تهدیدات آمریکا درباره ممانعت از تبادلات تجاری و نفتی ایران-ونزوئلا تبلیغاتی است

۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸ کد : ۱۹۹۱۷۶۲ سرخط اخبار

یک حقوقدان با اشاره به تهدیدات آمریکا برای جلوگیری از صادرات مواد نفتی و همکاری ایران ونزوئلا گفت: مواضع آمریکا در تهدید ایران برای صادر نکردن مشتقات نفتی خود به ونزوئلا بیشتر فشار سیاسی و تبلیغاتی است.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حقوق بین الملل به طور کلی دنباله رو قدرت و منافع سیاسی کشورهاست. حقوق بین الملل آنقدر محکم و پایدار نیست که بتواند مقابل اهداف و اقدامات سیاسی کشورها بیاستد.

وی گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا نوعی مجازات و تنبیه است نه تحریم از نوع تحریم های سازمان ملل از این رو آمریکا با استفاده از قدرت خود و وادار کردن کشورهای ثالث به همراهی با سیاست هایش تحریم هایش علیه این کشورها را اعمال می کند.

این حقوقدان افزود: تهدیدات آمریکا درباره ممانعت از صادرات نفت و بنزین ایران به کشورهای دیگر بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است.

مولایی تصریح کرد: آمریکا به لحاظ حقوقی حق ندارد در دریاهاهای آزاد مانع تبادل کالا و صاردات اقلام قانونی شود مگر کالاهایی که طبق کنوانسیون‌های بین المللی جا به جایی آنها غیرقانونی باشد. اقدام ایران برای صادرات نفت غیرقانونی نیست و صرفا مخالف قوانین داخلی آمریکاست. به علاوه کشتی های ایرانی وارد آب‌های ساحلی و دریای سرزمینی آمریکا هم نمی شود از این رو نمی تواند در آب‌های آزاد مانع ایجاد کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل درباره تلاش کشورهایی که مورد تحریم یک جانبه آمریکا قرار گرفتند برای تشکیل یک کلوپ اظهار کرد: تا وقتی یک قدرت مهم پشت این گروه یا کلوپ نباشد این اقدام نمی تواند موثر باشد. علاوه بر این کشورهایی مثل چین و روسیه منافع مشترک و موازی چندانی با ایران و ونزوئلا ندارند و از طرفی بعید هم هست که این کشورها بخواهند با آمریکا مقابله کنند. اروپا در مقطعی در مقابله با آمریکا در خصوص کوبا تصمیم به حمایت از شرکت های خود و مقابله با آمریکا گرفت که آن هم تا حدودی موفق بود. درباره ایران و حمایت از برجام تصمیم به اجرای توافق گرفت اما در عمل قدرت حمایت را نداشت. از این رو مهم است که کشورهای قدرتمند پشت این کلوب و گروه باشد در غیر این صورت این اقدام موثر نخواهد بود.
 

کلید واژه ها: ایران و ونزوئلا ایران و امریکا


نظر شما :