آقای آیزنهاور! ببین ایرانی‌ها با وصیتت چه کردند

۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۳ کد : ۱۹۹۶۲۶۸ سرخط اخبار

«دوایت آیزنهاور» 14 اکتبر 1890 میلادی به دنیا آمد، سی‌ و ‌چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا شد و در سال 1969 هم مُرد. نصیحت و وصیتش به آمریکایی‌ها و غربی‌ها هم این بود که نگذارید ایران یک قدرت نظامی شود.

گروه تاریخ خبرگزاری فارس: آیزنهاور، ژنرال آمریکایی و از فرماندهان جنگ جهانی دوم بود. میدان‌دیده و جنگ‌آزموده بود و مثل بعضی از سیاست‌مداران پشت‌میز‌نشین فقط لاف نمی‌زد؛ می‌دانست واقعا چه خبر است. وقتی هم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۵۲ پیروز شد و پیش از آن‌که رسما رئیس‌جمهور شود در اولین نطقش چنین حرف‌هایی زد: «گمان نمی‌کنم منطقه‌ای مهم‌تر از ایران روی نقشه جغرافیایی جهان وجود داشته باشد. ایران دارای نفت است و در چهارراه جهان واقع شده است... نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی که نظامی‌گری ایرانی زنده شود. بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من بشوید.»

بر همین اساس، آیزنهاور سیاست خارجی جدیدی بنیان نهاد تا حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بیشتر و موثرتر شود. دخالت آمریکا در کار ایران و کشورهای منطقه نیز از زمان قدرت‌ گرفتن این سیاستمدار آمریکایی افزایش یافت؛ یک نمونه‌اش هم اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با همدستی بریتانیا.

آیزنهاور مرد میدان جنگ بود و بی‌دلیل نبود که ایران را مهم‌ترین منطقه جهان می‌دانست 

به پهلوی دوم موشک نفروختند

همین سیاست آیزنهاوری بود که موجب شد بعدها در خریدهای نظامی محمدرضا پهلوی از آمریکا برخی تجهیزات نظامی از جمله تجهیزات دفاعی استراتژیک را به وی نفروشند. پهلوی دوم معمولا بدون مشورت با ارتش و بر اساس سلیقه خودش، تجهیزات گران‌قیمت که نام‌های دهن‌پر‌کن داشتند و برای پز دادن خوب بودند برای خرید انتخاب می‌کرد و معمولا مشکلی نبود. ولی وقتی موشک می‌خواست، حتی انواع کوتاه‌برد را هم به او نمی‌فروختند و شاهدش هم اینکه در دهه ۵۰ با وجود خریدهای نظامی میلیارد دلاری پهلوی دوم از آمریکا به وی موشک زمین به زمین «لانس» با برد ۱۲۰ کیلومتر و حتی راکت‌هایی با برد ۶۰ کیلومتر را نفروختند.

آیزنهاور سیاستی را بنیان نهاد تا به پهلوی دوم سلاح و تجهیزات نظامی استراتژیک فروخته نشود

ایران چه کرد؟

ایران پس از انقلاب اسلامی درگیر جنگ تحمیلی شد و از آن‌موقع غربی‌ها برای ایران انواع تحریم تسلیحاتی برقرار کردند که هنوز هم ادامه دارد. ایران چه کرد؟ دانش ساخت سلاح‌های مهم نظامی و تجهیزات استراتژیک دفاعی از جمله انواع موشک را بومی کرد. دیگر لازم نبود کسی به ما سلاح بفروشد یا نفروشد و این‌چنین شد که با عرض معذرت از جناب آیزنهاور حالا ایران هفتمین قدرت نظامی جهان است.

ایران با بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات نظامی به هفتمین قدرت نظامی برتر جهان تبدیل شده است

در رده‌بندی قدرت نظامی به مسائل مختلفی توجه می‌شود و بر این اساس در سال‌های اخیر ایران را بین هشتمین تا چهاردهمین قدرت نظامی جهان قرار می‌دهند. وبگاه نظامی «گلوبال فایر پاور» در رده‌بندی برترین قدرت‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ ایران را در رتبه ۱۴ و بالاتر از رژیم صهیونیستی (رتبه ۱۶) و عربستان سعودی (رتبه ۲۵) قرار داده است. البته این رده‌بندی بر اساس قدرت نظامی ارتش محاسبه شده و توانایی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نظر نگرفته است. در سال‌های اخیر نیز همواره کارشناسان نظامی، ایران را یکی از برترین قدرت‌های موشکی جهان و همچنین قدرت نظامی برتر غرب آسیا می‌دانند. موسسه آمریکایی هادسون نیز ایران را با در نظر گرفتن تمام امکانات سیاسی و بین‌المللی و البته قابلیت‌های فزاینده تسلیحاتی و تجهیزات دفاعی‌اش هفتمین قدرت نظامی برتر جهان معرفی کرده است.

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۳ مهر مصادف با ۱۴ اکتبر میلادی و ۲۶ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ حمله «سلطان مراد عثمانی» به ایران در سال ۹۸۶ قمری
ـ زادروز «ناظم حکمت» شاعر و نویسنده مشهور ترکیه در سال ۱۹۰۲ میلادی
ـ تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در سال ۱۹۴۶ میلادی
ـ آغاز «عملیات دزفول» توسط ایران در جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ شمسی
ـ درگذشت «حزین لاهیجی» شاعر مشهور در سال ۱۱۴۵ شمسی


( ۱۲۷ )

نظر شما :

اذر ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۷
لعنت به همشون که نابود کردن کشورزیبا وقشنگ وروبه پیشرفت مون
شایان ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۷
بنده تمامِ نطق‌های آیزنهاور رو بررسی کردم (در وبگاه presidency.ucsb.edu متنِ همه‌ی سخن‌رانی‌ها و نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها و نامه‌ها و ... رؤسای جمهور آمریکا گردآوری شده). هیچ‌جا چنین حرفی نزده. چرا ما انقدر علاقه داریم خودمون رو مهم و بزرگ ببینیم؟!!