چشم انداز مشارکت جمعیتی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

با کدام ترکیب جمعیتی ترامپ پیروز می شود و کدام یک بایدن؟

۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۶۶۷ آمریکا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: عابد اکبری
عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر میزان مشارکت سیاه‏ پوستان به سطح سال ۲۰۱۲ برسد، دموکرات ‏ها با ۴درصد محبوبیت از جمهوری‏خواهان پیش خواهند افتاد. اگر اسپانیایی تبارها، آسیایی ‏ها و دیگر نژادها حمایت خود را از دموکرات ‏ها در سراسر ایالت ‏ها تا ۱۵ درصد (۵/۷ درصد برای دموکرات‏ ها، ۵/۷- درصد برای ترامپ) افزایش دهند، دموکرات ‏ها با ۶درصد برنده خواهد شد. ترامپ برای پیروزی نیاز به افزایش حمایت از رأی‎دهندگان سفیدپوست کالج نرفته دارد. اگر این حمایت در سراسر ایالت ‏ها به ۱۰ درصد برسد، او می‏ تواند تنها با اختلاف ۱ درصد از دموکرات‏ ها پیشی بگیرد و برنده باشد. اما اگر او در میان اسپانیایی تبارها، آسیایی ‏ها و دیگر نژادها با ۱۵درصد و در میان تحصیل‏کردگان دانشگاهی سفیدپوست تا ۱۰ درصد رشد را داشته باشد اما هنوز با ۸ و ۲ دهم درصد به ترتیب، از دموکرات‏ ها شکست خواهد خورد.
با کدام ترکیب جمعیتی ترامپ پیروز می شود و کدام یک بایدن؟

چشم انداز مشارکت جمعیتی در انتخابات 2020 آمریکا 

دیپلماسی ایرانی: در انتخابات سال 2016، تنها 50 درصد مردم این‏که چه کسی رئیس جمهور شود برایشان مهم بود و برای 44 درصد اصلا مهم نبود اما امروز 83 درصد از رأی دهندگان در برابر 16 درصد نتایچ انتخابات را مهم می‏دانند. در سال 2016، 63 درصد زنان واجد شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت کردند. در مقایسه با 59 درصد مردان که نشان‏ دهنده شکاف 4 درصدی جنسیتی در انتخابات سال 2016 بود. در سال 2016، 64 درصد زنان سیاه‏ پوست واجد شرایط در مقایسه با 54 درصد مردان سیاه‏ پوست واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند. زنان اسپانیایی‎تبار نیز با 5 درصد بیشتر از مردان اسپانیایی ‏تبار (50 درصد در برابر 45 درصد) در انتخابات 2016 شرکت کردند. انتخابات سال 2016 از میان 250.056.000 واجد شرایط رأی دادن، 138.857.000 نفر در انتخابات شرکت کردند که نشان ‏دهنده مشارکت 5/55 درصد بوده است.

میزان مشارکت در انتخابات بر اساس جنسیت در سطح تحصیلات متفاوت است. در بیشتر موارد زنان با تحصیلات بالاتر میزان مشارکت‌شان در انتخابات بالاتر بوده است. زنان سیاه ‏پوست کالج رفته در مقایسه با مردان سیاه ‏پوست کالج رفته میزان مشارکت‏بالاتری در انتخابات 2016 داشته‏اند. (74 درصد در برابر 71 درصد)در میان رأی‎دهندگان سفیدپوست دارای مدرک لیسانس یا بالاتر،زنان 80 درصد در انتخابات 2016 شرکت داشتند که در مقایسه با مردان 78 درصد اندکی بالاتر است.

در میان رای دهندگان سفیدپوست تحصیل‏کرده شکاف جنسیتی قابل مشاهده است. 61 درصد زنان سفیدپوست بدون مدرک تحصیلی لیسانس در سال 2016 شرکت کردند که در مقایسه با 50 درصد مردان، شکاف 11 درصدی قابل مشاهده است. در میان زنان اسپانیایی‏ تبار که مدرک دانشگاهی ندارند این شکاف 6 درصد (46 درصد در برابر 40 درصد) بوده است. اما مشارکت مردان اسپانیایی ‏تبار با تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با زنان در سال 2016 بیشتر (70 درصد در برابر 67 درصد ) بوده است.

زنان سفیدپوست بیش از مردان در دهه ‏های گذشته به سوی دموکرات ‏ها گرایش داشته ‏اند. در سال ‏های 2018 و 2019 (بر اساس نظرسنجی مؤسسه پیو) 48 درصد زنان سفیدپوست در برابر 35 درصد مردان سفیدپوست به سوی حزب دموکرات گرایش داشته ‏اند. در میان اسپانیایی ‏تبارها اکثریت زنان و مردان به حزب دموکرات گرایش داشته ‏اند. همچنین زنان سیاه‏پوست 87 درصد در برابر 77 درصد مردان بیشتر طرفدار دموکرات‏ ها بوده ‏اند. این شکاف جنسیتی در طرفداری از دو حزب براساس میزان تحصیلات متفاوت است. مردان و زنان دارای تحصیلات بالاتر دموکرات‏ تر هستند. در سال ‏های 2018 و 2019، زنان دارای تحصیلات دانشگاهی (65 درصد) درصد بیشتر از مردان (48 درصد) به دموکرات ‏ها گرایش داشته‏ اند اما زنان بدون مدرک دانشگاهی با 51 درصد گرایش به حزب دموکرات و 42 درصد گرایش به حزب جمهوری‏خواه شناسایی شده‏ اند. این در حالی است که گرایش در مردان بدون تحصیلات دانشگاهی به سوی جمهوری‏خواهان (53 درصد در مقابل 40 درصد) بیشتر است. 

بر اساس پیش‏بینی ‏ها، 150 میلیون آمریکایی در انتخابات سال 2020 شرکت می‌کنند که در مقایسه با 139 میلیون مشارکت‏کننده سال 2016، حدود 11 میلیون افزایش را نشان می‏ دهد. افزایشی که با توجه به استقبال از رای دهی پستی قابل تحلیل است.

تا روز 14 اکتبر، کمتر از 2 هفته تا روز انتخابات، بیش از 2/14 میلیون نفر آرای خود را به صندوق ‏ها انداخته ‏اند که این تعداد معادل 6/9 درصد کل آرای سال 2016 است. براساس نظرسنجی‎‌ پیو در اکتبر 2020 در حالی‌که در سال 2016، 39 درصد مردان تحصیل‏کرده سفیدپوست به کلینتون رأی دادند. اکنون 53 درصد آنها از بایدن حمایت می‏ کنند که افزایش 14 درصدی را نشان می ‏دهد. بایدن همچنین از حمایت 26 درصد زنان سفیدپوست دانشگاهی برخوردار است که نسبت به 51 درصد که به کلینتون در سال 2016 رأی دادند، 11 درصد بیشتر است.

همچنین 49 درصد مردان از بایدن حمایت می ‏کنند در حالی که کلینتون در سال 2016، 41 درصد حمایت دریافت کرده بود. در حالی که زنان سیاه ‏پوست همانند 2016 از بایدن حمایت می‏ کنند اما بایدن در مقایسه با کلینتون توانسته از  6 درصد بیشتر آرا مردان سیاه‏پوست جلب کند. بایدن همچنین در میان مردان سفیدپوست (10درصد) و زنان سفیدپوست (3درصد) در مقایسه با کلینتون آرای بیشتری را کسب کرده است.افراد ثروتمند تر در مقایسه با افراد با درآمد اندک، نرخ مشارکت در انتخابات بالاتری دارند. 

سهم گروه‏ های مورد اشاره در گزارش یعنی زنان و رنگین پوست احتمالاً در انتخابات سال 2020 تغییر خواهد کرد. ارزیابی ‏ها نشان می ‏دهد که سهم افراد غیر سفیدپوست واجد شرایط رای دادن 2 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش سهم در میان آسیایی‏ ها، اسپانیایی ‏ها، و رأی‎دهندگان سایر نژادها تقریباً متناسب خواهد بود. این میزان با کاهش سهم واجدان شرایط سفیدپوستان کالج نرفته جبران می‏شود. سهم واجدان شرایط سفیدپوست کالج رفته تا میزان بسیار اندکی افزایش خواهد یافت. این الگو شانس کاندیدای دموکرات را برای کسب اکثریت آرا بالا می‏ برد. کاندیدای دموکرات براساس این الگو با حاشیه 2/3 درصد  جلوتر از رقیب جمهوری‏خواهد خواهد بود.

دیگر تغییراتی که می‏تواند این حاشیه پیروزی را برای دموکرات‏ها افزایش دهد به قرار زیر است: 

اگر میزان مشارکت سیاه‏ پوستان به سطح سال 2012 برسد، دموکرات ‏ها با 4درصد محبوبیت از جمهوری‏خواهان پیش خواهند افتاد. اگر اسپانیایی تبارها، آسیایی ‏ها و دیگر نژادها حمایت خود را از دموکرات ‏ها در سراسر ایالت ‏ها تا 15 درصد (5/7 درصد برای دموکرات‏ ها، 5/7- درصد برای ترامپ) افزایش دهند، دموکرات ‏ها با 6درصد برنده خواهد شد. ترامپ برای پیروزی نیاز به افزایش حمایت از رأی‎دهندگان سفیدپوست کالج نرفته دارد. اگر این حمایت در سراسر ایالت ‏ها به 10 درصد برسد، او می‏ تواند تنها با اختلاف 1 درصد از دموکرات‏ ها پیشی بگیرد و برنده باشد. اما اگر او در میان اسپانیایی تبارها، آسیایی ‏ها و دیگر نژادها با 15درصد و در میان تحصیل‏کردگان دانشگاهی سفیدپوست تا 10 درصد رشد را داشته باشد اما هنوز با 8 و 2 دهم درصد به ترتیب، از دموکرات‏ ها شکست خواهد خورد.

بر اساس یک سناریو در صورتی ‏که میزان مشارکت و ترجیحات گروه ‏های جمعیتی مانند سال 2016 باشد و تنها ساختار جمعیتی واجدان شرایط که در سال 2020 تغییر کرده است را در نظر بگیریم، کاندیدای دموکرات ‏می‏ تواند با پیروزی در میشیگان، پنسیلوانیا، و ویسکانسین با، 279 در برابر 209 رای الکترال کالج پیروز شود. اگر میزان مشارکت سیاه‎پوستان در سال 2020 همانند سال 2012 باشد، دموکرات‌ها با پیروزی در کارولینای شمالی (علاوه بر ایالت‌های بالا)، با 294 رأی در برابر 244 رأی الکترال پیروز خواهند بود. اگر اسپانیایی‏ تبارها، آسیایی ‏ها و دیگر نژادها تا 15 درصد به نفع دموکرات‏ ها رأی دهند با اضافه شدن فلوریدا و آریزونا به فهرست برندگان دموکرات، کاندیدای دموکرات می ‏تواند با 319 در برابر 219 الکترال کالج برنده شود. اگر رأی‎دهندگان سفید کالج رفته با ده درصد بیشتر به دموکرات ‏ها رأی دهند، آنها با 334 در برابر 204 پیروز خواهند شد.

عابد اکبری

نویسنده خبر

دکتر عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا


( ۵ )

نظر شما :

ممقانی ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۶
برای فهم دقیق انتخابات آمریکا بایستی چشمهایمان را شسته و یک نگاه دقیقتری به فرهنگ آمریکایی بیاندازیم پیشنهاد می کنم برای آزمایش چند فیلم از کشتی کج شان را تماشا کنیم آنجا که در رینگ و زیر ضربات مهلک هیچ یک از مسابقه دهندگان از پا نمی افتند و آنکس که هی ضربه می خورد و ضعیف تر مینماید آخرسر و ( برای کسانی که تا بحال ندیده اند) در عین ناباوری با یک ضربه پیروز مسابقه می شود ظاهرا خودش هم تعجب می کند که چطور مثلا پیروز شد مسابقه ای که سرتاسر نمایشی و کذب محض و فقط یک شو و سرگرمی برای دوشیدن جیب های تماشاچی ها هست و نه بیشتر انتخابات این فرهنگ هم نمایشی تر از کشتی کج شان هست آرای الکترالی که فقط مختصات این سرزمین هست و اگر سبک زندگی آمریکایی باید الگو شود علی الظاهر سبک دموکراسیشان نتوانسته غیر این خاک در جای دیگری الگو شود آرا یک درصد ها و نخبگان سرمایه دار گرداننده حکومت شیطانی که هیچ کس نمی تواند و دسترسی به ذهن و ضمیرشان برای نظرسنجی و تحلیل ندارد و حتی نه خود ترامپ و نه کلینتون زن و اوباما که هرگز شاید تا حدود زیادی بایدن از محارم باشند