شش دلیل آنکارا برای فکر کردن به کابل

چرا اردوغان به افغانستان چشم دوخته است؟

۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۵۳۵۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اردوغان پس از جلسه کابینه روز پنجشنبه گفت ترکیه آماده مذاکره با طالبان است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز روز جمعه اعلام کرد: برای ما ترکیه بازیگر بسیار مهمی در سطح جهان و در امت اسلامی است و همچنین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ما بیش از هر کشور دیگری به دوستی و حمایت ترکیه نیاز داریم. 
چرا اردوغان به افغانستان چشم دوخته است؟

نویسنده: یاکیس یاشار، وزیر امور خارجه سابق ترکیه و عضو موسس حزب عدالت و توسعه

دیپلماسی ایرانی: با تسلط طالبان بر افغانستان، علاقه ترکیه به حفاظت از فرودگاه کابل تحت تاثیر رویدادهای جاری قرار گرفته است. ترکیه ضمن تمایل به حفظ نیروهای نظامی خود در این کشور، درحال رصد شکل گیری امارت اسلامی افغانستان است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ایدئولوژی طالبان همدل است و فقه اسلامی ترکیه و افغانستان مشابه یکدیگر و هر دو حنفی مذهب هستند.

اردوغان به عنوان یک مسلمان معتقد، می تواند کانال های ارتباطی را با اربابان جدید افغانستان پیدا کند. او با گلبدین حکمتیار نیز روابط نزدیک چندین ده ساله دارد.

اردوغان پس از جلسه کابینه روز پنجشنبه گفت ترکیه آماده مذاکره با طالبان است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز روز جمعه اعلام کرد: برای ما ترکیه بازیگر بسیار مهمی در سطح جهان و در امت اسلامی است و همچنین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ما بیش از هر کشور دیگری به دوستی و حمایت ترکیه نیاز داریم. 

ترکیه به علل چندی به حوادث افغانستان توجه نشان می دهد. نخستین علت، ورود اسلام سیاسی به دستور کار جامعه جهانی در نتیجه دستاوردهای طالبان است. رژیم طالبان اکنون به آزمایشگاهی تبدیل می شود که در آن می توان شیوه های مختلف اسلام سیاسی را آزمایش کرد.

مبارزان القاعده و داعش که در سراسر جهان پراکنده شده اند، شاید اکنون به افغانستان نقل مکان کنند و از حمایت قانونی دولت آن برخوردار شوند. در نتیجه شاید ترکیه و پاکستان حامیان واقعی این رژیم شناخته شوند که می تواند ترکیه سکولار متحد ناتو و مشتاق عضویت در اتحادیه اروپا را در موقعیت ناخوشایندی قرار دهد.

دومین علت علاقه ترکیه به افغانستان، حضور اقوام ترک از جمله ترک های قوم هزاره است که گرچه شیعه هستند ولی برای دولت متعصب اهل سنت آنکارا چندان مهم نیست زیرا آنها  ۱۰ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند. در مجموع، مردم ترک ۲۱ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند. بنابراین، ترکیه نمی تواند چشم خود را بر آنچه در این کشور اتفاق می افتد ببندد.

عامل سوم، روابط تاریخی میان دو کشور است. در بیش از یک قرن گذشته، مردم ترکیه و افغانستان در بسیاری از زمینه ها همکاری کرده اند و ترکیه در ۱۶ سال گذشته ۱.۱ میلیارد دلار کمک مالی به افغانستان داده است. 

علت چهارم، مساله پناهندگان است. اتحادیه اروپا مقصد اصلی مهاجران افغان است. از آنجا که ترکیه در حال حاضر میزبان ۳.۵ میلیون مهاجر سوری است، باید با اتحادیه اروپا درباره توافق عادلانه برای تنظیم جریان پناهندگان به سمت کشورهای عضو مذاکره کند.

پنجمین علت، برنامه پان ترکیسم شریک غیر رسمی ائتلاف اردوغان  یعنی حزب حرکت ملی است که نسبت به هر موضوعی که مربوط به ترک های قومی در هر نقطه از جهان از جمله افغانستان باشد، حساس است.

آخرین و مهمترین علت این است که اردوغان به دنبال ابزاری برای تحکیم قدرت داخلی خود در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۳ و فرصتی برای ایفای نقش در عرصه بین المللی است و قصد دارد خود را به عنوان یک بازیگر مهم جهانی معرفی کند.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه طالبان افغانستان ترکیه و افغانستان


( ۷۵ )

نظر شما :

آبتین ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۲
طبق کدام منبع هزاره ها را ترک دانسته اند این نویسنده؟ طبق توهمات پانترکی!؟ هزاره ها از اقوام فارسی زبان هستند.
توران ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۶
ترکیه از افغانستان خارج میشه اما هنوز بعضی مخالفان ترکیه و حزب حاکم ترکیه دم از حضور ترکیه در افغانستان میزنن و سعی در ارتباط دادن ترکیه با طالبان میدن.
ناشناس ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۹
یک مورد نیاز به روشنگری دارد. نویسندۀ پانترک این مقاله ادعا کرده که قوم هزاره ترک است. به هیچ وجه چنین نیست. زبان قوم هزاره موسوم به "هزارگی" لهجه ای از فارسی دری است. ساختار و دستور زبان آن کاملاً دری است. برخی از واژگان ترکی-مغولی وارد این زبان شده که به دلیل همسایگی با ترکان این مساله طبیعی است. اما قطعاً هزاره ها ترک نیستند. متاسفانه پانترکان متوهم و مهاجم هرچه را بتوانند به خود نسبت می دهند، از جمله ادعاهای مضحک آنان در زمینۀ ترک تباری سرخپوستان قارۀ آمریکا. حال آنکه سرخپوست ها دارای تمدنی با قدمت 6000 سال بودند، یعنی زمانی که ترکان زندگی بدوی داشتند و چیزی از تمدن نمی دانستند.
میلاد اهوازی ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱
بزرگترین دشمن ایران ، نه آمریکا هست و نه اسرائیل و نه حتی عربستان ...
رضا ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷
شاهد از غیب رسید قابل توجه پانترکهای ایرانی حال هی توجیه کنید
مصطفی ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۹
تو مرزش با ایران دیوار کشیده مبادا افغانها وارد خاکش بشن خودشون با خودروی زرهی رفتن افغانستان تا بر بحران این کشور در بحران و درگیرترین کشور دنیا بحران دیگه ای اضافه کنن طنز تلخیه
علی ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۳:۳۰
مهمترین دلیل اسلام اخوانی طالبان و اردوغان و قطر می باشدکه زمینه اشتراک هر سه را پدید آورده
فدوی ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰
مدتی است که در رسانه ها نام ترکیه را زیاد می شنویم . از شمال آفریقا تا شاخ آفریقا ، از دریای سرخ تا قفقاز ، از آسیای میانه تا افغانستان . اول نکته ای را روشن کنم و آن اینکه از شرق تا غرب عالم بیش از نود درصد از ریز و درشت خبرها توسط امپراطوری رسانه ای امریکا خلق و نشر می شود و از سوی دیگر این امپراطوری رسانه ای که توسط سیستمی کاملا هوشمند مدیریت و سازماندهی می شود تا حد بسیار زیادی افکار عمومی در سرتاسر کره ی زمین را آنگونه شکل می دهد که اربابان قدرت و ثروت در آمریکا به آن نیاز دارند . نکته ی بعد در مورد ترکیه و اینکه این امپراطوری رسانه ای به چه دلیل نام این کشور را تا این حد در حوادث جهان اسلام برجسته می نماید خود موضوع بحثی دیگر و فوق العاده پیچیده است که از حوصله ی این مقال خارج است . اما در مورد عجیب بودن این برجسته نمایی همین بس که به عنوان مثال قرابت ترکیه با موضوع افغانستان چیزی معادل قرابت مثلا مصر با افغانستان است ( یادمان باشد که در مورد مهاجرین افغانی بسیار بزرگ نمایی شده و تعدادی که در ایران و پاکستان هستند ده ها هزار برابر بیشتر از سایر نقاط می باشد ) خب چرا در مورد افغانستان از مصر که از نظر نظامی با ترکیه عضو ناتو برابر و از ترکیه ی خارج از ناتو قویتر است ، نامی برده نمی شود و جالب اینجا که نام ترکیه در موضوع افغانستان حتی از پاکستانی بیشتر آورده می شود که اولا همسایه افغانستان است و ثانیا به واسطه داشتن سلاح اتمی ، موشکهای بالستیک و تنها سازنده ی هواپیماهای فوق مدرن جنگنده در جهان اسلام ، می توان آن را ابرقدرت جهان اسلام دانست . اینکه چرا ترکیه همچون زبل خان همه جا هست ( البته در رسانه ها پررنگتر از میدانها ) این بر می گردد به سیاست های کلان امریکا و نقشی که به ترکیه داده است همانطور که در بالا گفته شد بیان آن از حوصله این نوشتار خارج است . القرض رسانه می تواند موشی را اژدها جابزند و و برعکس فراموشمان نشود که جدای از مجری ، فیمبردار ، کارگردان و ... آنهایی که طراحان اصلی سر فصل ، خلاصه و متن خبرها هستند از بین افراد فوق العاده باهوش انتخاب می شوند که عوام برای فهم دسیسه های آنها از نظر مغزی ، در زیر خط فقر قرار دارند .
نزتزای ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۷
هزاره ها تورک تبار هستند، نتیجه تحقیقات ژنتیکی رو می تونین ببینید، بیست درصد واژگان هزارگی هم تورکی هست
عاشق ایران ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۴
هزاره ها اقوام ترک تباری هستند که ایرانی محسوب می شدند
عاشق ایران ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۵
ترکیه میخواد عثمانی رو احیا کنه!!!!
حسین ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۷
من خودم هزاره ام و هزاره ها تورکتبارن چون دی ان ای هزاره ها به اقوام ترکتبار نزدیکه از جمله تاتار ها و ترکمن ها و اوزبیک ها و اویغور ها و زبان قدیم هزاره ها تورکی بوده بلکه در طول زمان و مهاجرت ها د شکست ها ب فارسی روی آوردن
آرش عسکری از ایل غیور قشقایی ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۲
این رو بفهم هزاره ها از ادغام قوم تاجیک با مردم زردپوست تبت به وجود آمدند
آیلار ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۸
والا هزاره ها تورک اند زبانشون هم هزارگیه و اگه غلیظ صحبت کنند، تقریبا هیچ فارسی زبانی متوجه نمیشه اونا چی میگن. چهره و فرهنگشون هم که بماند کاملا تورکیک، حتی مثل ما تکم بازی دارند. جزو اقوام داهه ی سکاهای جنوبی اند،در موازای سکاهای شمالی یعنی ماساژت ها. داهه هارو در بدنه شون حفظ کردند و بهشون میگن دای
محمد رضا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۵:۰۰
سرطان پان ترکیست کمر تمدن چند هزار ساله ایران را خواهد شکست.
رزمنده تورک ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۶
قدرت ستون فقرات حکومت های اسلامی را عمدتا تورک ها تشکیل دادند والان هم این شجاعت وشهامت تورکان غثمانی تورکیه به رهبریت جناب اردوغان هست که اتحاد کشورهای مسلمان را ایجاد خواهد کرد وباید به این رهبریت ارج ارزش گذاشت اختلافات مذهبی فرقه ای باید کنار گذاشته شود
یک انسان ۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۹
آقای آبتین هزاره ها از نژاد ترک هستند و چند قرن هستش که به زبان پارسی سخن می گویند و اگر نه از نژادی ترک هستند برای مثال مصری ها به زبان عربی حرف می زنند ولی عرب نیستند
یک وطن پرست ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۸
هزاره همان کوشانی های قدیم هستند که ترک بودند درست است که زبان خود را به دلیل فشار های زیاد عوض کردند ولی dna خود را نه