درگیری در اسپانیا از دریچه رویترز

جدایی طلبان کاتالونیا محکومیت رهبرانشان را به چالش کشیدند

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۸۶۹۱۲ اخبار اصلی عکس نوشته
دیوان عالی اسپانیا ۹ رهبر جدایی طلب کانالونیا را به دلیل نقشی که در جریان تلاش ناموفق برای استقلال ایفا کردند، به ۹ تا ۱۳ سال حبس محکوم کرد. این تصمیم تظاهرات گسترده در منطقه را در پی داشت و سبب شد آینده مناقشات بار دیگر در هاله ای از ابهام فرو رود.
جدایی طلبان کاتالونیا محکومیت رهبرانشان را به چالش کشیدند

دیپلماسی ایرانی: از تلاش ناموفق منطقه کاتالونیا در اسپانیا برای استقلال دو سال گذشته، اما به نظر می رسد که آرامش هنوز به منطقه باز نگشته است. دیوان عالی اسپانیا روز دوشنبه 9 رهبر جدایی طلب کانالونیا را به دلیل نقشی که در جریان تلاش ناموفق برای استقلال ایفا کردند، به 9 تا 13 سال حبس محکوم کرد. این افراد در ماه اکتبر سال 2017 یک همه پرسی را در منطقه برگزار و به دنبال آن از اسپانیا اعلام استقلال کردند؛ اقدامی که به ناآرامی های گسترده، تظاهرات طولانی مدت، درگیری های شدید و نهایتا لغو خودمختاری کاتالونیا انجامید.

دیوان عالی اسپانیا اگرچه حبس طولانی مدتی را برای «شورشی ها» در نظر گرفته، اما خشونت های پیش آمده پس از همه پرسی استقلال را در حکم خود دخالت نداده و تشخیص داده که این خشونت ها و خسارت شدید به اموال عمومی بخشی از برنامه اولیه این افراد نبوده است. با این حال، تصمیم دیوان عالی ناگزیر به تظاهرات گسترده و خشم آلود در خیابان های کاتالونیا انجامید و سبب شد آینده مناقشات بار دیگر در هاله ای از ابهام فرو رود.

بارسلونا، مرکز منطقه خودمختار کاتالونیا، روز سه شنبه به صحنه درگیری های گسترده میان تظاهرات کنندگان و نیروهای پلیس تبدیل شد و بلوار «پَسِیج دگراسیا» که محل بسیاری از هتل ها و فروشگاه های فوق العاده شهر است، به آتش کشیده شدن سطل های زباله، گلاویز شدن نیروهای پلیس و تظاهرات کنندگان و شلیک گلوله های پلیسی را شاهد بود. در دیگر شهرهای کاتالونیا همچون تاراگونا، جیرونا و جیدا نیز صحنه های مشابهی قابل مشاهده بود و طبق برخی گزارش ها، ده ها نفز از مردم زخمی شدند.

به رغم شدت درگیری ها، بسیاری از اسپانیایی ها حکم دیوان عالی را عادلانه می دانند و حتی بسیاری از ملی گراها معتقدند که قاضی حکم سبکی برای این افراد صادر کرده است. این شرایط، اختلافات و چند دستگی ها بر سر منطقه کاتالونیا در بیش از یک دهه گذشته را نشان می دهد. فرصت طلبی غیرمسئولانه هر دو طرف، خودداری آنها در پذیرش دیدگاه های متفاوت، اقدامات متداول برای به آشوب کشیدن روابطی که زمانی سالم بودند و ملی گرایی افراطی در مادرید و بارسلونا همگی از دلایل تنش های دو سال گذشته در منطقه کاتالونیا هستند. حل این اختلافات باید اولویت همه سیاستمداران دموکراتیک اسپانیایی و کاتالونیایی باشد؛ اما اظهارات آنها نشان می دهد که بیشتر به دنبال جلب توجه در پایگاه های محلی هستند.

اسپانیا ماه آینده انتخابات سراسری دارد، اما با توجه به روند امور انتظار نمی رود که گشایشی در اختلافات مادرید و بارسلونا حاصل شود. هر چه که نباشد، تنش های کنونی نشان دهنده شکست سیاست گذاری هاست و خودداری سیاستمداران در مادرید از رسیدگی به نگرانی همتایان در بارسلونا وخامت شرایط را تشدید می کند. اعتراض به حکم دیوان عالی چالش پیش رو را از بین نمی برد و درگیری های خیابانی کاتالونیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل نمی کند. هر دو طرف باید هر چه سریع تر راه حل بهتری برای رسیدگی به اختلافات خود پیدا کنند.

ترجمه و گرداوری: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: تظاهرات کاتالونیا همه پرسی استقلال کاتالونیا تنش ها در اسپانیا مشکلات مادرید و بارسلونا


( ۲ )

نظر شما :