با کسب 58  درصد از آرا بر رقیب خود، ماریان لوپن، پیروز شود. موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که با وجود این که مکرون مخالفان بسیار زیادی در فرانسه دارد و طی دوران ریاست جمهوری اش تظاهرات متعددی در این کشور برپا شد، و با وجود دو برابر شدن آرای لوپن نسبت به انتخابات دوره پیش، باز او توانست در این انتخابات پیروز شود. 

چند عامل در این پیروزی نقش داشته است. نخست این که پیروزی مکرون، به دلیل محبوبیت فراوان وی نیست، بلکه مردم فرانسه در معرض یک انتخاب بین بد و بدتر قرار گرفتند و شاید اگر رقیب مکرون شخص قدرتمندتری نسبت به خانم لوپن بود مکرون بازنده انتخابات می شد. موضوع انتخابات فرانسه این نبود که مردم هوادار مکرون بودند یا خیر، بلکه موضوع این بود که مردم فرانسه از رقیب وی که دارای سیاست های نژاد پرستانه بود، متنفر بودند.

موضوع دیگر این که، هر چند فرانسه دارای گروه‌هایی با تب بسیار بالای سیاسی – اجتماعی است که در صحنه سیاست این کشور بسیار فعالند اما تحولات اخیر جهان که یکی از آنها گسترش امپراطوری چین و دیگری تحولات اخیر اوکراین است نیز در افزایش حساسیت مردم اروپا نسبت به جریان‌های چپ بی تاثیر نبوده است. هرچند خانم لوپن یک راست بسیار افراطی بوده است ولی در این انتخابات جریان های چپ از وی حمایت به عمل می آوردند. با توجه به شرایط کنونی جهان و اروپا حتی در صورتی که مردم این کشور از مکرون نیز ناراضی باشند به ناچار به وی رای دادند.

موضوع دیگر، تحولات جنگ اوکراین است که در افزایش رای مکرون تاثیرگذار بوده است. در این نوشته بدون بررسی تحولات اوکراین و یا پرداختن به این مسئله که دلیل حمله روسیه به  اوکراین چه بوده است به موضوع اشاره می کنیم. اکثریت مردم اروپا به درست یا غلط هوادار زلنسکی هستند و از حمله روسیه به اوکراین به دلیل ترس از گسترش قلمرو روسیه به داخل اتحادیه اروپا هراس دارند. در نتیجه بدیهی است که در زمانی که شرایط اتحادیه اروپا به دلیل جنگ اوکراین رادیکال تر شده باشد اشخاصی مانند مکرون که دارای گرایش های ضد روسی هستند و با پوتین دچار تضادند رای بیاورند.

مضافا بر این مسئله، خانم لوپن از حمایت های مالی روسیه در انتخابات برخوردار بود و همچنین وام هایی را با بهره پایین از بانک‌های روسیه برای پیروزی در انتخابات گرفته بود که این مسئله نیز در شرایط کنونی اروپا می تواند یکی از دلایل افزایش حساسیت ها نسبت به پیروزی خانم لوپن بوده باشد.

موضوع دیگر این که خانم لوپن در سخنرانی های انتخاباتی خود ایده هایی را مطرح کرده بود که دارای رنگ و بوی نژادپرستی بود؛ از جمله ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمانان، اولویت دادن به بومی ها و افزایش امتیازات فرانسوی‌ها که مکرون این سخنان را نژادپرستانه و تفرقه انگیزانه خطاب کرده بود. 

ذکر این مسئله ضرورت دارد که فرانسه کشوری است که تا اندازه ای مهاجرپذیر محسوب می شود و برخی از اتباع این کشور را مهاجرین و فرزندان بومیان آفریقایی و مسلمانان تشکیل می‌دهند. سخنان لوپن در بین آنها و خود مردم فرانسه ایجاد حساسیت کرده است.

واقعیت این است که سخنان ملی گرایانه خانم لوپن برای جذب بخشی از رای مکرون که دارای گرایش های ملی گرایانه افراطی بوده‌اند مطرح شد اما نه تنها نتوانست رای جذب کند بلکه به ریزش رای های خانم لوپن منجر شد.

موضوع دیگر در این رابطه این که کاخ سفید با علاقه بسیار زیادی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را دنبال می کرد و پیروزی خانم لوپن می توانست تلاش ها برای متحد کردن همپیمانان آمریکا در صحنه هایی مانند اوکراین را با دشواری هایی مواجه کند. پیروزی مکرون باعث هماهنگ تر شدن تلاش های غرب در جنگ اوکراین خواهد شد، موضوعی که کار را تا اندازه ای برای پوتین دشوارتر و برای آمریکا و همپیمانانش آسان تر خواهد کرد. در نتیجه بدیهی است که در کشوری مانند فرانسه که از دیرباز متحد ایالات متحده آمریکا بوده است مخالفت آمریکا با روی کار آمدن چنین کاندیدایی در نتیجه انتخابات بی تاثیر نبوده باشد. 

در شرایط کنونی در سایر نقاط قاره اروپا، به طور مثال اشخاصی شبیه جرمی کوربین در انگلیس که ممکن است قرابت ها و یا اتحادهای موقتی با جریان چپ داشته باشند و یا در برابر پوتین منفعل تر عمل کنند از اقبال کمتری برای به قدرت رسیدن برخودارند.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امانوئل مکرون فرانسه انتخابات فرانسه مارین لوپن روسیه و فرانسه جنگ اوکراین


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶
آیا فرانسه حاضر است اتحادیه ی اروپا را فدای نزاع آمریکا و روسیه نماید و به بهانه ی جنگ روسیه - اوکراین ، اتحادیه ی اروپا را فدای ناتو و امریکا نماید ؟ زمان ثابت خواهد کرد ‌ .‌