گرفتاری بغداد بین واشنگتن و تهران

خواسته ایالات متحده از عراق: یا به جنگ علیه ایران بپیوندید یا نابود شوید

۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۹۱۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
مقامات ایالات متحده آشکارا اعلام کرده اند که اگر نیروهای آمریکایی طبق خواسته مجلس عراق از این کشور خارج شوند، آنگاه واشنگتن در صدد تجزیه عراق به دو کشور شیعه و سنی برخواهد آمد و تحریم های شدیدی را علیه بخش شیعه اعمال خواهد کرد تا آن را به کلی نابود کند. ایالات متحده مصمم است که میان لبنان و سوریه با ایران فاصله بیندازد تا این کشور را در صحنه بین المللی منزوی کند.
خواسته ایالات متحده از عراق: یا به جنگ علیه ایران بپیوندید یا نابود شوید

نویسنده: اریک زوس

دیپلماسی ایرانی: مقامات ایالات متحده آشکارا اعلام کرده اند که اگر نیروهای آمریکایی طبق خواسته مجلس عراق از این کشور خارج شوند، آنگاه واشنگتن در صدد تجزیه عراق به دو کشور شیعه و سنی برخواهد آمد و تحریم های شدیدی را علیه بخش شیعه اعمال خواهد کرد تا آن را به کلی نابود کند. ایالات متحده مصمم است که میان لبنان و سوریه با ایران فاصله بیندازد تا این کشور را در صحنه بین المللی منزوی کند.

سوداد الصلحی در یکی از بهترین مطالب درباره شرایط کنونی عراق به تاریخ 23 ژانویه در «میدل ایست آی» تحت عنوان «ایالات متحده با کمرنگ شدن نفوذش در عراق، دنبال ایجاد کشوری سنی است» نوشته: «در حالی که احزاب شیعه برای خروج سربازان آمریکایی از عراق تلاش می کنند، ایالات متحده سعی می کند منطقه ای خودمختار در حومه انبار ایجاد و حضور خود را در آنجا حفظ کند.» او در ادامه آورده است: «به گفته مقامات بغداد و واشنگتن، ایالات متحده که در گوشه ای گیر کرده و در هفته های اخیر شاهد کاهش نفوذ خود در عراق بوده، تصمیم دارد برنامه ای را برای ایجاد یک منطقه خودمختار سنی در غرب کشور به اجرا درآورد. مقامات گفته اند که این تلاش های ایالات متحده پاسخ به تلاش احزاب شیعه عراقی برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشورشان است. عراق یک پل زمینی استراتژیک بین ایران و متحدانش در سوریه، لبنان و فلسطین به شمار می رود. ایجاد یک منطقه حائل سنی تحت کنترل آمریکا در غرب عراق می تواند مانع از استفاده ایران از مسیرهای زمینی به سوریه و رسیدن آن به سواحل شرقی مدیترانه شود.» طبق این مطلب، ایده ایجاد منطقه حائل سنی نشین ابتدا در سال 2007 توسط جو بایدن، یکی از نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده، مطرح شده است. به گفته رهبران شیعه و سنی در عراق و مقامات آگاه، کشورهای عربی متحد ایالات متحده در حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این پروژه حمایت و آن را تامین مالی می کنند.

این جنگ ایالات متحده، عربستان سعودی، سایر پادشاهی های نفتخیز عرب و اسرائیل علیه ایران است و خیلی زود جنگ ایالات متحده و روسیه تبدیل می شود، مگر اینکه روسیه مطابق خواسته آمریکا برای ماندن در منطقه عمل و از دفاع از ایران خودداری کند.

استان انبار بعد از موصل، دومین استان مهم عراق است که تحت سلطه گروه افراطی سنی داعش درآمده بود. بیشتر جمعیت این دو منطقه را سنی های افراطی تشکیل داده اند و به همین دلیل، دولت شیعه عراق برای جنگ علیه داعش مجبور بود ساکنان را متقاعد کند که این اتفاق به نفع همه عراقی ها و نه تنها شیعیان خواهد بود. شهرهای فلوجه و رمادی که در سال 2014 از صحنه های اصلی نبرد علیه داعش بودند، هر دو در استان انبار هستند. تا سال 2015 نیروهای تحت رهبری سردار سلیمانی که همه شیعه بودند، تنها نیروهای موثر در جنگ علیه داعش به شمار می رفتند و به همین دلیل، دولت عراق مجبور بود به طور دائم بر این مساله تاکید کند که جنگ میهن پرستانه است و نه فرقه ای. دولت باراک اوباما در سپتامبر 2016 با بمباران نیروهای ارتش سوریه در قلب منطقه نفتی در این کشور، یعنی شهر دیر الزور، امکان ورود داعش به این منطقه و دزدیدن نفت سوری را فراهم آورد. از ماه های اکتبر تا دسامبر 2016 ، دو دشمن اصلی سوریه یعنی اوباما و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سیستمی برای تقویت داعش در دیرالزور ایجاد و به داعشی های فراری از موصل در شمال عراق کمک کردند. در 11 دسامبر 2016 مطلبی تحت عنوان «اوباما و اردوغان برای تضعیف اسد داعش را از عراق به سوریه منتقل کردند» نوشتم مبنی بر اینکه ایالات متحده و ترکیه با داعش برای زنده ماندن آن نه در عراق، که در سوریه، توافق کرده اند. در جنگ آمریکا علیه سوریه اساسا از سه نیروی نیابتی یعنی القاعده، داعش و کردها  که هر سه سنی هستند، استفاده می شد. سعودی ها بیشتر بودجه آن را تامین می کردند چون هدف نهایی کنترل آنها بر سوریه بود. تنها دولت ترامپ نیست که بر هدف نابودی ایران تمرکز دارد؛ دولت اوباما نیز همین هدف را دنبال می کرد.

علی حرب، 24 ژانویه مطلبی در «میدل ایست آی» تحت این عنوان منتشر کرد: «چه زمانی سربازان آمریکایی در عراق به یک نیروی اشغالگر تبدیل می شوند؟» او در ادامه مطلب در پاسخ این سوال آورد: «20 مارس 2003 که به این کشور حمله کردیم، آن کشور را تحت اشغال خود درآوردیم.» او در ادامه، پاسخ مقامات دولت ایالات متحده را در این باره آورده مبنی بر اینکه «یادداشت های دیپلماتیک که محرمانه هستند» همچنان از لحاظ قانونی حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا یک سال پس از درخواست بغداد برای خروج آنها را توجیه می کنند. حرب در ادامه نوشته: «بنابراین، اگر بغداد یا هر کس دیگری بخواهد دولت ترامپ را که به دلیل نقض توافق ها بدنام است، به نقض مفاد توافق محرمانه برای حضور در عراق متهم کند، باید تا 5 ژانویه 2021 منتظر بماند.» و اگر دولت عراق در آن زمان همچنان بر پایان اشغال این کشور توسط ایالات متحده اصرار داشته باشد، آنگاه طرح سال 2007 جو بایدن برای تجزیه عراق به مناطق تحت کنترل عرب شیعه در جنوب شرقی (دوست با ایران) و کرد سنی در شمال شرقی (تحت حمایت آمریکا) و بیابانی جنوب غربی عرب سنی (دشمن ایران) کلید خواهد خورد. در چنین شرایطی ارتباط زمینی ایران با شرق عراق و سوریه در غرب عراق از بین خواهد رفت که به مثابه قطع شدن دو دست ایران است.

طبق گزارش سوداد الصلحی، مقامات آشنا با مذاکرات درباره تجزیه عراق گفته اند که سیاستمداران اهل سنت به طور جدی در مباحثات شرکت می کنند و قبل از تصمیم گیری نهایی، منتظر هستند تا ببینند نتیجه تظاهرات مردمی کنونی چه می شود. به گفته یکی از رهبران اهل سنت، اگر تظاهرات بتواند به روی کار آمدن دولتی ملی بینجامد که از همه جوامع عراقی از جمله سنی ها مراقبت کند، آنها از برنامه منطقه خودمختار حمایت نخواهند کرد؛ اما اگر تظاهرات چنین نتیجه ای نداشته باشد، سنی ها احتمالا از تجزیه حمایت خواهند کرد: «سنی ها نمی خواهند بخشی از هلال شیعه باشند و در برابر خواسته های ایران تسلیم شوند. بنابراین، در ازای حمایت های لازم برای ایجاد منطقه خودمختار، به آمریکایی ها اجازه ساخت پایگاه های نظامی در سرزمین های خود را خواهند داد.»

عباس کاظم، رئیس ابتکارعمل عراق در اندیشکده شورای آتلانتیک که سازمان رسانه ای ناتو به شمار می رود، نوشته: «هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که ایالات متحده و عراق دشمن شده باشند. لازم است برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به شیوه ای مذاکره شود که از تنش های چند هفته گذشته بکاهد و مشارکت استراتژیک بین واشنگتن و بغداد حفظ شود. ایالات متحده نمی تواند نیروهای خود را به عراق تحمیل کند. هیچ توجیهی برای نگه داشتن سربازان در عراق به رغم خواست مردم این کشور وجود ندارد و این مساله به نفع ایالات متحده نیست. تحمیل مجازات علیه عراق برای هر دو کشور مضر خواهد بود و بر تحقق هدف اعلام شده واشنگتن در رابطه با کاهش نفوذ تهران در بغداد تاثیر منفی خواهد داشت.»

منبع: یوراشیاویو / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنش ها بین تهران و واشنگتن خروج نیروهای امریکایی از عراق تهدید آمریکا به تحریم عراق داعش نفوذ ایران در عراق پل زمینی ایران تا مدیترانه هلال شیعه


( ۶ )

نظر شما :

زیتون ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۸
با 5000 نیرو میخواد اینکار را بکنه ....امریکا زورش را در عراق زده .....هم خودش و هم نایب برحقش داعش .....کی را تهدید میکنه .....خود امریکا تجزیه نشه شانس آورده.....