اهدای دست‌نوشته‌های شهید هسته‌ای به کتابخانه ملی

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۹۲۹۷۶ سرخط اخبار

کتابخانه و دست نوشته‌های شهید مسعود علی محمدی از شهدای هسته‌ای کشورمان به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کارشناسان گروه مبادله و اهدا اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور در منزل شهید  مسعود علی محمدی کتابخانه اهدایی و مجموع اسناد، دست نوشته مقالات، و جزوه‌های درسی شهید هسته‌ای را به کتابخانه ملی منتقل کردند تا در آرشیو ملی ایران نگهداری شود.
منصوره کرمی همسر شهید علی محمدی با بیان این مطلب که سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکان مناسبی برای نگهداری داشته‌های شهید علی محمدی است، گفت: دکتر علی محمدی همیشه نگران دانشجویان خود بود و در راه آموزش از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد. او به کتابخانه و منابع غیرکتابی و نشریه‌های خود دلبستگی بسیاری داشت اما معتقدم اهدا مجموعه داشته‌های همسرم به کتابخانه ملی ایران می‌تواند در جهت آشنایی دانشجویان و محققان با زندگی و آثار علمی این دانشمند هسته‌ای، مفید باشد.
او افزود: معتقدم اهدای کتابخانه همسرم به زندگی علمی ایشان حیاتی دوباره خواهد بخشید و یاد و خاطره او و دیگر شهیدان راه علم و دانش را در دل و ذهن جوانان و دانشجویان زنده نگه خواهد داشت.

مجموعه‌ اهدایی شهید دکتر مسعود علی محمدی شامل ۱۰۴۴ عنوان کتاب، ۵۳ نسخه نشریه، ۹ منبع غیر کتابی (عکس، گذرنامه زیارتی و...)‌،‌۳ کارتن دستنوشته، مقالات و جزوه‌های درسی می‌شود.

شهید مسعود علی‌محمدی از نخستین دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره دکترای فیزیک در ایران بود. این دانشمند هسته‌ای تعداد بسیاری مقاله ISI منتشر کرد. تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بود. شهید علی‌محمدی بامداد ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۸ هنگام خروج از منزل با انفجار یک بمب کنترل از راه دور  ترور شد.