جهانگیری: وزارت امور خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۹۲۹۷۸ سرخط اخبار

ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه برخی با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاری برخورد می‌کنند، گفت: وزارت امور خارجه برای پیگیری و اجرای کارهای حساس باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد.  

اسحاق جهانگیری عصر امروز - دوشنبه - در نشست با مدیران ارشد وزارت امور خارجه گفت: کرونا تغییر عمده‌ای در فعالیت‌های وزارت امور خارجه ایجاد کرده است. دکتر ظریف که عمدتا در سفر بودند و ما توفیق کمتری برای دیدن ایشان داشتیم، امروز بیشتر در ایران هستند.
وی با بیان اینکه در برابر تهدید کرونا باید برنامه مناسبی طراحی کرد، ادامه داد: سال آخر دولت برای وزارت خارجه معنایی ندارد. آنقدر مسائل با دنیا مهم است که حتی ساعات آخر هم برای وزارت خارجه بسیار مهم است و وزارت امور خارجه باید با تمام توان و ظرفیت به کارها بپردازد.

معاول اول رییس‌ جمهوری اظهار داشت: ماموریت وزارت امور خارجه برای هر کشوری مهم است و برای امروز ایران شاید مهمتر از هر کشور دیگری باشد. ایران در چهارراه حوادث قرار داشته و حتی قدرت تاثیرگذاری ایران هم از نظر تمدنی و هم فرهنگی به گونه‌ای بوده که حتی اقوام مهاجم از فرهنگ و تمدن ایران تاثیر می‌گرفتند.

جهانگیری با بیان اینکه همواره تلاش ما کاهش تهدیدها و خلق فرصت‌های جدید بوده است، تصریح کرد: هر دولتی بر سرکار آمده، گفتمانی را در پیش می‌گرفته که برگرفته از هویت دینی و ملی ایران و اندیشه‌های امام و سیاست‌های رهبری بوده است که از نظر مبنایی تفاوت چندانی هم با یکدیگر نداشته‌اند.

 برخی با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاری برخورد می‌کنند

وی افزود: بعضی از دوستان در برابر سیاست‌ حکیمانه رهبری مبنی بر عزت، مصلحت و حکمت شعاری برخورد می‌کنند و برخی به دنبال حراست و سربلندی کشور در عرصه بین‌المللی هستند. در دولت تدبیر و امید، گفتمان ما در عرصه سیاست خارجی تعامل‌گرایی سازنده با جهان بود. یادمان نرود شرایط سختی بود و تحریم‌های متعددی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار وارد کرده بود.

معاون اول رییس‌ جمهوری اضافه کرد: اولویت دولت تدبیر و امید این بود که هم از تحریم‌ها و فشارها عبور کرده و هم به زندگی مردم سامان دهیم. در هر دو بخش دستاوردهای خوبی پیدا کردیم. این کار بسیار سختی بود که با ۶ قدرت جهانی به گفت‌وگو نشستیم و به توافقی رسیدیم که دستاورد بزرگی برای ایران تلقی شود به گونه‌ای که هم حق هسته‌ای تضمین شود، هم تحریم‌ها لغو و هم امنیتی‌سازی ایران از بین رود.

جهانگیری اظهار داشت: اینکه تصور کنیم در یک دوره همه قطعنامه‌های تحریمی لغو شود، شدنی نیست. این دستاورد و کاری بود که وزارت امور خارجه موفق شد. در این دولت، اقدامات عملکردی شاخص و ویژه‌ای انجام شد در حالی که در بخشی از عمر دولت، ما درگیر تحریم‌ها هم بودیم.

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم اکنون شرایط چقدر سخت است، عنوان کرد: برای عبور از شرایط سخت باید برنامه‌ریزی کرد. در تمام دنیا مسئولان سیاست خارجی کشورها به دلیل آنکه به عنوان نمایندگان مجموعه نظام و ملت‌شان شرکت می‌کنند، از پشتوانه قوی برخوردار هستند. در دوران گفت‌وگوها که رهبری از شما تمجید می‌کرد، می‌خواستند به دنیا علامت دهند که مورد تایید ما و نظام است.

 وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد

معاون اول رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: من در مجلس دوم بودم مجلس از وزیر خارجه وقت سوالی کرد. آن سوال سختی نبود ولی امام (ره) برخورد سختی کردند که شرایط آن‌ها به کل عوض شد. در دوره سوم، از وزیر خارجه سوال شد که رهبری تذکری دادند که عوض شد. وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال کرده و حل کند.

جهانگیری اضافه کرد: آمریکایی‌ها راهبردهایی مانند بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کنند که ان‌شاالله با پیگیری‌های وزارت امور خارجه موفق هم نمی‌شوند.  این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴ کشور در مخالفت با رویکرد آمریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد و این برای کشور سرمایه است.  

 هماهنگی وزارت خارجه و سردار سلیمانی در موفقیت کشور اثرگذار بود

وی با تاکید بر اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، بیان کرد: کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلمات‌ها در مذاکرات ۵۹۸ بود. من تقریبا هر ماه یک بار سردار سلیمانی را می‌دیدم و ناهاری با هم می‌خوردیم. فکر می‌کنم ایشان این گونه فکر می‌کردند هماهنگی‌شان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بوده است.

معاون اول رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آمریکا می‌خواست اقتصاد کشور را نابود کند، گفت: اکنون  اقتصاد کشور در عرصه غیرنفتی رشد مثبت داشته و اقتصاد منهای نفت بیرون آمده و مطمئن هستیم تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر می شود و پشتوانه خوبی برای ما و شما ایجاد شده که از کشور دفاع کنید.


نظر شما :