اسرائیل به دنبال متحدی در شرق

نتانیاهو برای اقدام علیه سوریه و ایران به پوتین نیاز دارد ​​​​​​​

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۳۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و کمتر از یک هفته قبل از سفر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی صحبت کرد.
نتانیاهو برای اقدام علیه سوریه و ایران به پوتین نیاز دارد ​​​​​​​

نویسنده: رینا باسیست

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هشتم ماه مه اندکی پیش از سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تماس تلفنی گرفت. طبق اطلاعیه منتشر شده توسط کرملین، دو مقام درباره همه گیری کووید 19 گفت و گو و بر سر تعامل و همکاری منظم بین آژانس های مربوطه اسرائیلی و روسی از جمله در تحقیقات و تولید واکسن توافق کردند. اما موضوع دیگری که در این تماس مورد بحث قرار گرفت، جنبه های مختلف تحولات اخیر در سوریه بود.

ارتباطات بین نتانیاهو و پوتین در مناسبت هایی مراسم بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم در سال های اخیر به یک اتفاق عادی تبدیل گشته است. در سال 2018 از نتانیاهو برای تماشای رژه نظامی در مسکو دعوت و عکس او در کنار پوتین در حال تماشای رژه به تیتر اخبار روسیه و اسرائیل تبدیل شد. در ژانویه امسال هم رئیس جمهور روسیه برای مراسم بزرگداشت 75 سالگی آزادسازی آشویتس به اسرائیل دعوت شد و این در حالی بود که اندرژ دودا، رئیس جمهوری لهستان، به این مساله شکایت داشت و می گفت اسرائیل روایت روسیه درباره وقایع جنگ جهانی دوم را ارجح تر دانسته است. در اطلاعیه 8 مه کرملین بار دیگر به این موضوع پرداخته شده است: «دو مقام بر اهمیت اساسی محافظت از حقیقت درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مقابله با تلاش ها برای تجدیدنظر در نتایج و جعل تاریخ تاکید کردند.»

در سراسر یک دهه گذشته نتانیاهو سعی و تلاش زیادی را در بهبود روابط خود با پوتین به کار گرفته است. نتانیاهو با درک کامل از نقش کانونی که روسیه در منطقه خاورمیانه و به ویژه در سوریه ایفا می کند، تماس های تلفنی خود با پوتین و دفعات سفر به مسکو را افزایش داده است. این تلاش ها لزوما همیشه موفقیت آمیز نبودند، اما نیروی هوایی اسرائیل را قادر ساختند در حریم هوایی لبنان و سوریه عملیات اجرا کنند. پوتین هم به نوبه خود با آزاد کردن یک تبعه اسرائیلی که در مسکو به جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده بود، به نتانیاهو در عملکرد بهتر در کارزار انتخاباتی کمک کرد.

اما تعاملات و ارتباطات امسال نتانیاهو و پوتین اهمیت دیگری دارد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است 13 ماه مه با دولت جدید اسرائیل درباره برنامه های آن گفت و گو کند و به مساله تهدید ایران (برای اسرائیل و منافع آمریکا) و نفوذ ایران در سوریه بپردازد. اگرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، مطمئنا مهمترین متحد دیپلماتیک و استراتژیک نتانیاهوست، اما نخست وزیر اسرائیل می خواهد که پوتین را نیز نزدیک خود نگه دارد. خبرگزاری دولتی سوریه پنجم ماه مه اسرائیل را به یک حمله دیگر به اهداف وابسته به ایران در خاک سوریه متهم کرد. اکنون که حضور آمریکایی در منطقه، چه در سوریه و چه در شبه جزیره سینا و عربستان سعودی رو به کاهش است، نتانیاهو خیلی خوب می داند که برای برداشتن هر قدمی به موافقت و همراهی هم پیمان شرقی خود احتیاج خواهد داشت. 

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: نتانیاهو سوریه روابط اسرائیل و روسیه روابط نتانیاهو و پوتین کمرنگ شدن حضور آمریکایی در خاورمیانه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


( ۳ )

نظر شما :