باکو، ارمنستان را به تلاش برای اسکان غیرقانونی در قره‌باغ متهم کرد

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۹۵۳۶۱ سرخط اخبار

ایرنا - وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه طی گزارشی، ارمنستان را به انتقال جمعی از شهروندان ارمنی‌تبار لبنان به منطقه «قره باغ» و اسکان غیرقانونی آنها در این منطقه متهم کرد .

در گزارش وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است که ارمنستان در پی حادثه انفجار در بندر بیروت، در خصوص انتقال ارامنه این شهر به منطقه قره‌باغ کوهستانی و شهرستانهای همجوار آن که در سطح بین‌المللی خاک سرزمینی جمهوری آذربایجان محسوب می‌شوند، اقدام می‌کند .

جمهوری آذربایجان اسکان غیرقانونی ارامنه لبنان در منطقه قره‌باغ را اقدامی مغایر با موازین حقوق بین‌المللی عنوان کرد و افزود: ارمنستان با این اقدام برخی قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو سال 1949 میلادی را نقض می‌کند .

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در این ارتباط خواستار واکنش «گروه میانجی مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ، به این اقدام  ارمنستان شد .

در بخشی از این گزارش وزارت امور خارجه  جمهوری آذربایجان آمده است: ارمنستان با تلاش برای افزایش تصنعی تعداد ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ از طریق انتقال ارمنی‌های مقیم دیگر کشورها، سعی دارد بازگشت آوارگان جنگی جمهوری آذربایجانی به خانه و کاشانه خود در این منطقه را با مانع مواجه کند .

در این گزارش اضافه شد: این چنین اقدامات لطمه‌ای جدی به روند مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ وارد می‌کند .

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد .

بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد .

  در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .

روسیه به همراه فرانسه و آمریکا از سال 1997 میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ  را بر عهده دارد .


( ۲ )

نظر شما :

خسرو ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
هرچی باشه ، با کمک فرانسه تو لبنان همیشه رییس جمهوراز مارونی هاست ، پس لازم نیست نگران جمعیت باشند ولی در قره باغ به افزایش جمعیت احتیاج دارند ، ارمنستان درست مثل یونان با کمک جبهه صلیبی دست به دستبرد و دزدی از ملتهای همسایه اقدام کرده و از تشتت و نفاق بین مسلمین سواستفاده می کند
ایرج ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۱
خسرو جان تشتت و نفاق بین مسلمین قبل از صلبیون تقصیر همان حکوت های به ظاهر مسلمان است مثل ترکیه با حمایت از داعش و گروههای تروریستی ترک زمینه مهاجرت ارامنه های سوریه با قره باغ ارمنستان را فراهم کرده اذربایجان به جای حمایت از ترکیه در سوریه و انتقاد از ارمنستان بهتر است از ترکیه انتقاد بکند دستبرد و دزدی که ترکیه از همسایه هایش صورت داده بسیار بیشتر است هر روز ادعای ترک بودن مشاهیر و تاریخ و تمدن
علی فقط ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲
آفرین خیلی ممنون دستتان درد نکند خدا ازتان راضی باشد.ع
علی ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
به ایرج۱۰:۳۱____ جناب ایرج خیلی از مشاهیر تمدن ،و به تاریخ پر افتخار شاهنشاهان مینازی ،البته اگه مثل دکتر فرهاد حکیم زاده صحفات مربوط به ترکان را از داخل کتابهای تاریخ با تیغ جراحی جدا کنی ،چیزی،برایت باقی نمیماند،البته میتوانی در نت به تفصیل موضوع دکتر فرهاد حکیم زاده نگاه کنی وبعد برایم جواب دهی،(( که در کتابخانه لندن بیش از ۱۷۰ کتاب تاریخ را جراحی کرده و صفحات مربوط به ترکان را با تیغ جراحی در آورده !!! که محکوم به ۷سال زندان وپرداخت۵۰۰ هزار یورو ضرر زیان،ولغو مدرک دکترایش محکوم شده ،ببین در داخل چهها میکنند!؟!؟ لذا افتخارهم زمانی ارزش دار د که دزدی نباشد!!