روحانی: اقتصاد بدون نفت در کشور پی‌ریزی شده است

۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۹۲۹۲۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور گفت: آرزوی دیرینه مردم و نخبگان در تحقق اقتصاد بدون نفت پی‌ریزی شده و با وجود تلاطم‌ها و تکانه‌های شدید اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع کرونا، روند شاخص‌ها به خوبی پیش می‌رود.

اقتصاد بدون نفت در کشور پی‌ریزی شده استبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی دشمنان و بحران ناشی از شیوع ویروس عالمگیر کرونا، مردم در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و دوران دشواری را طی می‌کنیم، افزود: همه ما با احساسی که نسبت به وطن، نظام و انقلاب داریم با شکیبایی در مقابل مشکلات و سختی‌ها مراحل رسیدن به هدف مهم اقتصاد بدون نفت را طی می‌کنیم و پیروزی در این مسیر نیازمند وحدت، انسجام و همراهی همه اقشار گروه‌ها و مردم است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان این مردم و سرزمین در یک عملیات روانی پیچیده با تشدید فشار‌های اقتصادی به دنبال به شکست کشاندن تجربه اقتصاد بدون نفت در کشور ما هستند، گفت: از یک طرف مشکل برای صادرات نفت ما بوجود آورده‌اند و با حداکثر توان مانع از انتقال دارایی‌هایمان به داخل کشور می‌شوند و از طرف دیگر شبانه‌روز القاء می‌کنند سیاست‌های اقتصاد بدون نفت موفق نبوده و اقتصاد ایران تحت تحریم‌های اعمال شده در حال شکست است و نشانه‌های آن را هم نه شاخص‌های اصلی که صرفاً نوسانات قیمت برخی کالا‌ها و نرخ ارز اعلام می‌کنند. در حالی که شاخص‌های اصلی نشان از عدم توفیق آنان در شکست ایران دارد.
آقای روحانی افزود: تبیین و تحلیل موفقیت‌های کشور در مقابله با تحریم و تحقق اقتصاد بدون نفت، نه تجلیل از موفقیت‌های دولت بلکه تکریم عزت و مصالح ملی است.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و فضای مجازی در مقابله با جنگ روانی دشمنان، افزود: رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغی باید با اقدامات هوشمندانه و با اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و قدرت اقناع بالا، اجازه ندهند مردم اسیر عملیات روانی و القائات دشمنان در مورد اقتصاد کشور قرار گیرند.
آقای روحانی با بیان اینکه طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های ظالمانه، نبود صادرات نفت و مشکلات ایجاد شده در مورد وصول دارای‌های ارزی ایران در خارج از کشور، قیمت ارز کنترل شده است، گفت: در ماه‌های گذشته با مسدود شدن مرز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در صادرات و واردات کالا ایجاد شد، اما ملت شریف ایران مطمئن باشند که با بازگشت مبادلات تجاری به روال قبل از کرونا، در ماه‌های آینده بازار صادرات و واردات به حالت طبیعی بازخواهد گشت و به یک ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید.
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و برنامه‌ریزی‌های در دست اقدام این بانک برای مدیریت بازار ارز ارائه کرد.
آقای عبدالناصر همتی با اشاره به روند مثبت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و نیز صادرات غیرنفتی، اقدامات بانک مرکزی برای برگشت ا رز صادرکنندگان و نیز استفاده از منابع مسدودی ارزی در خارج از کشور را تشریح کرد.
رئیس جمهور نیز اقدامات فوری بانک مرکزی جهت کنترل و مدیریت بازار ارز و ضرورت برگشت هرچه سریع‌تر ارز‌های صادرکنندگان به چرخه اقتصاد را مورد تاکید قرار داد.


( ۲ )

نظر شما :