ذوالنور: مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم

۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۹۲۹۲۶ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ما مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ما مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه علنی امروز(یکشنبه) و در جریان بررسی موضوعات سیاست خارجی با حضور وزیر خارجه گفت: آقای ظریف تنها مخاطب حرفم‌هایم شما نیستید و و بخشی به کل دولت برمی گردد. شما به عنوان فردی تأثیرگذار و یک مهره اساسی در همه مسائل شریک، سهیم و تأثیرگذارید و شما در واکنش به حرف هایم بگویید که این ها برعهده تان نیست.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از زحمات ارزنده وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی اما ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران آقای ظریف از همان ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید و به سمتی رفتید که اهداف ملت محقق نشد. مقام معظم رهبری بارها تأکید داشتند اصل بر تکیه بر توانمندی‌های داخلی و حل مشکلات از طریق داخلی با تکیه بر منطقه و همچنین بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است اما شما وارونه عمل کردید و داخل و منطقه را رها کردید و به آن کسی که نباید اعتماد کردید، پس خروجی غیر از این نمی تواند باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم و نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها کرد اما مسیر را نباید غلط رفت و ما در این مورد تضمین نگرفتیم. باید به تذکرات مقام معظم رهبری توجه می کردید که ایشان شروط یازده گانه را تعیین کردند اما چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی خود را از دست دادید که امروز دنبال آنها می دوید.

ذوالنوری افزود: در ابتدای مذاکرات جان کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده داشته باشید اما بعد از مذاکرات طولانی آن را به ۳۰۰ کیلوگرم رساندید، شما بیش از ۱۰ تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را با اورانیوم خالی یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را طی کند مبادله کردید و ابزار انعطاف و چانه‌زنی را از دست ملت خارج کردید، شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را به آن وضعیت درآوردید که دشمن خیالش راحت شود و الان می‌گویید چرا به حرفتان گوش نمی‌دهد. شما ۱۹ هزار سانتریفیوژ را به ۵ هزار و ۱۰۰ رساندید، ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد ۲۰ درصد غنی‌سازی حرف می زدند و در حقیقت فردو را از دور مذاکرات خارج کرده بودند، شما حتی نطنز را از بین بردید و وقتی مقام معظم رهبری تأکید بر حرکت متناظر و گام به گام کردند شما همه چیز را در طبق اخلاص گذاشته و بدون گرفتن تضمین تحویل دادید.

وی افزود: چرا به تذکر مقام معظم رهبری گوش ندادید که فرمودند نتیجه همه مذاکرات باید رفع کل تحریم‌ها باشد و نتیجه این بی‌توجهی خسارت محض شد، چرا ملت را به این خسارت رساندید و تحت عنوان مذاکره ۳ سال منطقه را رها کردید. چرا پیمان‌های دو جانبه مالی با کشورهای همسایه و کشورهایی همچون چین را رها کردید و چند سال سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی تعطیل شد. اگر در گذشته روابط با چین را رها نمی‌کردید امروز این سطح از فشار اقتصادی به مردم وارد نمی‌شد بنابراین شما باید در این زمینه پاسخگو باشید و در پیشگاه خداوند استغفار کنید.


( ۲ )

نظر شما :