لاریجانی: مداخله جهانی برای لغو تحریم‌های ضدانسانی در بحران کرونا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۹۰۰۹۶ سرخط اخبار

رییس مجلس در نامه‌های جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس، دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل اتحادیه مجالس پارلمانی آسیا و نیز روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی ضمن ابراز تاسف از تحریم‌های ضدانسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدامات ایالات متحده از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا توصیف کرد.

به گزارش ایسنا،‌ متن نامه رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس اتحادیه بین المجالس که رونوشت آن به روسای دیگر اتحادیه ها و مجالس کشورهای مختلف جهان ارسال شده، بدین شرح است:

سرکار خانم گابریلا کوئباس بارون
رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس

همانگونه که استحضار دارید سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع روزافزون و وخامت بار ویروس کرونا، وضعیت اضطراری در برخی کشورها و مناطق جهان اعلام کرده است. امروز جهان و بشریت شاهد تهدید بی سابقه و نگرانی روزافزون بین المللی است که به رغم تدابیر بهداشتی و درمانی لازم هر روز بر تعداد کشورهای گرفتار با این ویروس و قربانیان آن افزوده می شود. این ویروس هر روز مرزها را نوردیده، تمام مناطق دنیا را بطور جدی مورد تهدید قرار می دهد.

شرایط بین المللی امروز بیش از هر زمان دیگر لزوم تلاش و همکاری های ملی، منطقه ای و بین المللی را برای بسیج همه امکانات فنی و لجستیک جهت کمک به کشورهای آلوده به این ویروس برجسته کرده، ضرورت اقدام عاجل، موثر وجامع را برای مهار این ویروس خطرناک نمایان ساخته است.

باعث تاسف است که در این شرایط بسیار حساس که جمهوری اسلامی ایران بشدت در صف اول مبارزه گسترده برای محو این  ویروس باهدف کاهش الام انسانی ناشی از شیوع این بیماری می باشد، بطور سیستماتیک در معرض تحریم های یکجانبه مستقیم و غیر مستقیم غیرانسانی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این رویکرد ایالات متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه تنها در تلاش های فشرده ایران برای کمک به مردم آسیب دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیر قابل انکاری بر تمام تلاش های ملی، منطقه ای و بین المللی برای مهار این ویروس از خود بجا گذاشته است.

در عین حال ما بسیار خشنودیم که اخیراً مقامات برخی کشورها و سازمانهای بین المللی با درک این شرایط حساس و ویژه بین المللی، خواستار لغو فوری و جدی همه تحریم ها از جمله تحریم های اقلام پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی و سایر ملزومات پزشکی مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران شده اند.  

با امعان نظر به مراتب فوق، بر این باوریم اتحادیه بین المجالس مطابق با اساسنامه خود به عنوان یک نهاد بین المللی شناخته شده و موثر جهانی که بازتاب دهنده  دیدگاهها و آرمان های واقعی مردم و نمایندگان ملت ها می باشد، می تواند نقش بسزایی را در این برهه ایفا کرده و بنوبه خود در فرایند مهار بین المللی این بیماری مهلک مشارکت کند. بر این اساس،  این انتظار عالی اکنون وجود دارد که اتحادیه هم صدا با جامعه بین المللی، بدون هیچ ابهامی و مبتنی بر مواضع اصولی خود، بطور یکپارچه خواستار رفع  سریع همه تحریم های مستقیم و غیرمستقیم از جمله تحریم های پزشکی ایالات متحده امریکا علیه مردم جمهوری اسلامی ایران شود.

رجا واثق دارم که سرکار عالی از هیچ تلاشی برای ارتقا تلاش های بین المللی بمنظور چیره شدن بر این چالش جدی که جان انسان ها. را به مخاطره افکنده، دریغ نکرده و از تلاش های بی وقفه کشورم در این مبارزه سهمگین برای مقابله با کرونا حمایت لازم را بعمل خواهید آورد.

علی لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی ایران

کلید واژه ها: بحران کرونا ویروس کرونا تحریم ایران


نظر شما :