دستور روحانی به تحقیق درباره افشای اطلاعات نوش داروی بعد از مرگ سهراب است

ظریف در «آتش و خشم» تندروها

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۲۱۵۷ اخبار اصلی اخبار داخلی
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ۲۷ آوریل دستور تحقیق درباره نشت اطلاعات و نوار صوتی حاوی اظهارات محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، را صادر کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت که وزارت اطلاعات ایران وظیفه شناسایی افراد پشت این نشت اطلاعاتی را بر عهده دارد و همچنین تصریح کرد که این اقدام «توطئه علیه امنیت ملی» بوده است. به گفته مقامات ایرانی، نوار صوتی منتشر شده بخشی از پروژه تاریخ شفاهی است که به عنوان پرونده محرمانه در دفتر ریاست جمهوری ثبت و بایگانی شده.
ظریف در «آتش و خشم» تندروها

تحریریه المانیتور

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، 27 آوریل دستور تحقیق درباره نشت اطلاعات و نوار صوتی حاوی اظهارات محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، را صادر کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت که وزارت اطلاعات ایران وظیفه شناسایی افراد پشت این نشت اطلاعاتی را بر عهده دارد و همچنین تصریح کرد که این اقدام «توطئه علیه امنیت ملی» بوده است. به گفته مقامات ایرانی، نوار صوتی منتشر شده بخشی از پروژه تاریخ شفاهی است که به عنوان پرونده محرمانه در دفتر ریاست جمهوری ثبت و بایگانی شده.

چند روزی از انفجار بمب انتشار این نوار می گذرد و ترکش ها و اثرات موجی آن در محافل سیاسی و رسانه ای ایران هنوز قابل مشاهده است. به نظر می رسد جناح تندرو خط مقدم جبهه ای جدید را در برابر دیپلمات کهنه کاری که مدت هاست به «خیانت» و «تبعیت از غرب» متهم می شود، تشکیل داده است. حسین حق وردی، یک نماینده تندرو و یکی از متعدد افرادی که در مجلس محافظه کار منتقد کل ماهیت سیاست خارجی ظریف است، گفت: «برای ظریف بهتر است آنقدری عاقل باشد که کناره گیری کند؛ در غیر این صورت، مجلس او را استیضاح و برکنار خواهد کرد.»

ظریف در بخشی از اظهاراتش در این نوار صوتی که تنها سه ساعت آن منتشر شده، گفته بارها به دلیل اقدامات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ژانویه 2020 توسط ایالات متحده ترور شد، تضعیف شده است. عمده مطالب روزنامه های تندرو در تاریخ 27 آوریل مبتنی بر انتقاد شدید از ظریف بود. روزنامه محافظه کار افراطی «رسالت» وزیر خارجه را متهم به بی حرمتی به سردار سلیمانی کرد و ظریف را «نارفیق» خواند. روزنامه تندرو «وطن امروز» هم ظریف را «حقیر» خواند و ادعا کرد که ترور سردار سلیمانی نتیجه «دیپلماسی انفعالی» ظریف بوده است.

تندروها همچنین گفتند که اظهارات وزیر خارجه ظریف درباره سلیمانی موجبات «موجی از خوشحالی» را در میان مقامات آمریکایی و گروه های مخالف ایران فراهم آورده است و به عنوان مدرکی برای این مدعا، توئیتی از وزیر خارجه سابق ایالات متحده مایک پومپئو را گواه گرفتند. پومپئو 25 آوریل نوشت: «حمله با شکوه و درخور دولت ما به قاسم سلیمانی تاثیر گسترده ای بر ایران و در خاورمیانه داشت. شما مجبور نیستید حرف مرا قبول کنید. از جواد ظریف بپرسید.»

ظریف که در زمان این نشت اطلاعاتی در حال سفر به کشور همسایه، عراق، بود، سعی کرد به طور غیرمستقیم در صفحه اینستاگرام خود به این انتقادات پاسخ دهد و با انتشار بخشی کوتاه از همان نوار صوتی، به جوانان ایرانی توصیه کرد درباره آنچه برای تاریخ انجام می دهند وسواس نداشته باشند، اما به آنچه برای خدا و مردم انجام می دهند، توجه کنند: «معتقدم کاری به تاریخ نداشته باشید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم؛ خیلی نگران تاریخ نباشید. نگران خدا و مردم باشید.» 

اما این پست اینستاگرامی نتوانست آتش خشم منتقدان او را که حتی یک لحظه آرام ننشسته اند، خاموش کند. آنها پاسخ ظریف را تلاشی برای طفره رفتن از مسئولیت خواندند. خبرگزاری «تسنیم» که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود، نوشت: «چنین اظهارنظرهای مبهمی بی نتیجه هستند. عموم مردم انتظار دارند که او صراحتا به محتوای فاجعه بار مصاحبه خود و نحوه فاش شدن آن بپردازد.»

مناظرات و مباحثات گسترده در این زمینه به احتمال زیاد در روزهای آینده در ایران همچنان ادامه خواهد شد و بی شک، تمرکز بر چگونگی نشت این اطلاعات و انتشار گزینشی محتوای نوار صوتی ثبت شده، بر انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن تاثیر خواهد داشت. ظریف بارها تاکید کرده است که قصد نامزد شدن در انتخابات را ندارد. اما در هفته های اخیر، جناح اصلاح طلب در تلاش بوده تا او را متقاعد کند که آستین بالا بزند و برای ریاست جمهوری کارزار انتخاباتی به راه اندازد. با این حال، از جمله تاثیرات و عواقب نشت این فایل صوتی ممکن است در نطفه خفه شدن هر گونه برنامه ریزی احتمالی ظریف برای ریاست جمهوری بوده باشد.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: محمدجواد ظریف تندروهای ایرانی نوار صوتی ظریف جنجال اظهارات ظریف انتخابات ریاست جمهوری ایران دیپلماسی ظریف مجلس محافظه کار


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۷
گرچه اژ نظر اطلاعاتی عوامل وسهل انگاری ها در انجام و انتشار این فابل محرمانه باید یافت شود۔بطور کلی اختلاف نظرات در دکتر ظریف که مطمئنا خدمتگزار دولت ومردم در سیاست خارجی بوده است و شهید سلیمانی که نگین نظامی است بوده است۔حتی کار به اختلاف هم نرسیده است۔ ۔در مطالب منتشره من دیدهام نوشته شده رکتر ظدیف سئوال میکند که اگر زدهاید بکوئد زدهایم تا فعالیت ما با توجه به این باشد۔این بعنی دکتر ظریف نمی داند۔پاسخ اینگونه بودهاست شما توییت کنید سقوط است۔معنی این جمله عدم اطمینان از سقوط وزدن است۔ مشکل در این دوفرد نبست در وظایف د وسازمان است که وژایف مقابل دارند۔۔در وظایف این دوسازمان تحت مدیریت مختللف که هر دو اعتلای جمهوری اسلامی را میخواهند ۔از دومنظر متفاوت۔در نوشتارهای باارزش اجتماعی نظر های متضاد بسیار دیده میشود۔ سیستم اموزش کارش تعلیم است وسیستم قضائیه تنبیه۔۔مطلب خاص ندانستهای هم منتشر نشده است۔جز اختلاف نظر جزئی در نظرهای دیپلماتیک ونظامی۔
افخمی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۹
هرچند جناب ظریف با این نوع سخن گفتن ازسرداربزرگ ما ازچشم بنده وامثال بنده افتاده ولی به هرصورت هموطن ماست ودوستانش حتما باید مانع رفتنش به ایالات متحده حیوانات بعد از دوران وزارتش تحت نام استاد دانشگاه ویا هر بهانه دیگری شوند چون امکانش هست که شیطان بزرگ دهها مورد از این مصاحبه درآورده وعلاوه بر ادعا وکلاشی مالی تحت عنوان خسارت از دولت ایران به فکر بازداشتش بیافتد که رسوائی بزرگی برایمان ببار خواهد آمد.
مصطفی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۱
خیلی جالبه! هرکی مخالف اصلاحات (به عنوان یک جریان سیاسی) و یا مخالف زورگویی رژیم اشغال گر قدس، آمریکا و غربی ها باشه، تندروه!!!