پیام هایی که بایدن با این اقدام فرستاد

اهداف امریکا از انتشار خبر دست داشتن اسرائیل و کردها در ترور سردار سلیمانی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۲۶۶۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل و دولت بایدن دارای تضادهایی هستند و تضادهای اسرائیل و دولت بایدن بیشتر از دوران ترامپ است. انتشار این فایل شاید از دیدگاه تشدید تضادهای دولت بایدن و اسرائیل قابل واکاوی باشد.
اهداف امریکا از انتشار خبر دست داشتن اسرائیل و کردها در ترور سردار سلیمانی

نویسنده: رامین فخاری، دانشجوی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر گزارشی مبنی بر اینکه به جز ایالات متحده، اسرائیل و بخشی از جریان های کردی در عراق در شهادت سردار بزرگ ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی، نقش داشه اند. درباره محتوی این گزارش در این نوشته اظهار نظری نمی شود و احتمالا محتوی گزارش نیز صحیح باشد ولی اینکه چرا این گزارش در این روزها منتشر شده جای بحث بسیاری است.

قوی ترین گمانه زنی که می توان کرد این است که دولت جو بایدن در آستانه مذاکرات هسته ای سعی دارد که با توجه به محبوبیت شدید سردار حاج قاسم سلیمانی و فایل صوتی منتشر شده به نوعی به مردم و دولت ایران القا کند که آمریکا به تنهایی در این جنایت سهیم نبوده و شریکانی داشته است و درصدد کمرنگ تر کردن نقش آمریکا در این جنایت باشد و از بعد دیگر این جنایت را به گردن اسرائیل و کردهای عراق بندازد.

این مساله نیز قابل ذکر است که اسرائیل و دولت بایدن دارای تضادهایی هستند و تضادهای اسرائیل و دولت بایدن بیشتر از دوران ترامپ است. انتشار این فایل شاید از دیدگاه تشدید تضادهای دولت بایدن و اسرائیل قابل واکاوی باشد.

بدیهی است همانطور که اشاره شد، اصلی ترین هدف این فایل را می توان تلاش دولت بایدن برای تطهیر این کشور در افکار عمومی مردم و دولت ایران قلمداد کرد که می تواند به مذاکراتی که در حال انجام است نیز مرتبط باشد. البته از دیدگاه دیپلماسی این مساله را نیز می توان به فال نیک گرفت اما باید این موضوع را نیز مطرح کرد که هرچند که این جنایت در دوران دولت دونالد ترامپ صورت گرفته است ولی کاش دولت بایدن شهامت این مساله را داشته باشد که همانند مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در دولت بیل کلینتون، که بخاطر کودتای ۲۸ مرداد از مردم ایران پوزش خواست، به نمایندگی از کل دولت آمریکا بخاطر این جنایت از مردم ایران پوزش بطلبد. بدون تردید این مساله در افکار عمومی مردم ایران که بخاطر جنایت ترامپ و تحریم های ظالمانه دوران ترامپ خدشه دار شده است تا حدی تاثیر گذار خواهد بود.

از طرف دیگر دولت بایدن با انتشار این گزارش سعی کرد ایران را دوباره متوجه مساله اسرائیل و کردستان عراق کند. نکته جالب این است که دولت بایدن از زمان روی کار آمدن موضع انفعالی نسبت به درگیری های بین اسرائیل و ایران در منطقه گرفته است. این مساله می تواند نشانگر تشدید تضادهای دولت آمریکا با دولت بنیامین نتانیاهو باشد.

علاوه بر این، آمریکا هیچ گاه هوادار کردهای منطقه نبوده و هر زمانی که نیاز بوده از آنها استفاده کرده و هر زمانی هم که نیاز نبوده کردها را به مسلخ فرستاده است. انتشار این گزارش از دیدگاه سیاستمدران آمریکایی می تواند تضادهای بین ایران و اقلیم کردستان را تشدید کند و در نحوه نگرش مردم و سیاستمداران ایرانی به اقلیم کردستان تاثیرگذار باشد در نتیجه تا اندازه ای معادلات منطقه را به ضرر کردهای عراق تغیر بدهد.

بدون تردید بایدن شطرنج باز بسیار ماهری است و از انتشار این خبر اهداف چندگانه را دنبال می کند ولی شاید اصلی ترین هدف از انتشار این گزارش تطهیر چهره آمریکا در جهت پیش بردن مذاکرات است که همانطور که اشاره شد الزاما نمی تواند پدیده بدی باشد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل کردهای عراق ترور سردار سلیمانی سردار سلیمانی جو بایدن


( ۲۰ )

نظر شما :

مسعود ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۷
ایالات متحده و هر کشور و جریان سیاسی عراقی و کردی هر گونه مشارکتی در جریان به شهادت رساندن سردار شهید "حاج قاسم سلیمانی" داشته باشند ولو اندک باید بهایش را بپردازند و کردهای عراق و تروریست "لاهور شیخ جنگی طالبانی" که به همت و کمک شهید سلیمانی به آن مقام در اتحادیه میهنی کردستان رسید از این قاعده مستثنی نیستند! اسراییل یک روش بسیار جالبی دارد ؛هر کس و در هر کجا خیانتی نسبت به اسراییل و اتباع آن انجام دهد دست انتقام اسراییلیها به او خواهد رسید لیکن جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم باید در هر نقطه ی دنیا چنین عمل کند و رفقای نیمه راه کرد ما از انتقام الهی نباید مصونباشند و گرنه این تبدیل به سنتی نا جور خواهد شد !آمریکاییها میگویند اگر ایران پای میز مذاکره برگردد و شرایط آنها را قبول کند می شود نزدیکترین دوستان خودرا درمنطقه که بعد از اسراییل کردهای عراق هستند را به حراج بگذارد و این یک پیشنهاد است و هم یک تهدید!
آتیلا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳
ایرانشهری ها و آریایی خود پندارها که برای گروهای تروریستی کرد یقه پاره می کنند و آنها را هم تبار خود خطاب می کنند حالا باز با چه رویی می خواهند از آنها دفاع کنند متاسفانه حتی خبرگزاریهای داخلی خبر در گیری منجر به شهادت مرزبانان غیور کشور را که به طور مداوم اتفاق می افتد را پوشش نمی دهند و در صورت پوشش خبری هم بطور دو پهلو بدون ذکر نام گروههای تروریستی بعنوان عوامل عناصر مسلح ضد انقلاب یاد می کنند
خسرو ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۷
این یک بازی سیاسی است شاید از روز اول گردانندگان بازی با بکار گرفتن عناصرکرد در ترور شهید سلیمانی ، بهره برداری امروز را از این مورد محاسبه کرده بودند و با تحریک دشمنی ایران نسبت به کردها ، میخواستند کردها را به بیشتر به آغوش اسراییل برانند ، جمهوری اسلامی ایران باید با مجازات فقط عوامل مستقیم ترور ، به روابط خوب با بقیه گروههای کرد طرفدار یکپارچگی عراق ادامه دهد
ایرانی ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۶
تا اونجایی که همه گفتن اخبار رسمی اینن بوده که پهباد از جمهوری آذربایجان بلند شده. بقیه اس دیگه اراجیف هست.