نگهبان استقلال، تمامیّت ارضی و یکپارچگی ملی ایران هستیم

ابتکار عمل برای انتقام خون سردار سلیمانی دست ماست اما به دام هم نمی‌افتیم

۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۸۶۷۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
عباس آخوندی در یادداشتی می‌نویسد: - اقدام امریکا، ظرفیت بالا گرفتن درگیری‌ها و منازعات بی‌پایان در منطقه را دارد. در چنین فضایی، ایران، بی‌گمان در عینِ حالی که حق انتقام و اقدام متقابل را برای خود حفظ می‌کند، چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ حفظ منافع ملی خود درصدد گسترش منازعات و توسعه‌ درگیری‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین، ابتکار انتخاب مکان، زمان و نوع عملیات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کند و در دام اسرائیل و عامل وی، ترامپ در یک اقدام کور و اندیشیده‌نشده نخواهد افتاد.   
ابتکار عمل برای انتقام خون سردار سلیمانی دست ماست اما به دام هم نمی‌افتیم

نویسنده: عباس آخوندی، وزیر سابق راه، مسکن و شهرسازی

دیپلماسی ایرانی: شهادت سردار قاسم سلیمانی و همراهان تسلیت باد. هر چند، ضعف اطلاعاتی و غافل‌گیر شدن در این باره پذیرفتنی نیست. در این ارتباط چند نکته از منظر راهبردی حائز اهمیّت است:
 
۱- این جنایت رسما به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و با مسؤولیت مستقیم وی صورت گرفته ‌است. بنابراین، امریکا باید پیامدهای آن را بپذیرد و امکان فرافکنی ندارد.
 
۲- این یک رویارویی مستقیم امریکا با ایران است. هرچند، از موضع ضعف و به‌صورت دزدانه در خارج از ایران و به صورت نقطه‌ای صورت گرفته ‌است. 
 
۳- این رویارویی زمانی شروع می‌شود که رهبری رسما اعلام کردند که ایران خواستار جنگ نیست. بنابراین، امریکا رسما مسؤولیت طرف شروع‌کننده را بر عهده دارد.
 
۴- با توجه به نقش شهید سردار سلیمانی در جنگ با داعش، جبهه‌النصره، و هماهنگی با جبهه‌ مقاومت در برابر اسرائیل و همچنین، هماهنگی داعش و اسرائیل، ترور رسمی و دولتی او توسط نیروهای امریکایی مستقر از سویی نشان از به موقعیت ضعیف ترامپ و نتانیاهو در آمریکا و اسرائیل و از سویی دیگر، نشان از اولویت دفاع رسمی از منافع اسرائیل در منطقه برای امریکا در برابر هر تهدید دیگری است. این نشان از آن دارد که علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی امریکا، جنگ آن با داعش در هاله‌ای از ابهام جدی قرار دارد.
 
۵- هرچند این عملیات با دستور ترامپ و توسط نیروهای امریکایی صورت پذیرفته و نباید نادیده و دستِ‌کم گرفته شود در عینِ حال، کلاه صهیونیستیِ ترامپ و وابستگی تمام عیار وی به صهیونیست‌ها نیز نباید نادیده گرفته‌شود. بنابراین، همچنان باید تهدید اسرائیل برای امنیّت ملی ایران در اتحاد استراتژیک با امریکا در کانون توجه سیاستمداران ایران باشد.
 
۶- اقدام امریکا، ظرفیت بالا گرفتن درگیری‌ها و منازعات بی‌پایان در منطقه را دارد. در چنین فضایی، ایران، بی‌گمان در عینِ حالی که حق انتقام و اقدام متقابل را برای خود حفظ می‌کند، چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ حفظ منافع ملی خود درصدد گسترش منازعات و توسعه‌ درگیری‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین، ابتکار انتخاب مکان، زمان و نوع عملیات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کند و در دام اسرائیل و عامل وی، ترامپ در یک اقدام کور و اندیشیده‌نشده نخواهد افتاد.   
 
۷- بی‌گمان، امکانات ایران برای عملیّات تلافی‌جویانه در منطقه بسیار بیشتر از امریکاست. بنابراین، بازنده‌ این ماجراجویی که امریکا با هدایت و رهبری اسرائیل در منطقه آغاز کرده‌است، خود اوست.
 
۸- در چنین فضایی، سیاست ملی و وطن‌خواهانه‌ ایرانیان تاکید بر نگهبانی از استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی استوار خواهد بود. در برابر، به عنوان یک ظرفیت راهبردی، شاهد اختلاف در صحنه‌ سیاسی امریکا، نهادهای قدرت، شخصیت‌های سیاسی و رویارویی دو حزب اصلی امریکا هستیم.
 
۹- ما همچنان نگهبان استقلال، تمامیّت ارضی و یکپارچگی ملی ایران هستیم.  

کلید واژه ها: شهادت سردار سلیمانی انتقام خون سردار سلیمانی قاسم سلیمانی ترور سردار سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی دونالد ترامپ ایران و امریکا


( ۱۱ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۳
چرا حالا در زمانی که هیچ کس فکرش را نمیکرد ! ترامپ قمار بازی که دیگر هیچ کارتی جز جنگ و بحران در دست ندارد , در لابلای همه خبرها یک خبر که اصلا بدان پرداخته نمیشود رسانه های ایران درگیر پخش مراسم پر غرور تشیع پیکر سردار سلیمانی و رسانه های غربی زیر چکمه های سانسور جریانهای جنگ طلبانه . عبدالمهدی : سردار سلیمانی حامل پیامی از طرف ایران برای عربستان بود , بر کسی پوشیده نیست که در طی چند ماه گذشته عربستان سیگنالهایی برای ایران فرستاده است که خواهان عادی شدن روابط با ایران بوده است. چه کسی از عادی شدن روابط ایران عربستان زیان می بیند اول از همه اقتصاد وابسته به کارخانه های اسلحه سازی آمریکا و دوم امنیت اسرائیل و ترامپ ! ترامپ که خود را گرفتار و زیر فشار دمکراتها بر سر مسئله استیضاح میبیند برای فرار از فشار رسانه ها و معطوف کردن اخبار به مسئله ای دیگر نیاز به یک شوک خبری داشت و دست به قمار ترور سردار سلیمانی زد . ترامپ از ترور سردار سلیمانی نه برای امنیت آمریکا بلکه تنها برای منافع شخصی خود و البته روابط نزدیک با اسرائیل دست به این ترور زد تا شاید راحی برای فرار از یک رسوایی تمام عیار پیدا کند .
نام ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۵
آقای وزیر سابق! چه قدر ملی ملی گرایی نوشته ای! شما وزیر جمهوری اسلامی ایران بودید پس بهتر است بدانید که سردار سلیمانی تمام عمر خود را فدای عزت و سربلندی و امنیت جمهوری اسلامی و مردم این جمهوری اسلامی نمود. دقت کنید که حاج قاسم فدای ایران نشد بلکه فدای جمهوری اسلامی ایران شد! به ایننکته دقت کنید! البته می دانید ولی اعلام نمی کنید!
امیر حسین ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵
جون مادرتون هی،شعار ندید خجالت بکشید خون حاج قاسم نباید بی جواب باشه نباید بیشتر از 72ساعت بگذره بابا مثل ایرباس نکنید بسه دیگه مردم تقاص خون علمدارشون را می خوان
مسعود ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۶
این ضعف اطلاعاتی کشور ما نیست این پایبند نبودن طرف مقابل است به تعهدات و میثاقهای بین المللی ! ما هم اگر مثل آنها رفتار می کردیم با توجه به اقتدار اطلاعاتی ما در منطقه قطعا می توانستیم بارها ژنرالها و وزرای امریکا و حتی بالاترشان را هم خیلی راحت و بدون "دورون " بزنیم و دونیا را به تعجب واداریم !
حسن ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۱
حاج قاسم یک دیوار امنیتی بلند دور کشورهای محور مقاومت کشید تا همه در امان وامنیت باشند ولی آقای آخوندی افتخارش این است که نتوانسته حتی یک دیوار امنیتی برای یک خانواده ایرانی آنهم با منابع دولتی بکشد .کسی بااین سابقه نباید دم از حاج قاسم بزند.
. ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۱
تو رو خدا همون حوزه مسکن و راه رو که آباد کردی بس ه برامون برو به کار هات تو شهرداری تهران برس بزار دیپلماسی بمونه برای اهلش