آیا توافق برای احیای برجام نزدیک است؟

تحرکات تازه ایران برای بازگشت قدرتمند به بازار جهانی نفت

۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۸۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
رای اعضای اوپک پلاس این سناریو مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، زیرا قیمت نفت نوسان پیدا خواهد کرد. در حال حاضر در انبارهای ایران، ۸۰ تا ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی موجود است که می توانند سریعا وارد بازار شوند. شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی میدان های نفتی برای بازگشت به بازار و افزایش فروش است. افزون بر آن، تهران در حال مذاکره با مشتریان خود در صورت حاصل شدن توافق با واشنگتن است. در چنین شرایطی، می توان گفت که رویدادهای جدی و جدیدی در خاور میانه در حال وقوع است.
تحرکات تازه ایران برای بازگشت قدرتمند به بازار جهانی نفت

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: ند پرایز، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، اعلام کرده که واشنگتن پیشنهاد می دهد، هر چه سریع تر، مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای از سر گرفته شود و هشدار می دهد که پنجره برای حل و فصل دیپلماتیک این مساله به تدریج، در حال بسته شدن است. به گفته او، امریکایی ها چارچوب زمانی مشخص نمی کنند، اما تصریح می کنند که این روند نمی تواند، تا ابد ادامه داشته باشد.

رابرت مالی در گفت وگویی به روزنامه نگاران خاطرنشان کرده که دولت امریکا امکان تلاش های دیپلماتیک بعدی را رد نمی کند، حتی اگر برجام احیا نشود. به گفته او، اکنون، مرحله حساسی است و دلایل رسمی ایران برای این وقفه چندان قانع کننده نبوده است. یکی دیگر از موضع های جدید امریکا از این قرار است: رابرت ملی آشکارا، به مزایای اقتصادی اشاره کرده که در نتیجه بازگشت ایران به توافق هسته ای عاید این کشور خواهد شد. مالی خبر داد که امریکایی ها با یارانشان در خلیج فارس و اروپا مذاکره کرده اند و آنها راه دیپلماسی برای احیای برجام را ترجیح داده اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که احیای توافق هسته ای به زمان زیادی نیاز دارد و کسی نمی داند که چقدر طول خواهد کشید. در بروکسل، علی باقری کنی با انریکه مورا مذاکره و پس از آن اعلام کرد که تهران آمادگی دارد، در ماه آینده، به مذاکرات با قدرت های جهانی پیرامون احیای توافق هسته ای باز گردد. جزئیات مذاکرات مشخص نیست. باقری کنی فقط خبر داد که با همتای اروپایی خود گفت و گوی بسیار جدی و سازنده ای داشته و در چارچوب آن، آنان شرایطی را که ضمانت کننده حاصل شدن موفقیت در روند دیپلماتیک است، بحث و بررسی کرده اند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که دولت جو بایدن از سخنان باقری کنی مطلع است، اما منتظر تایید مقامات اروپایی است که نشان دهد ایران واقعا آماده بازگشت به میز مذاکرات است یا خیر. نکته جالب این است که تهران از آمادگی خود برای آغاز گفت وگوها پیرامون برنامه هسته ای به ویژه با اتحادیه اروپا سخن گفته است و نه با امریکا. احتمال دارد، این گفت وگو بر اساس شرایطی باشد که باب طبع بروکسل و مورد قبول ایران باشد. اما مشخص نیست که آیا این شرایط با شرایط امریکایی ها مطابقت دارد یا خیر.

این رویداد همچنین، از این جهت قابل توجه است که نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اتحادیه اروپا تلاش می کند، سیاست مستقل خود در قبال ایران را ایجاد کند تا از وضعیت مبهمی که تصمیم دونالد ترامپ ایجاد کرده بود، خارج شود. مشکل این نیست که در واشنگتن و بروکسل به شکست سیاست فشار حداکثری بر تهران اذعان دارند. به اعتقاد ما، بیشتر مسائل با مشی امریکا در خاورمیانه مرتبط است.

نخستین موردی که توجهات را به سوی خود جلب می کند این است: کارشناسان غربی احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای را با چشم انداز بازگشت نفت ایران به بازار جهانی و پایین آمدن نرخ نفت مرتبط می دانند. به اعتقاد آنان، این امر می تواند، بازی اعضای اوپک پلاس را که قصد دارند، رویکرد محتاطانه خود را در قبال افزایش تولید نفت حفظ کنند، شکست دهد. همزمان با آن، نشریات امریکایی از احتمال لغو تحریم های امریکا علیه صادرات نفت ایران سخن می گویند.

در روز 4 ماه نوامبر قرار است، نشست وزیران کشورهای اوپک پلاس برگزار شود. قبل از آن، واشنگتن از اوپک پلاس خواسته است تا استخراج نفت را ماهانه تا 400 هزار بشکه در شبانه روز افزایش دهد تا نرخ نفت ثابت بماند، اما این درخواست رد شد. در این رابطه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، ضمن پاسخ به اتهامات بایدن در خصوص افزایش نرخ نفت، اعلام کرد که نرخ بالای بنزین در امریکا از مشکلات داخلی در این کشور ناشی می شود و افزایش صادرات نفتی این مشکل را حل نخواهد کرد.

در این زمینه، سناریوی عرضه نفت ایران در بازار مطرح می شود. زیرا، تهران می تواند، تولید نفتی خود را دو برابر کند. برای اعضای اوپک پلاس این سناریو مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، زیرا قیمت نفت نوسان پیدا خواهد کرد. در حال حاضر در انبارهای ایران، 80 تا 90 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی موجود است که می توانند سریعا وارد بازار شوند. شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی میدان های نفتی برای بازگشت به بازار و افزایش فروش است. افزون بر آن، تهران در حال مذاکره با مشتریان خود در صورت حاصل شدن توافق با واشنگتن است. در چنین شرایطی، می توان گفت که رویدادهای جدی و جدیدی در خاور میانه در حال وقوع است.

منبع: رگنیوم (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: احیای برجام شرکت ملی نفت ایران نفت ایران تولید نفت ایران صادرات نفت ایران پرونده هسته ای ایران مذاکرات هسته ای مذاکرات وین مذاکرات بروکسل مذاکرات احیای برجام


( ۴ )

نظر شما :