افزایش حضور نظامی فرانسه در مدیترانه شرقی

۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۹۴۳۳۷ سرخط اخبار

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که کشورش موقتا حضور نظامی خود را در دریای مدیترانه شرقی تقویت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی بالا رفتن تنش در دریای مدیترانه شرقی با تصمیم ترکیه برای بررسی سوختهای فسیلی در مناطق مورد مناقشه، فرانسه، ضمن اینکه خواستار"گفتگوی صلح آمیز" بین ترکیه، کشورهای همسایه و شرکای ناتو شده است، خود را برای تقویت حظور نظامی در این منطقه آماده می کند.
کاخ الیزه در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور درک بهتر این منطقه از دریای مدیترانه و وجود اراده برای احترام گذاشتن به قوانین بین المللی، رئیس جمهوری با همکاری شرکای اروپایی از جمله یونان، تصمیم به تقویت حظور نظامی فرانسه در دریای مدیترانه شرقی در روزهای آینده گرفته است".
ماکرون در گفتگو با کایریاکس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان با یادآوری اهمییت حل و فصل اختلافات فعلی از طریق گفتگو، بر لزوم مشاوره بیشتر بین یونان و ترکیه تاکید و از ابتکار میانجیگری آلمان استقبال کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای نوشته است که رئیس جمهوری فرانسه در این تماس از اکتشافات «یک جانبه» توسط ترکیه ابراز نگرانی کرده است. در این بیانیه آمده است که اکتشافات «باید متوقف شود» تا گفتگوهای مسالمت آمیز بین این دو کشور همسایه و عضو ناتو انجام شود.

تنش‌ها در آب‌های شرق مدیترانه از چند روز پیش و در پی حضور یک کشتی اکتشافی ترکیه‌ای افزایش یافته است. این کشتی اکتشافی را چند کشتی جنگی همراهی می‌کنند که موجب اعتراض یونان شده است.

ماکرون همچنین از تصمیم کشورش برای تقویت موقت حضور نظامی در شرق مدیترانه طی روزهای آینده و در همکاری با شرکای اتحادیه اروپا خبر داد.

ترکیه و یونان بر سر ذخایر گاز طبیعی در آب‌های شرق مدیترانه اختلاف دارند و تلاش‌های قبرس برای اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر گاز در این منطقه با اعتراض ترکیه مواجه شده است.

ترکیه می‌گوید که طولانی‌ترین خط ساحلی در شرق مدیترانه را دارد اما به دلیل پراکندگی جزایر یونان و نزدیکی آنها به سواحل ترکیه، در باریکه‌های آبی بسیار محدودی محاصره شده است.

وزیر دفاع ترکیه بطور خاص از جزیره یونانی کاستلوریزو نام برده است که با ساحل جنوبی ترکیه ۲ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله این جزیره تا سرزمین اصلی یونان ۵۷۰ کیلومتر است. آکار این مسئله را باعث استیصال ترکیه اعلام کرده و افزوده است: «تقاضای یونان برای ۴۰ هزار کیلومتر مربع حوزه دریایی به دلیل داشتن جزیره ۱۰ کیلومتر مربعی میس (کاستلوریزو) با هیچ منطقی قابل توافق نیست.»

خلوصی آکار با اشاره به اینکه کشورش از «حقوق، روابط و منافع» خود در آبهای ساحلی دفاع می‌کند، افزود: «باید دانست که دریاهای ما، میهن آبی ما هستند. هر قطره‌اش ارزشمند است.»

ادعای یونان در مورد آبهای اطراف جزیره کاستلوریزو بر مبنای کنوانسیون دریایی سازمان ملل متحد است که از سوی بسیاری از کشورها تایید شده است اما ترکیه آن را به رسمیت نمی شناسد.

از سوی دیگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه به درخواست یونان این موضوع را در یک کنفرانس اضطراری به بحث و گفتگو خواهند گذاشت. وزیر خارجه یونان روز جمعه با همتای آمریکایی‌اش در وین نیز دیدار می‌کند تا موضوع اختلافات با ترکیه را به بحث بگذارند.

انتهای پیام

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :

علی ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۷
مسیحیان از بازگشایی مسجدایا صوفیه توسط اردوغان ،بهانه های بنی اسراییلی در می‌آورند تا به نوعی دق دلشان را خالی کنند ،وامدن کشتیهای جنگی فرانسه به آبهای مورد اختلاف یونان با ترکیه هم در واقع نشان دادن و طرفداری از یونان هم مربوط به عقده های قدیمیشان از ترکیه است،مثل قضیه سوریه،لیبی،لبنان،..که قصه اشان طولانیست.ولی موضوع اختلاف یونان با ترکیه بر سر جزایر ۱۲ دوازده گانه در دریای اژه ومدیترانه که در جنگ جهانی اول به تصرف ایتالیا آمده بود .وقرار بود بعد از امضای پیمان صلح از طرف ترکیه به خود ترکیه عودت گردند « چون هم خالی از سکنه بودند وهم سنگلاخ وچندان مساعد سکونت نبود .و ترکیه هم با توجه به قول ایتالیا موضوع را بعد از امضای قرارداد صلح با متفقین جنگ جهانی اول،از ایتالیا خواست جزایر مربوط را تحویل ترکیه دهد.که ایتالیایی ها امروز و فردا کردند،تا جنگ جهانی دوم شروع شد، که با شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم که متحد آلمان بود،وموسیلینی را ترور وهیتلر هم خودکشی کرد،لذا متصرفات شأن هم توسط متفقین پیروز جنگ تقسیم شد،منجمله جزایر ۱۲ گانه ترکیه هم که قرار بود ایتالیا به ترکیه عودت دهد از طرف یونان اشغال شده ،بطو یکه چندین بار در گیری ،وچندین سرباز ازطرفین وچندین هواپیما از طرفین ساقط ودر رابطه با تحویل ندادن جزایر از طرف یونان ،حتی یونان را از پیمان ناتو اخراج کردند،که دوباره در زمان تانسو چیلر پرچم ترکیه بر جزایر افراشته شد ، که قرار شده مالکینشان در یک دادگاه بین المللی رسیدگی شود ،که تا آن موقع هیچ کس حق بهره برداری از جزایر راندارد،ولی یونان به پشت گرمی فرانسه،واتحادیه اروپا جزایر مزبور را مسکونی کرده و تاسیسات نظامی هم دایر کرده که کلا از نظر قوانین بین المللی خلاف است،« جزایر ۱۲ گانه کارداک» چون مالکیت آنها هنوز روشن نشده. وعجیب اینکه چون یکی از جزیره ها در ۲ کیلومتری خاک اصلی ترکیه است.وتا سرزمین اصلی یونان ۵۸۰ کیلومتر فاصله دارد،ویونان همین فاصله را نیز جزو محدوده آبی خود میداند،وبه ترکیه سهمی از دریای اژه،ومدیترانه قایل نیست. وحتی حاضر نیست موضوع از طریق حکمییت بین المللی هم حل شود.وبر عناد ولجبازی اش اصرار دارد.در صورتیکه کل یونان ۸۵۰ سال درتصرف عثمانی بود ،ودر جنگهای بالکان به کمک انگلیس و روس ودیگران به استقلال رسیده، وبعد از استقلال هم ۲۴۰۰ مسجد را که مربوط به مسلمانان بود خراب و۴ تا باقیمانده راهم به میخانه ودانسینگ تبدیل کرده، وادعای تمدن مافوق بشر هم دارد،که پناهندگان سوری را در دریای مدیترانه عمدا غرق میکند،که فیلمش هم در سایتها موجود است.