بررسی دلایل تاخیر در بازگشت ارز حاصل از صادرات

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۹۲۹۸۲ سرخط اخبار

رییس دیوان محاسبات کشور از بررسی دلایل تاخیر در بازگشت ارز حاصل از صادرات در این دیوان خبر داد.

بررسی دلایل تاخیر در بازگشت ارز حاصل از صادراتآقای عادل آذر در گفتگوی اختصاصی با خبر نگار خبرگزاری صدا و سیما همچنین از اقدام این دیوان برای تشکیل هیات ویژه حسابرسی خبر داد.

وی در حاشیه نشست مشترک با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سوالی درباره آخرین خبر‌ها پیرامون بازگشت ارز صادراتی به کشور، گفت: ارز صادراتی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است که کالایی را صادر کرده اند، چنانکه دولت اعلام کرده است بخش عمده‌ای از این ارز به کشور برنگشته است.
آقای عادل آذر ادامه داد: اما در حوزه رسیدگی‌های دیوان محاسبات، ما به حوزه دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت و حاکمیت ورود می‌کنیم؛ طبیعتا یکسری از دستگاه‌ها در این زمینه متولی بودند که باید یک سری مکانیسم‌هایی را تعریف می‌کردند که بازگشت ارز را تضمین کند.
وی با اشاره به اینکه امروز خود دولت گلایه می‌کند چرا این ارز بازنگشته است، گفت: دیوان محاسبات این چنین به این مساله ورود کرده است که یک هیئت ویژه حسابرسی تعریف کرده تا از دستگاه‌های متولی که دولتی هستند، مثل وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی و یا خود هیئت دولت رسیدگی‌ها را انجام دهند و ببینند چرا نظامات در نظر گرفته شده برای نظارت انجام نشده و چه تقصیر‌هایی وجود داشته است.
رئیس دیوان محاسبات همچنین اعلام کرد: این هیئت در حال آماده سازی گزارشی درباره اقدامات دستگاه‌های دولتی برای بازگشت ارز به کشور است.
وی درباره جزئیات جلسه با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گفت: جلسه درباره گزارش تفریغ بودجه دو وزارتخانه اصلی که مربوط به کمیسیون آموزش و تحقیقات یعنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بود.
آقای عادل آذر ادامه داد: گزارش ارائه شد، اما بیشتر بحث به سمت موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان و حوزه نظارتی دیوان محاسبات بر این صندوق رفت؛ نتیجه این شد که یک حکمی تدوین شود که دیوان محاسبات بتواند به صورت برخط بر این صندوق نظارت کند؛ همچنین قرار شد تحقیق و تفحص مجددی بر صندوق ذخیره فرهنگیان صورت بگیرد، یک بخشی از گفتگوی امروز هم مربوط به کیفیت نظارت بر دستگاه‌هایی اجرایی بود که چه بکنیم نظام نظارتی ما کارآمدتر باشد.
رئیس دیوان محاسبات همچنین تاکید کرد: تعدد دستگاه‌های نظارتی و همپوشانی وظایف آن‌ها با همدیگر و ضعف در قوانین، از جمله موارد مورد بحث در جلسه امروز بود که باید تلاش کنیم، این مشکلات رفع شود.
آقای آذر در پاسخ به سوالی درباره نظارت دیوان محاسبات بر یک شرکت متعلق به بازنشستگان آموزش و پرورش (صندوق ذخیره فرهنگیان)، گفت: این شرکت در حوزه رسیدگی‌های دیوان محاسبات نیست، چون شرکت مربوط به بازنشسته‌های آموزش و پرورش است و غیردولتی محسوب می‌شود و در واقع خواسته کمیسیون هم امروز این بود که ما قوانین را به گونه‌ای اصلاح کنیم که دیوان محاسبات بتواند بر این صندوق نظارت کند.


نظر شما :