بایدن به دنبال شکست دادن ترامپ در سیاست خارجی در انتخابات ۲۰۲۰

ترور سردار سلیمانی و فرصتی که برای دموکرات ها پیش آمد

۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۹ کد : ۱۹۸۸۷۰۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
حمله هوایی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در خاک عراق و ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس ایران، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در رقابت های درون حزبی جلو انداخت. بایدن از این رویکرد ترامپ به عنوان اثباتی برای امکان پیروزی خود در برابر ترامپ در ماه نوامبر سخن گفته است...
ترور سردار سلیمانی و فرصتی که برای دموکرات ها پیش آمد

نویسندگان: جنیفر اپستین و ساحل کاپور

دیپلماسی ایرانی: ترور فرمانده نظامی ایران به دستور دونالد ترامپ، کمپین های انتخابات ریاست جمهوری را روی سیاست خارجی متمرکز کرد و این مساله می تواند به نفع جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات، تمام شود. بایدن از ترور سردار سلیمانی به عنوان فرصتی برای یادآوری به رای دهندگان دموکرات درباره اینکه چرا بهترین گزینه برای رقابت با ترامپ در زمینه سیاست خارجی است، استفاده کرد و گفت ایالات متحده ممکن است در آستانه یک درگیری جدید در خاورمیانه باشد و او تصور نمی کند دولت ترامپ هیچ استراتژی مشخصی برای اتفاقات آینده داشته باشد. او افزود که در مقام ریاست جمهوری، هرگز بدون برنامه بلند مدت اقدامی نخواهد کرد.

برنی سندرز هم در ایالت آیووا یادآور شد که ترامپ بارها به «پایان دادن به جنگ های بی پایان» وعده داده است. او با یادآوری اینکه در سال 2002 علیه حمله ایالات متحده به عراق رای داده و با انتقاد از بایدن و هیلاری کلینتون که به آن رای مثبت داده بودند، گفت: «متاسفانه اقدامات او اکنون ما را در مسیر جنگ دیگری قرار داده است. بار دیگر باید درباره عواقب ناخواسته نگران باشیم.»

ترامپ دستور حمله هواپیماهای بدون سرنشین و ترور سردار سلیمانی را صادر کرد و روز جمعه در اظهاراتی از تفرجگاه خود در فلوریدا گفت که ایالات متحده همواره به تهدیدها علیه دیپلمات ها و نیروهای نظامی خود پاسخ می گوید و به دنبال تغییر نظام در ایران نیست و دستور ترور را برای متوقف کردن جنگ و نه شروع آن، صادر کرده است.

بایدن یکی از اولین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که به اخبار این ترور واکنش نشان داد و با صدور بیانیه ای طولانی گفت که ترامپ «عواقب ثانویه و ثالث» این حمله را در نظر نگرفته است: «در بیانیه دولت آمده که هدف از این اقدام ممانعت از حمله های آینده ایران بوده، اما این اقدام تقریبا به طور قطع تاثیر عکس خواهد داشت. رئیس جمهوری ترامپ دینامیت در بشکه باروت انداخته و توضیح کامل استراتژی خود را به مردم آمریکا بدهکار است.»

دموکرات ها عمدتا بر این باورند که بایدن 77 ساله به دلیل 8 سال معاونت رئیس جمهوری و چندین دهه تجربه در کمیته روابط خارجی سنا، بیشترین توانایی را در میان نامزدهای این حزب برای رسیدگی به سیاست خارجی دارد. با این حال، او معمولا چندان روی این توانایی های خود تمرکز نمی کند چون اینها برای رای دهندگان دموکرات که بیشتر روی موضوعات اجتماعی تمرکز دارند، در اولویت نیستند. اما تشدید تنش ها توسط ترامپ دست کم به طور موقت تمرکز روی سیاست خارجی را بالا برده است. به باور مشاوران بایدن، رای دهندگان دموکرات چندان نگران سیاست خارجی ترامپ نیستند، اما معتقدند که او در مواجهه با بحران می تواند خطرناک عمل کند و ایران ممکن است به یک بحران تبدیل شود.

از نظر بسیاری از دموکرات ها از جمله بایدن، ایران بحرانی است که شخص ترامپ مدت ها پیش از دستور ترور سردار سلیمانی و با خروج از توافق هسته ای سال 2015 ایجاد کرده. آرون دیوید میلر، کارشناس ارشد اندیشکده کارنگی اهدا برای صلح بین الملل و تحلیلگر سابق خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «هدف گرفتن سلیمانی اولین بحران مهم سیاست خارجی برای دولت ترامپ در میانه مساله استیضاح و مبارزات انتخاباتی را در پی خواهد داشت. این یک ترکیب وحشتناک بالقوه است که به تصمیم گیری عاقلانه، محتاطانه و درستی ثابت و محکم نیاز دارد.»

طبق نظرسنجی اواخر ماه اکتبر سی ان ان، بایدن در زمینه سیاست خارجی در میان رای دهندگان دموکرات بیشترین مقبولیت را دارد: 56درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که معتقدند او می تواند مساله را به بهترین نحو مدیریت کند. میزان اطمینان به سندرز در این زمینه 13درصد و به الیزابت وارن 11درصد بود. 

سندرز و وارن که در کمپین های انتخاباتی خود عمدتا مسائل اقتصادی را به سیاست خارجی اولویت می دهند در بیانیه ای در محکومیت تصمیم ترامپ، گفتند: «اقدام خطرناک ترامپ در تشدید تنش ها ما را به سمت یک جنگ فاجعه آمیز دیگر در خاورمیانه سوق می دهد که می تواند به از دست رفتن جان های بی شمار و تریلیون ها دلار هزینه اضافی بینجامد. ترامپ وعده داده به جنگ های بی پایان خاتمه دهد، اما این اقدام او ما را در مسیر دیگری قرار می دهد.»

ترامپ در سال های 2011 و 2012 چندین مرتبه پیش بینی کرد که باراک اوباما در تلاش برای پیروزی مجدد در انتخابات به ایران حمله خواهد کرد و بدین ترتیب، نشان داد که معتقد است هدف رئیس جمهوری از درگیری نظامی با ایران، می تواند منافع سیاسی داخلی باشد. اگرچه هنوز برای پیش بینی وقوع درگیری بین ایالات متحده و ایران زود است، اما تشدید تنش ها یا اقدام نظامی در فصل انتخابات می تواند به نفع ترامپ تمام شود. رای دهندگان آمریکایی در طول تاریخ نشان داده اند که در میانه درگیری های نظامی تمایلی به تغییر رئیس جمهوری ندارند. پیشتر هم اگرچه میزان محبوبیت و مقبولیت جورج دابلیو. بوش پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به شدت افت کرده بود، باز هم او در انتخابات ریاست جمهوری 2004 توانست جان کری، سناتور محترم حزب دموکرات و کهنه کار جنگ ویتنام، را شکست دهد و این در حالی بود که آمریکا به تازگی در عراق و افغانستان درگیر جنگ شده بود.

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا ترور سردار سلیمانی سیاست خارجی دولت ترامپ جو بایدن


( ۶ )

نظر شما :