هم­زیستی فرهنگی: پروژه­ای ضد هانتینگتون

۲۲ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۸ کد : ۲۰۰۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کتابى از هرلد مولر نويسنده آلمانى عليه نظریه تمدنهای ساموئل هانگتينگتون
هم­زیستی فرهنگی: پروژه­ای ضد هانتینگتون

نام کتاب: هم زیستی فرهنگی: پروژه ای ضد هانتینگتون

نویسنده: هرالد مولر

مترجم از عربی به انگلیسی: ابراهیم ابوهشهش

ناشر عرب: دارالکتاب الجدید المتحده

تعداد صفحات: 342 صفحه

قیمت: 14 دلار آمریکا با تخفیف 30/13 دلار آمریکا

کتاب «هم­زیستی فرهنگی: پروژه­ای ضد هانتینگتون» اثر «هرلد مولر» استاد روابط بین­الملل دانشگاه فرانکفورت به سه زبان آلمانی، انگلیسی و عربی منتشر شد.

 

این کتاب که در چهار بخش منتشر شده تلاش می­کند، نظریه برخورد تمدن­های ساموئل هانگتینگتون را مقابل خود قرار داده و در رد آن نظریات تازه­ای بیان کند.

 

در بخش نخست، مفاهیم فرهنگ و تمدن و نقش آنها در پیشرفت­های فرهنگی جوامع مختلف، تاثیرگذاری فرهنگ­ها بر تمدن و فرهنگ یکدیگر و چگونگی پذیرش مسالمت­آمیز فرهنگ­ها را بطور مفصل توضیح می­دهد. در بخش دوم نیز نویسنده تلاش می­کند با ذکر این پرسش که آیا نظریات هانتینگتون در جنگ­های جاری تحقق یافته آغاز می­شود که بدین ترتیب نویسنده تلاش دارد به بررسی جنگ­های موجود در جهان و واکاوی دلایل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن بپردازد.

 

در بخش سوم این کتاب مولر تلاش دارد با تقسیم­بندی جغرافیایی دنیا به غرب، آسیا، دنیای اسلام، روسیه و کشورهای متاثر از آن، آفریقا و آمریکای لاتین به بررسی تحولات سیاسی و فرهنگی آنها پرداخته و ثابت کند نظریه برخورد تمدن­های هانتینگتون در هیچ کدام آنها نه مصداقیت دارد و نه می­تواند بوقوع بپیوندد.

 

مولر در بخش چهارم به بررسی روابط کشورهای جهان با یکدیگر می­پردازد و برخی سناریوهای موجود برای بررسی آینده جهان در مناطق مختلف را مطرح و نقد می­کند. بررسی تروریسم، خسارت­های زیست محیطی و مهاجرت­های دسته­جمعی و بزرگ از مهمترین موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

در جای جای این کتاب مولر انتقادهای شدیدی را متوجه برخی کارشناسان و تحلیلگران مدعی بویژه در امور خاورمیانه می­کند که از بارزترین آنها می­توان به نام پیتر شول لاتور که پیش از هانگتینگتون وقت بسیاری برای بررسی برخورد تمدن­ها بویژه دنیای اسلام و دنیای مسیحیت صرف کرد، اشاره کرد.

 

این کتاب مورد توجه محافت فرهنگی و آکادمیک قرار گرفته به گونه­ای که هانتینگتون خود مقالات مختلفی در نقد آن در روزنامه­های متعدد نوشته است.

اسم الکتاب: تعایش الثقافات: مشروع متضاد لهننتنغتون

المولف: هارالد موللر

المترجم: ابراهیم ابوهشهش

الناشر: دار الکتاب الجدید المتحده

342 صفحه

السعر: 14 دلار - 40/13 دلار

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :